Psychosocial and Organizational Aspects of Didactic Achievement: Sex, School-type, and Self-esteem

  • Author: Mariola Chomczyńska-Rubacha
  • Institution: Nicolaus Copernicus University
  • Year of publication: 2014
  • Source: Show
  • Pages: 150-160
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.14.37.3.12
  • PDF: tner/201403/tner3712.pdf

The results presented here are taken from empirical studies relating to the relation between academic achievement and sex, type of school, and self-esteem, as well as self-esteem and sex, school level, and academic achievement. Aside from specific issues, these results show, first, that levels of achievement and self-esteem in middle school show much lower values than in high school and primary school. Secondly, although girls show a higher level of achievement, there is no difference between their self-esteem compared to the self-esteem of boys.

REFERENCES:

  • Bandura A., Bussey K. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review 4.
  • Bem S.L. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańska GWP
  • Brzezińska A. Hornowska E. (2002). Gimnazjaliści wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła 7 (595)
  • Chomczyńska-Rubacha M. (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. WN PWN Warszawa.
  • Elwood J. (2005). Gender and achievement: what have exams to do with it? Oxford Review of Education 31(3).
  • Francis B. Skelton Ch. (2005). Reassessing gender and achievement. Questioning contemporary key debates. London-New York Routledge.
  • Gurian M. (2002). Boys and girls learn differently. San Francisco. Jossey-Bass A Wiley Company.
  • Harter (1990) Causes, correlates, and the functional role of global self worth: A life sein perspective. In: R. Sternberg, J. Kolligian (eds) Competence considered. New Heven Yale Univ. Press.
  • Kling K., Hyde S., Showers C., Buswell B. (1999). Gender Differences in self-esteem: A metaanalysys. Psychological Bulletin 125.
  • Konarzewski K. (2004). Egzaminy zewnętrzne - czy mają płeć? In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE
  • Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga. Polska adaptacja. Psychologia Społeczna Tom 2 (02)(04).
  • Marchis I. (2012). Self-Regulated Learning and Mathematical Problem Solving. The New Educational Review 27(1).
  • Muszyńska E. (2004). Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki. In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE
  • Rheinberg F. (2006). Psychologia motywacji. WAM Kraków 2006
  • Rosenberg, M. (1989). Society and adolescent self-image. Revised Edition Middletown, Wesleyan University
  • Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. WAiP Warszawa 2008
  • Rubacha K. (2013) The Sense of Pedagogical Self-Efficacy of Parents at Varied Levels of Gender Role Development. The New Educational Review 27(1).
  • Szczepanik R. (2004) Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej. In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE.

academic achievement self-esteem sex middle schools primary schools high schools

Message to:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart