Body Lateralization in 7 – 8-Year-Old Children in Poland And Slovakia (comparative study of selected groups of children )

  • Author: Jana Lipkova
  • Institution: Comenius University in Bratislava, Slovak Republic
  • Author: Marta Wieczorek
  • Institution: University School of Physical Education, Wrocław, Poland
  • Year of publication: 2011
  • Source: Show
  • Pages: 384-393
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.11.24.2.29
  • PDF: tner/201102/tner2429.pdf

There are some general regularities of human physical development, an example of which is lateralization. The objective of the study was to identify and compare the direction and scope of body asymmetry and its changes in 7 – 8-year-old children in Poland and Slovakia. After having compared Polish and Slovak children in terms of the functional asymmetry, it may be stated that no significant differences between the two populations were reported. The comparison in terms of the size of asymmetry showed that Polish girls display a significantly higher level of dynamic asymmetry than Slovak girls, whereas Polish and Slovak boys have a comparable level of dynamic asymmetry.

REFERENCES:

  • Bogdanowicz, M. (1992). Leworęczność u dzieci. Warszawa: WSiP.
  • Bouchard, C., Shephard,R.J. (1994). Physical activity, fitness and health; the model and the key concepts. In C. Bouchard, R.J. Shephard, T. Stephens. (Eds.). Physical activity, fitness and health (pp. 77 – 88). Champaign, III: Human Kinetics Publishers.
  • Dellatolas G., Agostini M., Curt F. and other (2003). Manual skill, hand skill asymmetry, and cognitive performances in young children. Laterality: Asymmetries of Body, Brain and Cognition, 8(4): 317 – 338.
  • Koszczyc T. (1991). Asymetria morfologiczna i dynamiczna oraz możliwości jej kształtowania u dzieci w młodszym wieku szkolnym. Monografia. Wrocław: AWF.
  • Koszczyc T., Surynt A. (2000). Asymmetry funkcjonalna i dynamiczna dziewcząt i chłopców w wieku 3 – 7 lat. In Pohyb a zdravie v hodnotovom systeme ludi na zaciatku noveho tisicrocia (pp. 244 – 250). Nitra.
  • Osiński W. (2003). Antropomotoryka. Poznań: AWF.
  • Przewęda R. (1995). Uwarunkowania poziomu sprawności fizycznej polskiej młodzieży szkolnej. Z Warsztatów Badawczych AWF Warszawa. Warszawa: AWF.
  • Spionek, H. (1985) Zaburzenia rozwoju uczniów a niepowodzenia szkolne. Warszawa: PWN.
  • Surynt A. (2003). Rozwój fizyczny i motoryczny dzieci 6- i 7-letnich jako kryterium wieku rozpoczynania nauki w szkole. Człowiek i Ruch, 1(7): 82 – 91.
  • Wieczorek M. (2001). Speed of complex motor learning and functional and dynamic asymmetry of children aged 10. Physical Education and Sport, 1(45), 105 – 113.
  • Wokroj J. (1986). Types of functional asymmetry an the frequence of their occurrence. Studies in Human Ekology, 7: 253 – 263.
  • Wójcik-Grzyb A. (2005). Zmiany wielkości asymetrii funkcjonalnej i dynamicznej dzieci uczących się w klasie I szkoły podstawowej. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Lublin – Polonia, vol. 60, SUPL. 16, Sectio D, 6(637): 316 – 320.
  • Zazzo R. (1994). Metody psychologicznego badania dziecka. Warszawa: PZWL.

lateralization children Poland

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart