Evaluation of general motor performance in older school age pupils with a moderate mental disability
- Year of publication: 2015
- Source: Show
- Pages: 253-263
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2015.42.4.21
- PDF: tner/201504/tner20150421.pdf
The authors of the contribution deal with evaluation of general motor performance in older school age pupils with a moderate mental disability. The aim of the research was to find out differences in the general motor performance between mentally disabled pupils and non-disabled pupils. The research sample consisted of 100 pupils aged 13 to 15. They included 25 boys and 25 girls with a moderate mental disability and 25 boys and 25 girls without a mental disability. To evaluate the general motor performance, the European test of motor performance Eurofit Special was used, modified for the needs of mentally disabled persons by Jean-Claude de Potter (1996). The research confirmed that the general motor performance of the youth with a moderate mental disability was statistically significantly lower than that of their non-disabled peers.
REFERENCES:
- Baranowski, J. (2005). Aktywność sportowa niepełnosprawnych intelektualnie w stopniu lekkim. AWF, Katowice, pp.171-179.
- Baranowski, J. (2006). Aktywność fizyczna niepełnosprawnych intelektualnie stopnia lekkiego. AWF, Katowice, pp.7-15.
- Bendikova, E. (2012). Health benefits of physical activities: monitoring, intervention, evaluation. Journal of health promotion and recreation, 2 (2), pp. 69-70.
- Blackburn, T., Guskiewicz, K.M., Petschauer, M.A., &Prentice, W.E. (2000). Balance and joint stability: the relative contributions of proprioception and muscular strenght. J Sport Rehabil, 9(4), pp. 315-328.
- Block, M.E., Liebermann, L.J., &Connor-Kuntz, F. (1998). Authentic assessment in adapted physical education. JOPERD: The Journal of Physical Education, Recration & Dance, 69(3), pp. 48-55.
- Bolach, E. (1995). Ocena sprawności wszechstronnej 9i 11-letnich dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym. Fizjoterapia, 3(1). pp. 54-64.
- Bolach, E. (2000). Sprawność fizyczna osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym. W: Mołoda Sportiwna Nauka Ukraini. Derżawnij Komitet Mołodiżnoj Polityki Sportu i Turizmu Ukraini, Ukraińska Akademia Nauk Nacjonalnego Progresu, Olimpijska Akademia Ukraini, Lwiwskij Derżawnij Institut Fiziczeskoj Kulturi, Lviv, pp.311-314.
- Bolach, B., & Bolach, E. (2003). Sprawność fizyczna wszechstronna chłopców upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. W: Mołoda Sportiwna Nauka Ukraini. Derżawnij Komitet Mołodiżnoj Polityki Sportu i Turizmu Ukraini, Ukraińska Akademia Nauk Nacjonalnego Progresu, Olimpijska Akademia Ukraini, Lwiwskij Derżawnij Institut Fiziczeskoj Kulturi, Lviv, pp.76-83.
- Bolach E., & Bolach B. (2003). Określenie sprawności fizycznej wszechstronnej (ogólnej) kobiet z obniżeniem psychomotorycznym. W: Mołoda Sportiwna Nauka Ukraini. Wyd. Derżawnij Komitet Mołodiżnoj Polityki Sportu i Turizmu Ukraini, Ukraińska Akademia Nauk Nacjonalnego Progresu, Olimpijska Akademia Ukraini, Lwiwskij Derżawnij Institut Fiziczeskoj Kulturi, Lviv, pp.392-404.
- Bolach E., & Ficyk A. (2006). Ocena sprawności fizycznej wszechstronnej (ogólnej) kobiet 263Evaluation of General Motor Performance in Older School Age Pupils upośledzonych w stponiu umiarkowanym i znacznym. Medycyna Sportowa 6, pp. 341-346.
- Bolach B., Bolach E., & Kielan M. (2008). Porównanie sprawności fizycznej wszechstronnej dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim z dziećmi o rozwoju umysłowym prawidłowym. AWF, Wrocław, pp.293-305.
- Ferguson G.., & Takane Y. (1999). Analiza statystyczna w psychologii i pedagogice. PWN, Warszawa. Gałecka U., Szymańska-Parkieta., & Gondek E.(1998). Sprawność fizyczna dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim. AWF, Katowice, pp.125-133.
- Gawlik K., & Zwierzchowska A. (2004). Wychowanie fizyczne dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną. AWF, Katowice.
- Kornatovska, Z. (2014). Dostupnost, organizace a zdravotně sociální benefity řízených pohybových aktivit u detí s disabilitou. Česke Budějovice: ZSF JU.
- Marchewka A., & Schmidt O. (2000). Rozwój fizyczny i sprawność motoryczna osób upośledzonych umysłowo w stopniu umiarkowanym i znacznym. Fizjoterapia, nr 1, pp. 3-8
- Markis M. (2001). Ocena sprawności fizycznej osób upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim i umiarkowanym. Uniwersytet Szczeciński, Szczecin, p.21-23.
- Potter J.C. (1996). ”Eurofit Special”, Wychowanie Fizyczne i Zdrowotne, nr 3, pp. 46-48.
- Skowroński W. (1999). ”Eurofit Special”. Test sprawności motorycznej dla osób z upośledzeniem umysłowym.AWF, Warszawa.
- Ziemilska A., & Skowroński W. (1996). ”Eurofit Special”test dla sprawnych inaczej. Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, pp.109-117.
motor performance mentally disabled pupils Eurofit Special test battery