Temperamental and Familial Discriminants of Aggression Strategy Used by Adolescent Youth in Difficult Social Situations
- Institution: The University of Wrocław, Poland.
- Year of publication: 2010
- Source: Show
- Pages: 275-292
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.10.21.2.22
- PDF: tner/201002/tner2122.pdf
The research was aimed to evaluate temperamental and familial determinants in adolescents applying an aggressive strategy of dealing with difficult social situations. The variables in the research study on shaping the strategy used by aggressive youth in difficult situations of social contact were measured with the aid of the author’s questionnaire (RTSS), J. Strelau, A. Angleitner, B. Zawadzki’s temperament survey, A. Roe, M. Siegelman’s PCR form III Questionnaire. The empirical research comprised 499 adolescents (221 girls and 278 boys) aged 13–15. In the light of the conducted research it was stated that temperamental features concerning the characteristics of the strength of neural processes differentiates a high and low level of aggression in reacting to emotional tension. Furthermore, wrong upbringing attitudes characterised by emotional distance or emotional concentration of mothers and fathers towards an adolescent are significant determinants of aggression strategies used by adolescent youth in difficult social situations.
REFERENCES:
- Borecka-Biernat, D. (2003). Kwestionariusz radzenia sobie w trudnych sytuacjach społecznych [The questionnaire of coping with distress]. Przegląd Psychologiczny [Psychological review], 1, 9–36.
- Brzeziński, J. (1984). Elementy metodologii badań psychologicznych [Elements of methodology of psychological research ].Warszawa: PWN.
- Cywińska, M. (2005). Przyjaźń i konflikty [Friendship and conflicts]. Życie Szkoły [School life], 1, 4–9.
- Fabes, A., Eisenberg, J. (1993).Pobudzenie emocjonalne a gniewne i agresywne zachowanie [Emotional stimulation and angry and aggressive behaviour]. [in:] A. Frączek (Red.). Socjalizacja a agresja [Socialisation and aggression]. Warszawa: PAN, 103–121.
- Guszkowska, M. (2004). Aktywność ruchowa a przebieg transakcji stresowej u młodzieży [Motor activity and course of stress transaction in youth]. Warszawa: Wydawnictwo AWF.
- Guszkowska, M. (2006). Cechy temperamentu jako zasoby indywidualne w radzeniu sobie ze stresem przez licealistów [Temperamental features as individual resources in coping with stress by secondary school pupils]. PsychologiaEtologia-Genetyka [Psychology – Ethnology – Genetics ],14,135–154.
- Guszkowska, M., A.Gorący, A., J.Rychta-Siedlecka, J. (2001), Ważne zdarzenia życiowe i codzienne kłopoty jako źródło stresu w percepcji młodzieży [Important life events and everyday problems as the source of stress in the perception of young people]. Edukacja Otwarta [Open education ], 4, 155–164.
- Jachnis, Anna (2000). Cechy temperamentalne a style radzenia sobie ze stresem [Temperamental features and the style of coping with stress]. Studia Psychologica UKSW [Psychological Studies UKSW ], 1, 53–68.
- Januszewska, E. (2001), Style reagowania na stres w kontekście postaw rodzicielskich. Badania młodzieży w okresie adolescencji [Styles of responding to stress in the context of parental attitudes. Examinations of young people in the period of adolescence]. [in:] Kornas-Biela, D. (red.), Rodzina: źródło życia i szkoła miłości [Family: source of life and school of love]. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL, 311–344.
- Jaworski, R. (2000). Konflikt pokoleń w okresie adolescencji. Psychologiczne aspekty radzenia sobie ze stresem [Generation gap in the period of adolescence. Psychological aspects of coping with stress]. [in:] Jaworski, R., Wielgus, A., Łukjaniuk, J. (red.), Problemy człowieka w świecie psychologii [Human problems from the perspective of psychology ], 27–54. Płock: Wyd. Naukowe NOVUM.
- Kobak, R., Sceery, A. (1988), Attachment in late adolescence: working models, affect regulation, and representations of self and others. Child Development, 59,135–146.
- Kossewska, J.(1995). Młodzież studiująca i stres: problemy stresotwórcze i sposoby radzenia sobie ze stresem [Young studying people and stress: stressogenic problems and ways of coping with stress]. Roczniki Komisji Nauk Pedagogicznych [Pedagogical Sciences Committee’s Annual Sets], XLVIII, 115–129.
- Kowalski, W. (1984), Kwestionariusz Stosunków między Rodzicami a dziećmi A.Roe i M. Siegelmana [Questionnaire of relations between parents and children by A.Roe i M. Siegelmana]. Podręcznik. Warszawa: Wyd. Radia i Telewizji.
- Krzyśko, M. (1999). Styl atrybucyjny a sposoby radzenia sobie młodzieży w trudnych sytuacjach szkolnych i pozaszkolnych. [The attributive style and ways of coping with distress of young people at school and outside school]. In: W.Kojsa, R.Mrózka, & R. Studenski (Ed.). Młodzież w sytuacjach zmian gospodarczych, edukacyjnych, społecznych i kulturowych [Young people against the background of economic, educational, social and cultural changes] (pp. 265–276). Cieszyn: Silesian University Publishing Office, agency office in Cieszyn.
