Cultural Transmission at School. Previous Experiences – Typical Symptoms of Educational Practice – Suggested Solutions
- Institution: University of Silesia, Cieszyn, Poland
- Year of publication: 2010
- Source: Show
- Pages: 17-27
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.10.22.3.01
- PDF: tner/201003/tner2201.pdf
The suggestion comprised in this study for bringing education closer to natural conditions of cultural transmission may become an interesting pedagogical offer. This proposal also involves abandoning the traditional ideology of cultural transmission, which reflects children’s development on the basis of the correlation of their behaviour with particular cultural standards. The suggested offer assumes that the processes of both culturation and (primary and secondary) socialization enables learners’ rooting into a culture (the assimilation of the existing cultural values), as well as their acquiring a particular place in the community. On the other hand, owing to children’s subject-oriented self-fulfillment abilities, these processes allow children to “create” new, socially accepted values in the form of cultural products, which entails the creation of a “new” quality of a particular group or a new culture of society.
REFERENCES:
- Berger P.L. (1983). Luckmann T.: Społeczne tworzenie rzeczywistości. Warszawa: PIW.
- Bibler V.S. (1982). Myślenie jako dialog. Warszawa: PIW.
- Bruner J. (1996). The culture of education. Cambridge, London: Harward University Press.
- Bruner J. (2006). Kultura edukacji. Kraków: TAiWPN „Universitas”.
- Burszta W.J. (2008). Świat jako więzienie kultury. Pomyślenia. Warszawa: PIW.
- Czykwin E., Misiejuk D. (2002). Dwujęzyczność i dwukulturowość w perspektywie psychopedagogicznej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
- Czykwin E. (1999). Próba modyfikacji stereotypów i uprzedzeń narodowych w warunkach szkoły. In: J. Nikitorowicz, M. Sobecki (eds): Edukacja międzykulturowa w wymiarze instytucjonalnym. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
- Erikson E.H. (2000): Dzieciństwo i społeczeństwo. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.
- Giddens A. (2008). Konsekwencje nowoczesności. Kraków: Wyd. UJ.
- Jagoszewska J. (1995). Jednostka ludzka i jej relacje do kultury w psychologii humanistycznej. In: S. Pietraszko (ed.): Kultura a jednostka ludzka. Prace Kulturoznawcze V. Wrocław: Wyd. UW.
- Klus-Stańska D. (2002). Konstruowanie wiedzy w szkole. Olsztyn: Wyd. UWM.
- Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (2009). Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania. Warszawa: WAiP.
- Kohlberg L., Mayer R. (1993). Rozwój jako cel wychowania. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (eds): Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Warszawa: Wyd. IBE.
- Korzeniecka-Bondar A. (2003). Mity związane z transmisją kultury dokonywaną przez nauczyciela. In: J. Nikitorowicz, J. Halicki, J. Muszyńska (eds): Międzygeneracyjna transmisja dziedzictwa kulturowego. Społeczno-kulturowe wymiary przekazu. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
- Kozielecki J. (1997). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Łaciak B. (1998). Świat społeczny dziecka. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Lewowicki T. (2004). Kultura, wartości i edukacja – o humanistycznej synergii i racjonalnym optymizmie. In: D. Kubinowski (ed.): Kultura – Wartości – Kształcenie. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
- Małkiewicz E. (2002). Motywy poznawania świata i uczenia się w kontekście podstawowych potrzeb dziecka. In: M. Kochan-Wójcik, A. Krajna, Z. Kuklińska, E. Małkiewicz (eds): Edukacja elementarna a diagnoza pedagogiczna. Warszawa: Wyd. CODN.
- Nikitorowicz J. (2000). Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji międzykulturowej. In: T. Pilch (ed.): O potrzebie dialogu kultur i ludzi. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Nikitorowicz J. (2009). Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.
- Ogrodzka-Mazur E. (2007). Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice: Wyd. UŚ.
- Reykowski J. (1990). Rozwój moralny jako zjawisko wielowymiarowe. In: J. Reykowski, N. Eisenberg, E. Staub (eds): Indywidualne i społeczne wyznaczniki wartościowania. Wrocław: Wyd. Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
- Urban J. (1997). Poznawcze aspekty dwujęzyczności młodzieży na Zaolziu. In: T. Lewowicki, E. Ogrodzka-Mazur (eds): Osobowość i społeczne funkcjonowanie młodzieży regionu Podbeskidzia. Katowice: Wyd. UŚ.
- Weigl B. (1999). Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium empiryczne. Warszawa: Wyd. IP PAN.
- Weigl B. (1995). Zmiana stosunku do innych pod wpływem wielokulturowego programu edukacyjnego. In: J. Nikitorowicz (ed.): Edukacja międzykulturowa. W kręgu potrzeb, oczekiwań i stereotypów. Białystok: Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
- Wojnar I. (1996). Aktualne problemy edukacji i kultury w Polsce i na świecie. In: I. Wojnar, J. Kubin (eds): Edukacja wobec wyzwań XXI wieku. Warszawa: Wyd. Komitet Prognoz „Polska w XXI wieku” przy Prezydium PAN.
cultural transmission multi – and intercultural education educational practice school