Chosen Aspects of Political Media Bias in Ukrainian Nationwide TV Channels (November 2020–April 2021)

  • Author: Robert A. Rajczyk
  • Institution: University of Silesia in Katowice
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2848-4775
  • Author: Grażyna Piechota
  • Institution: Andrzej Frycz Modrzewski Cracow University
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0662-5074
  • Author: Volodymyr Lytvynenko
  • Institution: Taras Shevchenko National University of Kyiv
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1156-105X
  • Author: Viktoriia Grydchyna
  • Institution: Taras Shevchenko National University of Kyiv
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6092-8562
  • Author: Oleksandr Kantur
  • Institution: Taras Shevchenko National University of Kyiv
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8351-6210
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 42-59
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2023.80.03
  • PDF: apsp/80/apsp8003.pdf

The main aim of the paper is to set up the level of media bias influence on the agenda of news programs in TV channels: 1+1, Ukraine, ICTV, Inter, Kanal 5, and UA: Pershyi. Two issues were taken into consideration: Joint Forces Operation in Donbas, and Ukraine and Russian Federation’s relations. Those stand for the socio-political division of the society in Ukraine before February 24, 2022. It was found that the agenda does not differ in terms of content, but in terms of gradation not dictated by political inclinations. Political partiality in displaying or refraining from publishing journalistic materials, in relation to the main axis of the socio-political division in Ukraine, did not occur in the analyzed period. It means that the agenda considered to be pro-Russian or pro-Ukrainian based on the provenance of their owners, is neither characterized by tonality bias (the evaluation of political actors), visibility bias (the salience of political actors), nor agenda bias (the extent to which parties address preferred issues in media coverage).

Wybrane aspekty stronniczości politycznej w ogólnokrajowych ukraińskich kanałach telewizyjnych (listopad 2020–kwiecień 2021)

Głównym celem artykułu jest ustalenie poziomu wpływu stronniczości mediów na agendę programów informacyjnych w kanałach telewizyjnych: 1+1, Ukraina, ICTV, Inter, Kanal 5 i UA: Pershyi. Wzięto pod uwagę następujące kwestie: strefę konfrontacji rosyjsko-ukraińskiej w Donbasie oraz relacje Ukrainy z Federacją Rosyjską. Odzwierciedlają one społeczno-polityczny podział społeczeństwa na Ukrainie przed 24 lutego 2022 r. Stwierdzono, że agendy stacji nie różnią się treścią, ale rozplanowaniem informacji niepodyktowanym zapatrywaniami politycznymi. W analizowanym okresie nie wystąpiła stronniczość polityczna w publikowaniu lub powstrzymywaniu się od publikowania materiałów publicystycznych w stosunku do głównej osi podziału społeczno-politycznego na Ukrainie. Oznacza to, że program uznawany ze względu na pochodzenie właścicieli stacji za prorosyjski lub proukraiński nie charakteryzuje się ani stronniczością tonalną (ocena aktorów politycznych), ani stronniczością widoczności (wyróżnianie aktorów politycznych), ani stronniczością agendy (zakres, w jakim strony poruszają preferowane kwestie w mediach).

BIBLIOGRAFIA:

