Dimorphic outlook on children’s creative attitudes on the verge of education application of creative and re-constructive attitudes rating scale (spto)

  • Author: Katarzyna Krasoń, Jolanta Bonar
  • Author: Joanna Garbula, Elżbieta Jaszczyszyn
  • Author: Agnieszka Nowak-Łojewska, Anna Tyl
  • Author: Małgorzata Łączyk, Iwona Kopaczyńska
  • Author: Agnieszka Olczak, Aleksandra Różańska
  • Year of publication: 2015
  • Source: Show
  • Pages: 285-299
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.2015.42.4.24
  • PDF: tner/201504/tner20150424.pdf

This study has been devoted to creative attitudes represented by 6-7-year old children, evaluated by the creative and re-constructive attitudes rating scale (SPTO)1. The central focus was to relate differences in attitudes among children commencing their education at the age of 6 to those who had started their school attendance before the reform (at the age of 7). An attempt was made to answer the question whether pupils differing in the year of birth, joined within one school form, would generate any disruption of their potential creativity. A complementary issue was to evaluate the level of creative attitudes along the dimorphic pattern.

REFERENCES:

  • Bauman Z., (2007), Tożsamość. Rozmowy z Genetto Vecchim, [Identity. Talks with Genetto Vecchin], tłum. J. Łaszcz, GWP, Gdańsk
  • Bernacka R.E., (2004), Konformizm i nonkonformizm a twórczość [Conformism, nonconformism and creativity], Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin
  • Gloton R., Clero C., (1985), Twórcza aktywność dziecka [Creative activity of the child], Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa.
  • Golka M., (2008), Socjologia sztuki [Sociology of Art], Centrum Doradztwa i Informacji Difin, Warszawa.
  • Krasoń K., (2011), Skala Postaw Twórczych i Odtwórczych (SPTO). Podręcznik testu – wersja dla uczniów szkoły podstawowej klas I-III [A scale of creative and imitative attitude (SPTO) A manual of test-version for elementary school pupils of years 1-3], Ministerstwo Edukacji Narodowej, Kraków.
  • Kubicka D., (2003), Twórcze działanie dziecka w sytuacji zabawowo-zadaniowej, [A Creative work of a child in a task-play situation, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Kubicka D., (2005), Strategie i techniki badania twórczości, [w:] W poszukiwaniu zastosowań psychologii twórczości [Strategies and techniques of creativity investigation in: In search of psychology of creativity implementation], red. A. Tokarz, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
  • Nęcka E., (2001), Psychologia twórczości [Psychology of creativity], Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
  • Śliwerski B., (2009), Współczesna myśl pedagogiczna [Contemporary pedagogical thought], Oficyna Wydawnicza ”Impuls” Kraków.
  • Trojanowska-Kaczmarska A., (1971), Dziecko i twórczość [A child and creativity], Ossolineum, Wrocław.
  • Wojciszke B., (2002), Człowiek wśród ludzi [A human being among people], Scholar, Warszawa.
  • Zborowski J., (1986), Rozwijanie aktywności twórczej dzieci [Development of children’s creative activity], Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa. [298]

creative attitude diagnosis school threshold lowering

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart