Psychosocial and Organizational Aspects of Didactic Achievement: Sex, School-type, and Self-esteem
- Institution: Nicolaus Copernicus University
- Year of publication: 2014
- Source: Show
- Pages: 150-160
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.14.37.3.12
- PDF: tner/201403/tner3712.pdf
The results presented here are taken from empirical studies relating to the relation between academic achievement and sex, type of school, and self-esteem, as well as self-esteem and sex, school level, and academic achievement. Aside from specific issues, these results show, first, that levels of achievement and self-esteem in middle school show much lower values than in high school and primary school. Secondly, although girls show a higher level of achievement, there is no difference between their self-esteem compared to the self-esteem of boys.
REFERENCES:
- Bandura A., Bussey K. (1999). Social cognitive theory of gender development and differentiation. Psychological Review 4.
- Bem S.L. (2000). Męskość i kobiecość. O różnicach wynikających z płci. Gdańska GWP
- Brzezińska A. Hornowska E. (2002). Gimnazjaliści wobec agresji i przemocy. Nowa Szkoła 7 (595)
- Chomczyńska-Rubacha M. (2011). Płeć i szkoła. Od edukacji rodzajowej do pedagogiki rodzaju. WN PWN Warszawa.
- Elwood J. (2005). Gender and achievement: what have exams to do with it? Oxford Review of Education 31(3).
- Francis B. Skelton Ch. (2005). Reassessing gender and achievement. Questioning contemporary key debates. London-New York Routledge.
- Gurian M. (2002). Boys and girls learn differently. San Francisco. Jossey-Bass A Wiley Company.
- Harter (1990) Causes, correlates, and the functional role of global self worth: A life sein perspective. In: R. Sternberg, J. Kolligian (eds) Competence considered. New Heven Yale Univ. Press.
- Kling K., Hyde S., Showers C., Buswell B. (1999). Gender Differences in self-esteem: A metaanalysys. Psychological Bulletin 125.
- Konarzewski K. (2004). Egzaminy zewnętrzne - czy mają płeć? In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE
- Łaguna M., Lachowicz-Tabaczek K., Dzwonkowska I. (2007). Skala samooceny SES Morrisa Rosenberga. Polska adaptacja. Psychologia Społeczna Tom 2 (02)(04).
- Marchis I. (2012). Self-Regulated Learning and Mathematical Problem Solving. The New Educational Review 27(1).
- Muszyńska E. (2004). Warunki edukacji szkolnej dziewcząt i chłopców: różnice, ich przyczyny i skutki. In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE
- Rheinberg F. (2006). Psychologia motywacji. WAM Kraków 2006
- Rosenberg, M. (1989). Society and adolescent self-image. Revised Edition Middletown, Wesleyan University
- Rubacha K. (2008). Metodologia badań nad edukacją. WAiP Warszawa 2008
- Rubacha K. (2013) The Sense of Pedagogical Self-Efficacy of Parents at Varied Levels of Gender Role Development. The New Educational Review 27(1).
- Szczepanik R. (2004) Nauczyciele wobec zachowań szkolnych uczniów i uczennic starszych klas szkoły podstawowej. In: M. Chomczyńska-Rubacha, Płeć i rodzaj w edukacji. Łódź WWSHE.
academic achievement self-esteem sex middle schools primary schools high schools