Emotional Intelligence as a Predisposition to Pursue the Teaching Profession
- Institution: University School of Physical Education, Wrocław
- Institution: University of Wrocław
- Year of publication: 2014
- Source: Show
- Pages: 166-175
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/tner.14.38.4.12
- PDF: tner/201404/tner3812.pdf
One of the significant predispositions of the teacher is the ability to cope with emotions, which is recognized as emotional intelligence. The study was conducted among the students of the Academy of Physical Education in Wroclaw (263 individuals). In a group of students some were selected who declared their intention to work as teachers (95 people); the remaining students were the control group. According to the collected data, emotional intelligence of most of the students is average, and the belief concerning the level of this competence is overestimated in many cases. This result is particularly unsatisfactory for those associating their future with the teaching profession, for they are expected to have better interpersonal skills.
REFERENCES:
- Bajcar B., Borkowska A., Czerw A., Gąsiorowska A. (2011). Satysfakcja z pracy w zawodach z misją społeczną. Gdańsk: GWP
- Bajorska-Przydatek A. (2002). Inteligencja emocjonalna i wiedza o niej w pracy pedagoga. Zeszyty Szkolne, nr 4, pp. 115-119
- Basińska A., Jaskólska J. (2007). Inteligencja emocjonalna nauczycieli a typy zachowań i przeżyć w pracy. Nowiny Psychologiczne, 1, pp. 65-79
- Goleman D. (1999). Inteligencja emocjonalna. Poznań: Media Rodzina
- Jaworowska A., Matczak A. (2008). Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE. N.S. Schutte, J.M. Malouff, L.E. Hall, D.J. Haggertyego, Ch.J. Cooper, Ch.J. Gloden, L. Dornheim. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
- Kobyłecka E. (2005). Nauczyciel wobec współczesnych zadań edukacyjnych. Kraków: Impuls
- Kwaśnica (1990). Ku pytaniom o psychospołeczne kształcenie nauczycieli. In: Z. Kwieciński, L. Witkowski (red.). Ku pedagogii pogranicza. Toruń: Wyd. UMK
- Lewandowska B. (2009). Wybrane koncepcje psychologiczne przydatne w projektowaniu krótkich warsztatów komunikowania się dla nauczycieli. In: Komunikacja społeczna w edukacji: inspiracje, analizy, działania. M. NowakDziemianowicz, K. Czerwiński, W.J. Maliszewski (red.). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 39-52.
- Matczak A., Piekarska J., Studniarek E. (2005). Skala Inteligencji Emocjonalnej - Twarze. SIE-T. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
- Matczak A., Jaworowska A. (2006). Dwuwymiarowy Inwentarz Inteligencji Emocjonalnej DINEMO. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych
- Mayer J.D., Caruso D., Salovey P. (2000). Emotional intelligence meets traditional standards for an intelligence, Intelligence, 27, pp. 267-298.
- Mayer J.D., Salovey P. (1999). Czym jest inteligencja emocjonalna? W: P. Salovey, D.J. Sluyter (red.). Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Poznań: Rebis
- Przybylska I. (2006). Inteligencja emocjonalna jako kluczowa kompetencja współczesnego nauczyciela. Chowanna, XLIX (LXII), 1 (26), pp. 85-95.
- Romanowska-Tołłoczko A., Golbik E. ( 2011) Professional competences in the perception of teachers of schools of different levels, In: Ogrodnik J., Przybyła E., Sas-Nowosielski K., Teacher in demanding times, Katowice, pp. 197-217.
- Romanowska-Tołłoczko A., Miedzińska. B. (2012). Pedagogical and psychological pre-service teacher training in different types of higher education institutions, Pedagogics, Psychology, Medical-Biological Problems of Physical Training and Sports, 6, pp. 119-123.
- Śmieja M., Orzechowski J., Inteligencja emocjonalna: fakty, mity, kontrowersje. Warszawa: PWN, pp. 19-45.
- Terelak J. (2001). Psychologia stresu, Bydgoszcz: Branta.
- Zabłocka M. (1998). Inteligencja emocjonalna- powrót do tradycyjnej roli edukacji. Społeczeństwo Otwarte, 3, pp. 31-35.
- Żukowska Z. (1970). Badania nad profilem zawodowym i osobowością nauczyciela wychowania fizycznego. Warszawa: GKKFiS.
emotional intelligence professional predisposition teacher student