- Lohman, B., Jarvis, P. (2000). Adolescent stressors, coping strategies, and psychological health studied in the family context. Journal of Youth and Adolescence, 29,15–43.
- Łukaszewicz, M. (2002). Wpływ postaw rodzicielskich na poziom agresywności młodzieży [Impact of parental attitudes on the level of aggressiveness of young people]. Wychowanie na co dzień [Everyday upbringing], 7–8, 14–16.
- Mendecka, G. (1998). Kary stosowane przez rodziców jako przejaw przemocy [Punishments applied by parents as a symptom of violence]. [w:] Brańka, Z., Szymański, M. (Red.). Agresja i przemoc we współczesnym świecie. Agresja i przemoc w instytucjach wychowawczych [Aggression and violence in the modern world. Aggression and violence in educational establishments ]. Kraków: WSP, vol. 2, 83–91.
- Miklewska, A. (2000). Temperamentalne uwarunkowania zachowań agresywnych [Temperamental conditioning of aggressive behaviours]. Prace Naukowe WSP w Częstochowie, seria: Psychologia [WSP Scientific Papers in Częstochowa, series: Psychology ], VIII, 111–121.
- Mikołowska-Olejniczak, G. (2002). Szkolne uwarunkowania zachowań agresywnych dzieci i młodzieży [School conditioning of aggressive behaviours of children and youth ]. [in:] Doliński, A.(red). Modelowe rozwiązania działalności profilaktycznej w grupach dzieci i młodzieży [Model solutions in prophylactic activities in groups of children and youth ]. Zielona Góra: Komenda Chorągwi Ziemi Lubuskiej ZHP, pp.57–70.
- Obuchowska, I. (2001). Agresja dzieci w perspektywie rozwojowej [Aggression of children in the developmental perspective]. [in:] Binczycka-Anholcer, M. (red.). Agresja i przemoc a zdrowie psychiczne [Aggression and violence vs. psychological health ]. Warszawa-Poznań: Polskie Towarzystwo Higieny Psychicznej, 45–59.
- Pisula, E., & Baum, (1992). Jak dzieci radzą sobie ze stresem [How children cope with stress]. Edukacja i Dialog [Education and Dialogue], 8, 11–14.
- Ratzke, K., Sanders, M., Diepold, B., Krannich, S., Cierpka, M.(1997). Uber Aggression und Gewalt bei Kinder in untrschiedlichen Kontexten. Praxis, Kinderpsychologie, Kinderpsychiatrie, 46, 153–168.
- Rostowska, T. (1996). Transmisja międzypokoleniowa w rodzinie w zakresie zachowań agresywnych. [Generational transmission in families in the scope of aggressive behaviours]. Przegląd Psychologiczny [Psychological Review ], 39, 1–2, 177–186.
- Sikora, R., & Pisula, E. (2002). Przyczyny stresu i strategie radzenia sobie ze stresem u młodzieży w wieku 14–16 lat [Causes of stress and strategies of coping with stress in young people aged 14–16]. Polskie Forum Psychologiczne [Polish Psychological Forum], 2, 2, 110–122.
- Strelau, J. (1992). Badania nad temperamentem. Teoria, diagnoza i zastosowanie [Research into temperament. Theory and application ]. Wrocław: Ossolineum.
- Strelau, J. (2000). Temperament a stres: Temperament jako czynnik moderujący stresory, stan i skutki stresu oraz radzenie sobie ze stresem [Temperament and stress. Temperament as a factor moderating stressors, conditions and effects of stress and coping with stress]. [in:] Heszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z., (red.). Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne [Human being in a stressful situation. Theoretical and methodological problems]. Katowice: Wyd. UŚ, 88–132.
- Tomaszewski, T. (1984). Ślady i wzorce [Traces and patterns ]. Warszawa: WSiP.
- Tyszkowa, M. (1978). Sytuacyjno-poznawcza koncepcja odporności psychicznej [Situational-cognitive idea of psychical resistance]. Przegląd Psychologiczny [Psychological Review], 1, 3–15.
- Tyszkowa, M. (1979). Funkcjonowanie dzieci w sytuacjach trudnych [Functioning of children in difficult situations]. Oświata i Wychowanie [Education and upbringing ], 6, 210–217.
- Tyszkowa, M. (1986). Zachowanie się dzieci w sytuacjach trudnych [Children’s behaviour in difficult situations]. Warszawa: PWN.
- Wolińska, J. (2000). Agresywność młodzieży. Problem indywidualny i społeczny [Aggressiveness of young people. Individual and social problem ]. Lublin: Wyd. UMCS.
- Wrześniewski, K. (1996), Style a strategie radzenia sobie ze stresem. Problemy pomiaru [Styles and strategies of coping with stress. Measument problems]. [w:] Heszen-Niejodek, I., Ratajczak, Z., (red.), Człowiek w sytuacji stresu. Problemy teoretyczne i metodologiczne [Human being in a stressful situation. Theoretical and methodological problems], 44–64. Katowice: Wyd. U. Śl.
ex post facto procedure school youth family upbringing temperament