Modern Diplomats: Agents, Experts, and Policy Entrepreneurs

  • Author: Aleksander Surdej
  • Institution: Cracow University of Economics
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5653-4261
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 272-284
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2023.79.14
  • PDF: apsp/79/apsp7914.pdf

The article analyzes changes in the conditions of functioning of modern diplomatic services and their impact on the functions of diplomats and ways of achieving foreign policy goals, in particular in the field of multilateral diplomatic interactions. New telecommunication tools, the multiplicity of information sources and the growing frequency of direct interactions between governments and societies increase the requirements for diplomats. The role of diplomats as agents-intermediaries is losing its importance, while their role as the creators of cooperation in the implementation of international public policies is gaining importance. The author shows how changes in communication technologies lead to a decline in the importance of simple data collection. On the other hand, the strong interdependence of economic and social processes, external and domestic changes increases the degree of uncertainty of diplomats’ activities and opens the field for diplomats who are able to create international policies and international cooperation mechanisms.

Nowoczesna dyplomacja: przedstawiciele, eksperci i promotorzy polityk publicznych

Artykuł analizuje zmiany w warunkach funkcjonowania współczesnych służb dyplomatycznych oraz ich wpływ na funkcje dyplomatów i sposoby realizowania celów polityki zagranicznej, w szczególności w polu dyplomatycznych interakcji multilateralnych. Nowe narzędzia telekomunikacji, wielość źródeł informacji oraz rosnąca częstość bezpośrednich interakcji między rządami a społeczeństwami zwiększają wymogi wobec dyplomatów. Na znaczeniu traci rola dyplomatów jako agentów-pośredników, zaś nabiera znaczenia rola kreatorów współpracy w realizacji międzynarodowych polityk publicznych. Autor pokazuje, jak zmiany w technologiach komunikacyjnych istotnie przekładają się na ograniczenie funkcji prostego gromadzenia danych. Silna współzależność procesów gospodarczych i społecznych, zmian zewnętrznych i wewnętrznych zwiększa natomiast stopień nieoznaczoności działań dyplomatów i otwiera pole dla dyplomatów będących w stanie kreować polityki międzynarodowe i mechanizmy międzynarodowej współpracy.

BIBLIOGRAFIA:

  • Aiyar, S., Chen, J., Ebeke, Ch.H., Garcia-Saltos, R., Gudmundsson, T., Ilyina, A., Kangur, A., Rodriguez, S.L., Ruta, M., Schulze, T., Trevino, J., Kunaratskul, T., & Soderberg, G. (2023, January 15).Geoeconomic Fragmentation and the Future of Multilateralism. IMF Staff Discussion Note No. SDN/2023/01. Retrieved from: https://www.imf.org/en/Publications/Staff-Discussion-Notes/Issues/2023/01/11/Geo-EconomicFragmentation-and-the-Future-of-Multilateralism-527266.
  • Andric, I. (2002). Who Are Diplomats? In: Kurbalija, J. (Ed.). Knowledge and Diplomacy (pp. 88–90). Retrieved from: https://www.diplomacy.edu/wp-content/uploads/2023/03/Knowledge_and_Diplomacy.pdf.
  • Balzacq, T., Charillon, F., & Ramel, F. (2018). Histoire et theorie de la diplomatie. In: T. Balzacq, F. Charillon, & F. Ramel (Ed.). Manuel de diplomatie (pp. 7–22). Paris: SciencesPo Les Presses.
  • Barrett, S. (2007, July 26).Why Cooperate?: The Incentive to Supply Global Public Goods. Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.1093/acprof:oso/9780199211890.001.0001.
  • Barston, R.P. (2019). Modern Diplomacy (5th Ed.). London: Routledge.
  • Bernard, J.F. (1973). Talleyrand: Biography. New York: Harper Collins.
  • Bonnafont, J. (2022). Diplomate, pour quoi faire? Paris: Odile Jacob.
  • Burns, W.J., & Thomas-Greenfield, L. (2020). The Transformation of Diplomacy: How to Save the State Department. Foreign Affairs, 99(6), 100–111.
  • Cerdeiro, D.A., & Hansen, N.J.H. (2022, June). The Stretch of Supply Chains. Finance & Development. Retrieved from: https://www.imf.org/en/Publications/fandd/issues/2022/06/the-stretch-of-supply-chains-B2B.
  • Cooper, A., Heine, J., & Thakur, R. (Ed.). (2013). The Oxford Handbook of Modern Diplomacy. Oxford: Oxford University Press.
  • Fletcher, T.S. (2016). Naked Diplomacy: Power and Statecraft in the Digital Age. New York: William Collins
  • Gleick, J. (2012). Information: A History, a Theory, a Flood. New York: Harper Collins.
  • Hutson, M. (2022, November 22). AI Learn the Art of Diplomacy. Science, 378(6622), 818. DOI: 10.1126/science.adf8992.
  • IMF, OECD, World Bank Group, & WTO. (2022). Subsidies, Trade, and International Cooperation. Analytical Note No. 2022/001. Retrieved from: https://www.wto.org/english/res_e/booksp_e/repintcoosub22_e.pdf.
  • Kurbalija, J. (2002). Knowledge Management and Diplomacy. In: J. Kurbalija (Ed.). Knowledge and Diplomacy (pp. 7–19). Diplo Publishing. Retrieved from: https:// www.diplomacy.edu/wp-content/uploads/2023/03/Knowledge_and_Diplomacy. pdf.
  • Laffont, J.J., & Martimort, D. (2002). The Theory of Incentives: The Principal–Agent Model. Massachusetts: MIT Press.
  • Majone, G. (1989). Evidence, Arguments and Persuasion in the Policy Process. New Haven: Yale University Press.
  • Mudrić, M. (2016, October 12). Key Skills for the Next Generation of Diplomats. Retrieved April 2, 2023, from: https://www.diplomacy.edu/blog/key-skills-nextgeneration-of-diplomats/.
  • Myre, G. (2019, April 12). How Much Did WikiLeaks Damage U.S. National Security?. Retrieved from: https://www.npr.org/2019/04/12/712659290/how-much-didwikileaks-damage-u-s-national-security.
  • Orieux, J. (1992). Talleyrand ou le sphinx incompris. Paris: Flammarion. Orłowski, T. (2016). Protokół dyplomatyczny. Między tradycją a nowoczesnością. Warszawa: PISM.
  • Pehe, J. (1998). Connections between Domestic and Foreign Policy. Perspectives, 10, 61–64.
  • Plato. (1925). Greater Hippias. In: Plato in Twelve Volumes. Vol. 9. Transl. by W.R.M. Lamb. Cambridge, MA: Harvard University Press; London: William Heinemann Ltd.
  • Rodrik, D., & Walt, S.M. (2022). How to Build a Better Order: Limiting Great Power Rivalry in an Anarchic World. Foreign Affairs, 101(5), 142–155.
  • Rouquié, A. (2023). La fin des diplomates: Le risque et l’honneur. Paris: Rue de Seine.
  • Stone, D. (2013). Knowledge Actors and Transnational Governance: The Private-Public Policy Nexus in the Global Agora. London: Palgrave MacMillan.
  • Wall, R., Sobol, M., & Solum, R. (1999).The Mission-Driven Organization: From Mission Statement to a Thriving Enterprise, Here’s Your Blueprint for Building an Inspired, Cohesive, Customer-Oriented Team. New York: Prima Lifestyles.

międzynarodowe polityki publiczne przedsiębiorczość w polityce publicznej cyfryzacja dyplomacji model pryncypał–agent international public policies policy entrepreneurship digital diplomacy principal–agent model dyplomacja diplomacy

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart