Profile of Illustration in Children’s Literature Books Based on the Image Preferences of the Youngest Readers

  • Author: Beata Mazepa-Domagała
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 223-238
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2017.49.3.18
  • PDF: tner/201703/tner20170318.pdf

The presented paper is a result of research conducted on the issue of visual communication as an art supplement and explanation of printed content. The publication begins with a reflection on visual culture illustrating its polysemic character and referring to the iconic nature of images. Further, the paper describes the art of illustration and the value of visual communication in the form of book illustration. The last part of the paper attempts to present the structure of a well-designed illustration in the form of profiles, constructed on the basis of picture tendencies appear in a group of pre-readers.

Banks M. (2009). Material wizualny W badaniach jakościowych. Warszawa: PWN.( Banks M. (2009): [Visual material in qualitative research]. Warsaw: PWN.
Banks M. (2001). Visual Methods in Social research. London: Sage
Barr]. (1986). Illustrated Children’s Books. London: The British Library.
Bergstrom B. ( 2009). Komunikacja wizualna. Warszawa: PWN. (Bergstrom B. (2009). [Visual Communication]Warsaw: PWN)
Bergstrom B. ( 2008). Essentials of Visual Communication. London:Laurence King Publishing.
Bergstrom B. (2007). Effectiv Visuell komunikation. Stockholm: Carlssons.
Bergstrom B. (2007). Grafisk komunikation. Malmo: Liber.
Carle E. (2005). My Very First Book of Colors. New York: Philomel Books.
Harthan I. (1981). The History of the Illustrated Book: The Western Tradition. London: Thames & Hudson.
Lacy L.E.(1986). Art and Design in Children’s Picture Books: An Analysis of Caldecott Award-Winning Illustrations. Chicago: American Library Association.
Leszczyński G. (2003). Literatura i książka dziecięca: Słowa- obiegi- konteksty. Warszawa: Wydawnictwo Centrum Edukacji Bibliotekarskiej, Informacyjnej i Dokumentacyjnej. (Leszczyński G. (2003). [Literature and Childrens Book: Words- Circuits- Contexts] Warsaw: Center for Librarian, Information and Documentation Education).
Lipka-Sztarballo K. (2008). Wywiad dla portalu MUS Nie sztuka, tylko świat, http:/ /WWW.mus.com.pl (Lipka- Sztarbałło K. (2008) [Interview for the MUS portal No art, only the world], http:/ /WWW.mus.com.pl)
Mazepa-Domagała B.( 2010). Upodobania obrazowe W zakresie ilustracji książkowej u dzieci W wieku przedczytelniczym. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego. (Mazepa-Domagała B. (2010). [Image preferences in book illustration in prereading children.] Katowice: Publishing house University of Silesia).
Norton D.(2003).Through the Eyes of a Child: An Introduction to Children’s Literature: sixth edition. Pearson Education, Inc.
Pettersson R. (2000). Alfabetyzacja W nowym tysiącleciu. ”Edukacja Medialna”, nr 3. (Pettersson R. (2000). [Literacy in the new millennium.] Media Education, no 3)
Sartori G. (2005). Homo Videns. Telewizja i post-myślenie. Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Sartori G. (1998). Homo Videns. La sociedadteledirigida. Madryt: Taurus.

Sendak M. (1990). Caldecott & Co.: Notes on Books and Pictures, New York: Noonday Press.
Williamson H. (1983). Methods of Book Design (Practice of an Industrial Craft), London: Yale University Press.
Wincencjusz -Patyna A. ( 2008). Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950- 1980. Artystyczne kreacje i realizacje. Wrocław: ASP we Wrocławiu. (Wincencjusz-Patyna A. (2008). [Station illustration Polish book illustration 1950-1980. Artistic creations and realizations.] Wroclaw: Academy of Fine Arts in Wroclaw)
Witz I. (1964). Grafika w książkach «Naszej Księgarni”, Warszawa: Nasza Księgarnia. (Witz I. (1964). [Graphics in the books of ”Our Bookshop”.] Warsaw: Our Bookshop).
Wojnar I. (1993). Sztuka i wychowanie. W: Encyklopedia Pedagogiczna. Red. W Pomykało, Warszawa: Fundacja INNOWACIA. (Wojnar I. (1993). [Art and upbringing.] In: Pedagogical Encyclopaedia. Ed. In Pomykało, Warsaw: INNOWACIA Foundation).
Wysłouch S. (1994). Literatura a sztuki Wizualne. Warszawa: PWN. (Wysłouch S. (1994).[Literature and Visual art.] Warsaw: PWN).

pre-school child visual communication book illustration

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart