Dimensions of the teacher – pupil relation. The role of the dialogue in counteracting social marginalization of the youth
- Institution: University of Lower Silesia
- Institution: University of Lower Silesia
- Year of publication: 2008
- Source: Show
- Pages: 93-102
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.08.15.2.07
- PDF: tner/200802/tner1507.pdf
The text is an attempt at an analysis of the multidimentional teacher-pupil relation, basing on principles of selected contemporary pedagogical trends. This basis constitutes the background for the reflection over dialogue as a tool and a method of counteracting the social marginalization of the youth.
REFERENCES:
- Bauman, Z. (2005). Życie na przemiał. Kraków: Wydawnictwo Literackie
- Bochno, E. (2004). Rozmowa jako metoda oddziaływania wychowawczego. Kraków: Impuls.
- Buber, M. (1992). Ja i Ty. Wybór pism filozoficznych. Warszawa: Pax.
- Erikson, E. (2004). Tożsamość a cykl życia. Poznań: Z-sk i spółka.
- Giddens, A. (2004). Socjologia. Warszawa: WN PWN.
- Goffman, E. (2005). Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Gdańsk: GWP.
- Kłoczkowski, J.A. (2005). Filozofia dialogu. Poznań: W drodze.
- Kwaśnica, R. (2007). Dwie racjonalności od filozofii sensu ku pedagogice. Wrocław: DSWE
- Rostowski, J. (2005). Rodzinne uwarunkowania kształtowania się tożsamości osobowej człowieka. Ps. Rozwojowa, 10(2), 14
- Sawicki, M. (1996). Hermeneutyka pedagogiczna. Warszawa: Semper.
- Słupska, K. (2005). Młodzież na zakręcie historii – między karierą a marginalizacją społeczną. In K. Marzec-Holka (ed), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz
- Śliwerski, B. (2005). Współczesne teorie i nurty wychowania. Kraków: Impuls.
- Trempała, E. (2005). Zagrożenia rozwoju człowieka marginalizacją i wykluczeniem w środowiskach lokalnych a pedagogika społeczna. In K. Marzec-Holka (ed), Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Bydgoszcz
marginalization of the youth teacher-pupil relation dialogue