Evaluation of Perceptual Musical Abilities of Early-school Children

  • Author: Beata Bonna
  • Institution: Kazimierz Wielki University
  • Year of publication: 2014
  • Source: Show
  • Pages: 30-41
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.14.36.2.02
  • PDF: tner/201402/tner3602.pdf

The purpose of this article is to present research conducted in Poland enabling the evaluation of the structure and level of perceptual musical abilities of thirdgrade students finishing their early-school education. The evaluation was based on A. Weiner’s Test of Perceptual Musical Abilities which examines important areas of music perception, including the complex structure of the abilities. The research presented herein is unique and the analysis of differences in gender-related results provides essential information on the strong and weak aspects of the skills. The research does not confirm the numerous reports indicating the superiority of girls in music tests.

REFERENCES:

  • Białkowski A., Grusiewicz M., Michalak M. (2010). Edukacja muzyczna w Polsce. Diagnozy, Debaty, Aspiracje, Warszawa: Fundacja, ”Muzyka jest dla wszystkich”.
  • Bonna B. (2005). Rodzina i przedszkole w kształtowaniu umiejętności muzycznych dzieci. Zastosowanie koncepcji Edwina E. Gordona, Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
  • Frołowicz E. (2012). Aktywność muzyczna a zmiany rozwojowe dziecka. Gdańsk: Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki.
  • Gordon E.E. (2001). Preparatory Audiation, Audiation, and Music Learning Theory: A Handbook of a Comprehensive Music Learning Sequence. Chicago: GIA Publications, Inc.
  • Jordan-Szymańska A. (1990). Percepcja muzyki. In: Manturzewska M., Kotarska H. (eds.) Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Marshall N.A., Hargreaves D.J. (2007). Musical style discrimination in the early years. Journal of Early Childchood Research, 1, pp. 35-49.
  • Marshall N., Shibazaki K. (2011). Two studies of musical style sensitivity with children in early years. Music Education Research, 13, p. 237.
  • Miklaszewski K. (1990). Uczenie się muzyki. In: Manturzewska M., Kotarska H. (eds.). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.
  • Russell-Bowie (2009). What me? Teach music to my primary class? Challenges to teaching music in primary schools in five countries, Music Education Research, 11, pp. 23-36.
  • Tanner D.R. (1982). Effect of Past Musical Training on Present Musical Achievement of Elementary Education Majors. Education, 103, pp. 158-162.
  • Sloboda J.A. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
  • Weiner A. (2007). Test Muzycznych Umiejętności Percepcyjnych. Podręcznik. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Weiner A. (2010). Kompetencje muzyczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Determinanty, zależności, perspektywy rozwoju. Lublin: Wydawnictwo UMCS.
  • Young W.T. (1976). A Longitudinal Comparison of Four Music Achievement and Music Aptitude Tests. Journal of Research in Music Education, 24, pp. 97-108.

gender elementary education perceptual musical abilities of students

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart