Television as a Health Value Carrier. World of Illusion – World without Health?
- Institution: University of Zielona Gora
- Year of publication: 2010
- Source: Show
- Pages: 353-361
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.10.22.3.27
- PDF: tner/201003/tner2227.pdf
Trying to evaluate contemporary messages from the media one can notice – in reference to the value of health – a comparison of positivist traditions and idealistic visions with contradictory standpoints and opinions. It is important to recognise and understand messages of consumer and pop cultures which reflect the pursuit of the world of illusions and dreams. In this world medical and scientific debates frequently blend with popular convictions and myths. It seems that individual and subjective concepts referring to health as a value are becoming decisive categories in designing the concept of freedom. Health, then, is a factor that enters “cultural fl exibility” as an element of cultural pressure, connected with concrete physical and psychological results.
REFERENCES:
- Baczko, B. (1994). Wyobrażenia społeczne. Szkice o nadziei i pamięci zbiorowej. Warszawa: PWN.
- Borzucka-Sitkiewicz, K. (2006). Promocja zdrowia i edukacja zdrowotna. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Eco, U. (1992). Foreword, In O. Calabrese Neo-baroque – A Sign of the Times, Princeton, cyt. za: Świerkocki, M. (1997). Postmodernizm. Paradygmat nowej kultury, Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.
- Eco, U. (1995). Fenomenologia Mike’a Bongiorno. In Eco U., Diariusz najmniejszy. Kraków: Znak.
- Janicka, K. (1990). Typy potocznego myślenia o różnicach społecznych. Wymiary struktury w poglądach inżynierów i robotników, In E. Wnuk-Lipiński (ed.), Grupy i więzi społeczne w systemie monocentrycznym. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
- Juszczyk S. (2000). Człowiek w świecie elektronicznych mediów – szanse i zagrożenia. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Kowalski, M., Gaweł, A. (2006). Zdrowie – wartość – edukacja. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kowalski, M., Dróżdż, M. (2008). Przemoc i zdrowie w obrazach telewizyjnych. Edukacja przez codzienność telewizyjną. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Kowalski, M., Falcman, D. (2008). Krótki dyskurs o zdrowiu i kulturze (z postmodernizmem w tle), In Kultura i Edukacja, 1 (65), 70–84.
- Lewowicki, T. (1994). Przemiany oświaty. Szkice o ideałach i praktyce edukacyjnej. Warszawa: Żak.
- Mayor, F. (2001). Przyszłość świata. Warszawa: Fundacja Studiów i Badań Edukacyjnych.
- Melosik, Z. (1996). Tożsamość, ciało i władza. Teksty kulturowe jako (kon)teksty pedagogiczne. Poznań – Toruń: „Edytor”.
- Puchalski, K. (1997). Zdrowie w świadomości społecznej. Łódź: Wyd. KCPZwMP, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra med. J. Nofera.
- Ratajczak, Z. (1997). Model zachowania się człowieka wobec własnego zdrowia. Wnioski dla praktyki promocyjnej. In Z. Ratajczak, I. Heszen–Niejodek (ed.) Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
- Sęk, H. (1997). Subiektywne koncepcje zdrowia, świadomość zdrowotna a zachowania zdrowotne i promocja zdrowia, In Z. Ratajczak, I. Heszen–Niejodek (ed.), Promocja zdrowia. Psychologiczne podstawy wdrożeń. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
- Słońska, Z. (1989). Promocja zdrowia: współzawodnictwo między zdrowiem a innymi znaczącymi wartościami. In M. Sokołowska, A. Titkow (ed.), Socjologia zdrowia i medycyny, Konwersatorium 1986–1988. Warszawa: Wyd. IFiS PAN.
- Syrek, E. (2000). Zdrowie w aspekcie pedagogiki społecznej. Katowice: Wyd. Uniwersytetu Śląskiego.
- Syrek, E. (2008). Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
- Zalewska, D. (1994). Kontekst kulturowy funkcjonowania zdrowia jako wartości. Wrocław: Wyd. I.I. P.
- Wolf, N. (1991). The Beauty Myth. How Images of Beauty are Used Against Women. London: Vintage Books.
- Vigarello, G. (1997). Historia zdrowia i choroby. Od średniowiecza do współczesności. Warszawa: Volumen. Niezależna Oficyna Wydawnicza.