Activation Methods as an Inspiration in Shaping the Child’s Preferences in Music

  • Author: Mirosław Kisiel
  • Institution: University of Silesia in Katowice, Poland
  • Year of publication: 2010
  • Source: Show
  • Pages: 259-272
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.10.21.2.21
  • PDF: tner/201002/tner2121.pdf

The paper draws special attention to the pedagogical aspect of music, the place and role of methods in the process of teaching and learning and their importance in music education. It characterizes the scope of the child’s activity in his/her contact with music, points out to the link between children’s preferences in music and the culture of their environment. It also presents research findings which are an indication of the inspiring character of methods and forms of activation in shaping music-related preferences of children of the early school age.

REFERENCES:

  • Kamińska B. (1995). Badania nad rozwojem muzycznym człowieka i ich znaczenie dla powszechnej edukacji muzycznej. In: Wychowanie muzyczne, stan badań a praktyka edukacyjna. Ed. A. Białkowski, UMCS, Lublin.
  • Kamińska B. (2002). Upodobania muzyczne – problemy i wyniki badań. In: Bliżej muzyki, bliżej człowieka. Ed. A. Białkowski, B. Smoleńska-Zielińska, UMCS, Lublin.
  • Kisiel M. (2007). Pedagogiczno-dydaktyczne aspekty wykorzystania muzyki w stymulacji rozwoju dziecka. WSB, Dąbrowa Górnicza.
  • Kisiel M. (2005). Muzyka w zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej. UŚ, Katowice.
  • Konaszkiewicz Z. (2001). Szkice z pedagogiki muzycznej. AMFCh, Warszawa.
  • Kujawiński J. (red.). (1990). Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki. WSiP, Warszawa.
  • Kupisiewicz C. (2000). Dydaktyka ogólna. „Graf-Punkt”, Warszawa.
  • Lewandowska K. (1978). Rozwój zdolności muzycznych u dzieci w wieku szkolnym. WSiP, Warszawa.
  • Niemierko B. (2001). Między oceną szkolną a dydaktyką. Bliżej dydaktyki. WSiP, Warszawa.
  • Okoń W. (1996). Nowy słownik pedagogiczny. „Żak”, Warszawa.
  • Przychodzińska M. (1989). Wychowanie muzyczne – idee, treści i kierunki rozwoju. WSiP, Warszawa.
  • Rogalski E. (1992). Muzyka w pozaszkolnej edukacji estetycznej. WSP, Bydgoszcz.
  • Sajdak A. (2004). Metoda nauczania. In: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Ed. T. Pilch, „Żak”, Warszawa.
  • Shuter-Dyson R., Gabriel C. (1986). Psychologia uzdolnienia muzycznego. WSiP, Warszawa.
  • Szymczak M. (ed.). (1992). Słownik języka polskiego. PWN, Warszawa.
  • Wapnick J. (1976). A Review of Research on Attitude and Preference. „Bulletin of the Council for Research in Music Education”, no. 3.
  • Włodarski Z. (1990). Aktywność i jej znaczenie dla rozwoju. „Problemy OpiekuńczoWychowawcze”, no. 1–2.

preferences in music activation methods child

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart