The Educational Significance of Art – a Report from Experimental Research

  • Author: Katarzyna Krasoń
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 159-168
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2017.50.4.13
  • PDF: tner/201704/tner20170413.pdf

The aim of the article is to present a strategy of the educational use of art in primary school grades 1–3. The strategy is being implemented in the form of a pedagogical innovation in a school in the Silesian province. It is based on joint perception of a work of visual art and musical material as well as artistic and kinaesthetic creative activity evoked by this perception. The text includes a presentation of individualising pilot experimental studies of a selected case.

Angrosino M., (2007), Doing Ethnographic and Observational Research, SAGE Publications, London
Bal M., (1999), Quoting Caravaggio: Contemporary Art, Preposterous History, Cambridge University Press, Cambridge
Bruner LS., (1973), The Conditions of Creativity, [in:] Bruner LS., Beyond the Information Given. Studies in the Psychology of Knowing, WW. Norton & Co Inc, New York

D’Alleva A., (2005), Methods and Theories of Art History, Laurence King Publishing, London
Dewey I., (1980), Art as Experience, A Perigee Book, New York
Dissanayake E., (2001), Kunst als menschliche universalie: Eine adaptionistische betrachtung, [in:] Peter M. Hejl (ed.), Universalien und konstruktivismus, Suhrkamp Verlag Frankfurt Am Main
Dylak S., (1995), Wizualizacja w kształceniu nauczycieli [Visualisation in teacher education], Wydawnictwo Uniwersytetu A. Mickiewicza, Poznań
Gombrich E.H., (1978), The Story of Art, Phaidon, London
Ingarden R., (1960), Aesthetic experience and aesthetic object, “Philosophy and Phenomenological Research”, No. 21 (3)
Kępiński A., (2015), Rytm zycia [Rhythm of life], Wydawnictwo Literackie, Kraków
Krasoń K., (2016), O zachwycie sztuka doświadczana. Pomiedzy „sztucznym jiołkiem”, zdumieniem a przezyciem nie tylko w edukacji, [About delight in experimental art. Between an “artificial Violet”, amazement and experience not only in education] [in:] A. Rzymełka-Frąckiewicz, T. Wilk (ed.), Edukacja, kultura i sztuka - spoistość a integracja, [Education, culture and art - cohesion and integration], Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice
Krasoń K., Konieczna-Nowak L., (2016), Sztuka - terapia - poznanie. Wstronę podejs'cia indywidualizujacego w badaniach muzykoterapeutycznych [Art - therapy - cognition. Towards the individualizing approach in music therapy research] , Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
Krasoń K., Iaszczyszyn E., (2006), Early education and inclusion in Poland, “Early Child Development and Care”, No. 6, Vol. 176
Kukuła E., (2006), Miejsce wychowania przez sztukę w kształceniu ogólnym [Place of education through art in general education], [in:] Irena Wojnar (ed.), Edukacja i kultura. Idea i realia interakcji [Education and culture. The idea and reality of interaction], Polska Akademia Nauk, Kancelaria Komitetu Prognoz «Polska 2000 Plus”, Warszawa
Paivio A., (1986), Mental representations: a dual coding approach, Oxford University Press, Oxford
Pawliszyn A., (2/2008- 1/2009), Transgresywne aspekty dzieła sztuki [Transgressive aspects of a work of art.], “Estetyka i Krytyka”, No. 15/ 16
Shusterman R., (2006), Thinking Through the Body. Education for the Humanities: A Plea for Somaesthetics, a paper read during 1st Polish Aesthetic Congress ”Visions and re-Visions”, Kraków 21-24 September (author’s own materials)
Shusterman R., (1999), Somaesthetics: A Disciplinary Proposal, “The Journal of Aesthetics and Art Criticism”, Vol. 57, No. 3
Wańtuch A., (2011), Taniec jako sztuka somaestetyczna par excellence. Rekonstrukcja filozofii Richarda Shustermana w kontekście tanca [Dance as somaesthetic art par excellence. Reconstruction of Richard Shusterman’s philosophy in the context of dance], “Kultura Współczesna”, No. 3
Wojnar I., (1966), Perspektywy wychowawcze sztuki [Educational prospects of art], Nasza Księgarnia, Warszawa

strategy of education art

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart