Young People against Location in the Social Space and its Transgression Potentiality on the Basis of Collected Narrations
- Institution: University of Silesia in Katowice, Poland
- Year of publication: 2011
- Source: Show
- Pages: 135-146
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.11.24.2.10
- PDF: tner/201102/tner2410.pdf
This article contains the results of research carried out in order to establish the way in which young people perceive their own position and place in social space. The aim of this research was to define the way in which young people place themselves against and amongst others, concentrating mostly on transgression, e.g., an expansive way of location. The explorative research made it possible, however, beside such a way of location, which, as it turns out, is close to a small number of respondents, to expose a few other groups, for whom expansion into the social world is neither so obvious nor so close. The final part of the article includes an attempt to carry out the typology of such groups referring to the issue of solitude and loneliness.
REFERENCES:
- Abriszewski, K. (2006). Myślenie osamotnione. Współczesna indywidualizacja i kulturowe funkcje filozofii. In Domeracki, P. & Tyburski, W. (Eds.). Zrozumieć samotność Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo UMK, p. 205
- Bauman, Z. (1995). Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności, Toruń: Wydawnictwo UMK, p. 87
- Bohnsack, R. (2001). Dokumentująca interpretacja wzorów orientacji działania. In: Urbaniak-Zając, D. & Piekarski, J. (Eds.). Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały. Łódź: Wyd UŁ.
- Dołega, Z. (2006). Samotność jako stan psychiczny – samotność jako cecha psychologiczna. In: Domeracki, P.& Tyburski, W. (Eds.). Zrozumieć samotność Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo UMK.
- Dubas, E. (2006). Samotność – uniwersalny “temat” życia ludzkiego i wychowania. In: Domeracki, P.& Tyburski, W. (Eds.). Zrozumieć samotność Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo UMK, p. 330
- Kozielecki, J. (2001). Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”, p. 43, 66 – 67
- Krzywka, A. (2008). Rola metafory w przezwyciężaniu struktury obcego. In: Limont, W. & Didkowska, B. (Eds.). Edukacja artystyczna a metafora. Toruń: Wydawnictwo UMK. s. 14
- Kunowski, S. (2007). Podstawy współczesnej pedagogiki. Warszawa: Wydawnictwo Salezjańskie.
- Lakoff , G., Johnson, M. (1988). Metafory w naszym życiu. Warszawa: PWN.
- Lalak, D. (2010). Życie jako biografia. Podejście biograficzne w perspektywie pedagogicznej. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”, p. 278 – 282
- Paprzycka, E. (2008). Kobiety żyjące w pojedynkę. Między wyborem a przymusem. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie “Żak”, p. 134
- Romanowska-Łakomy, H. (2006). Przekraczanie murów samotności. Dlaczego i jak należy przekraczać poczucie duchowej samotności?. In Domeracki, P. & Tyburski, W. (Eds.). Zrozumieć samotność Studium interdyscyplinarne. Toruń: Wydawnictwo UMK, p. 294
- Silverman, D. (2008). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWN
- Tehart, E. (1997). Entwiklung und Situation des qualitativen Forschungsansatzes der Erziehungswissenschaft In: Friebertshauser, B. & Prengel, A. (Eds.). Handbuch Qualitative Forschungsmethoden in der Erziehungswissenschaft. Weinheim – – Munchen, p. 294 – 253