Places, toys and activities observed in the course of children’s free play in preschool
- Year of publication: 2016
- Source: Show
- Pages: 257-268
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2016.44.2.21
- PDF: tner/201602/tner20160221.pdf
The article presents results of 38 observation sessions of 10 groups of children aged 3 to 6 years during the time dedicated to play. The aim of the research was to determine the material and emotional conditions for free play depending on the time of day. The results of the observation showed that preschool-aged children play in different places of the preschool classroom, engage mostly in construction and theme play. They use many more toys in their play in the morning and before noon than they do in the afternoon. Play activity is especially intensive in the morning in comparison to the afternoon.
REFERENCES:
- Andrews, M. (2012), Exploring play for early childhood studies. London: SAGE.
- Broadhead, P., Burt, A. (2012), Understanding Young children’s learning through play. London: routledge.
- Bruce, T., (2011), Learning through play for babies, todlers and young children. London: Hodder education.,
- Clemens, r. (2004), An investigation of the status of outdoor play. Contemporary issues in early childchood, volume 5, number 1,68-78.
- Czaja-Chudyba, (2007) Diagnostyczna zabawa w przedszkolu jako narzędzie poznawania wielorakich uzdolnień. In: Dziecko. Sukcesy i porażki r. Piwowarski (red.). Warszawa: IBe.
- Górecka-Mostowicz, B., (2005), Psychological functions of free games for children in kindergarten, In: Play and Education: 23rd World Play Conference, Cracow 2004, Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski (ed.). Kraków: Akademia Pedagogiczna.
- Hännikäinen, M. (2004). Play and education: 23rd ICCP World Play Conference: abstracts book. In: ed. Bożena Muchacka, Krzysztof Kraszewski, rimmert van der Kooij (ed.) Kraków: Wydawnictwo Naukowe AP..
- Moyles, J. (2010). The excellence of play. Maidenhead: open University Press.
- Moyles, J. (2012). A to Z of play in early childhood, Maidenhead: open University Press.
- Muchacka, B., (1992). Zabawy badawcze dzieci w przedszkolu. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Paprotna, G. (2001). Zabawa a zachowania społeczne dzieci [w:] Nowe stulecie dziecka d. Waloszek (red.). zielona Góra: ośrodek doskonalenia Nauczycieli.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego, załącznik do rozporządzenia Ministra edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. (poz. 977)
- Rogers, S. (2011). Play and pedagogy: A conflict of interests? [w:] Rethinking Play and Pedagogy in Early childhood education, S. rogers (ed.). London: routledge.
- Waloszek, d. (1983). Zabawa, edukacja. zielona Góra: ośrodek doskonalenia Nauczycieli.
- Waloszek, d. (2006). Pedagogika przedszkolna metamorfoza statusu i przedmiotu badań. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
- Whitebread, d. (2012). Developmental psychology and early childhood education. London: SAGE.
- zwiernik, J. (2009). zabawa jako medium dziecięcej codzienności-etnografia w przedszkolu, Problemy Wczesnej Edukacji, V, nr 2 (10), 109-122.
kindergarten preschool education free play the Polish core curriculum the conditions of play