  • Baker, B.H. (1994). How to Identify, Expose & Correct Liberal Media Bias. With the Assistance of T. Graham & S. Kaminski. Alexandria: Media Research Center.
  • Baron, D.P. (2004, February). Persistent Media Bias . Research Paper No. 1845. Stanford University. Retrieved from: https://economics.sas.upenn.edu/sites/default/files/filevault/event_papers/Political032920040.pdf.
  • Bovitz, G.L., Druckman, J.N., & Lupia, A. (2002). When Can a News Organization Lead Public Opinion? – Ideology Versus Market Forces in Decisions to Make News. Public Choice, 113(1–2), 127–155. DOI: 10.1023/A:1020350716201.
  • Detector Media. (n.d.). Retrieved from: https://detector.media.
  • Donsbach, W., & Patterson, T.E. (2004). Political News Journalists: Partisanship, Professionalism, and Political Roles in Five Countries. In: F. Esser, & B. Pfetsch (Eds.). Comparing Political Communication: Theories, Cases and Challenges (pp. 251–270). Cambridge: Cambridge University Press.
  • Eberl, J.M., Boomgaarden, H.G., & Wagner, M. (2017). One Bias Fits All? Three Types of Media Bias and Their Effects on Party Preferences.Communication Research, 44(8), 1125–1148. DOI: 10.1177/0093650215614364.
  • Gentzkow, M., & Shapiro, J.M. (2006). Media Bias and Reputation. Journal of Political Economy, 114(2), 80–316. DOI: 10.1086/499414.
  • Hajduk, J. (2018). System medialny Ukrainy. Ujęcie politologiczne [The Media System in Ukraine: Political Science Approach].Wschód Europy, 4(1), 43–60. DOI: 10.17951/we.2018.4.1.43.
  • Hopmann, D.N., Van Aelst, P., & Legnante, G. (2012). Political Balance in the News: A Review of Concepts, Operationalizations and Key Findings. Journalism, 13(2), 240–257. DOI: 10.1177/1464884911427804.
  • Kepplinger, M.H. (2008). Mechanizmy skandalizacji w mediach. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
  • Klepka, R. (2018). Medialna stronniczość polityczna jako nowa forma cenzury: przypadek Wiadomości TVP. In: Z. Romek, & K. Kamińska-Chełminiak (Eds.).Cenzuro wróć? Mechanizmy ograniczania wolności słowa w Polsce po 1990 roku (pp. 189–204). Pułtusk–Warszawa: Oficyna Wydawnicza ASPRA-JR.
  • Klepka, R. (2019). Media Political Bias: In Search of Conceptualization. Athenaeum, 64(4), 155–168. DOI: 10.15804/athena.2019.64.09.
  • Lichter, S.R. (2017). Theories of Media Bias. In: K. Kenski, & K. Hall Jamieson (Eds.). The Oxford Handbook of Political Communication (pp. 403–420). Oxford: Oxford University Press. DOI: 10.1093/oxfordhb/9780199793471.013.44.
  • Mullainathan, S., & Shleifer, A. (2005). The Market for News. American Economic Review, 95(4), 1031–1053.
  • (n.d.). Ośrodek Studiów Wschodnich/Centre for Eastern Studies. Retrieved from: https://www.osw.waw.pl.
  • President of Ukraine Volodymyr Zelenskyy Official Website. (n.d.). Retrieved from: https://www.president.gov.ua.
  • Rajczyk, R. (2016). Nowoczesne wojny informacyjne. Warszawa: Wydawnictwo Difin.
  • Soroka, S.N., & Carbone, M. (2022). Gatekeeping, Technology, and Polarization. In: Oxford Research Encyclopedia of Politics. Retrieved January 25, 2023, from: https://oxfordre.com/politics/view/10.1093/acrefore/9780190228637.001.0001/acrefore9780190228637-e-43.
  • Spinde, T., Kreuter, Ch., Gaissmaier, W., Hamborg, F., Gipp, B., & Giese, H. (2021). Do You Think It’s Biased? How to Ask for the Perception of Media Bias. In: J.S. Downie, D. McKay, H. Suleman, D.M. Nichols, F. Poursardar (Eds.). 2021 ACM/ IEEE Joint Conference on Digital Libraries (JCDL) (pp. 61–69). DOI: 10.1109/JCDL52503.2021.00018.
  • Strömberg, D. (2004). “Mass Media Competition, Political Competition and Public Policy.Review of Economic Studies, 71(1), 265–284. DOI: 10.1111/0034-6527.00284.
  • Ukaz Prezydenta Ukrainy №43/2021. (2021). Pro rishennya Rady natsionalnoyi bezpeky i oborony Ukrayiny vid 2 lyutoho 2021 roku “Pro zastosuvannya personalnykh spetsialnykh ekonomichnykh ta inshykh obmezhuvalnykh zakhodiv (sanktsiy)”. Retrieved from: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/43/2021#Text.

stronniczość medialna media bias Krym Donbas Crimea Ukraina Ukraine

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart