Implementation of the Standard: Creating Conditions that Enable Development of Children with a Diagnosed Need for Special Education according to Their Developmental and Educational Needs and Predispositions in Public School

  • Author: Iwona Chrzanowska
  • Institution: Adam Mickiewicz University in Poznań
  • Year of publication: 2014
  • Source: Show
  • Pages: 239-247
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.14.35.1.19
  • PDF: tner/201401/tner3519.pdf

Inclusive education is a concept and a new vision of integrating disabled people in a school environment within the Polish education system. It is crucial to answer the question if it is possible and what values are necessary to enable the concept to take place. The most important questions to be answered are whether contemporary schools are ready to meet all the necessary conditions to educate children with special educational needs; whether schools are able to create the chance to succeed and whether Inclusive Pedagogy is a real alternative to special schools.

REFERENCES:

  • Chrzanowska, I. (2009)., Niepełnosprawny w szkole. Z analiz dotyczących kompetencji szkolnych i realizacji przez szkoły standardu stwarzania warunków zapewniających rozwój osobom niepełnosprawnym, [in:] Pedagogika specjalna. Różne poszukiwania - wspólna misja. Pamięci Profesora Jana Pańczyka, Wydawnictwo APS, Warszawa.
  • Chrzanowska, I. (2010). Problemy edukacji dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.
  • Heider, F. (1958). The Psychology of Interpersonal Relation, Wiley, New York.
  • Mc Fadden, M.G., Walker, J.C. (1997) Resistance Theory [in:] L.J. Saha (ed.) International Encyclopedia of the Sociology of Education, Canberra: Pergamon Title
  • Moore, L., Fine, M.J. (1978). Regular and special class teacher’s perception of normal and exceptional children and their attitudes toward mainstreaming, “Psychology in the School”, 15.
  • Oleńska-Pawlak, T. (1992). Warunki realizacji funkcji opiekuńczej i wychowawczej w szkołach masowych wobec dzieci z zaburzeniami w stanie zdrowia i rozwoju, [in:] A. Hulek, B. Grochmal-Bach (ed.), Uczeń niepełnosprawny w szkole masowej, Wydawnictwo WSP, Kraków.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 18 stycznia 2005 r., w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach, Dz. U. RP Nr 19, poz. 167.
  • Sękowski, A. (1998). Osobowość a postawy wobec niepełnosprawnych, “Czasopismo Psychologiczne”, 4,2.
  • Sękowski, A. (2001) Tendencje integracyjne a postawy wobec osób niepełnosprawnych, [in:] Z. Palak (ed.), Pedagogika specjalna w reformowanym ustroju edukacyjnym, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart