Germany’s Arctic Policy – Between Economy and Ecology
- Institution: Jan Kochanowski University in Kielce
- Year of publication: 2015
- Source: Show
- Pages: 119–132
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2015.48.09
- PDF: apsp/48/apsp4809.pdf
In the last years, as a result of climate changes, plenty of transformations have taken place in the High North. Consequently, ice cap of the Arctic is melting at a very fast pace, and that means significant rise of sea levels as well as decreasing animals’ habitats. On the other hand, disappearing Arctic ice is opening new areas of exploitation for humans. The Arctic might also soon become the world’s most important reservoir of clean water and food. The warming is leading to changes in ecosystems, arousing a number of enquiries about territorial division of the region, its preservation and utilisation. The changes taking place in the Arctic pose a challenge on many levels: economic, social, security, and environmental protection. First of all, economic (access to probably the biggest deposits of oil, gas and precious metals in the world) and ecological (environmental protection) interests are clashing there. The North Pole, although with varying intensity, is becoming present in foreign policies of many countries. On the Old Continent, it has been noticed by the whole European Union as well as particular countries. One of them is Germany. Germany is interested in the region from the economic and ecological perspective.
Niemiecka polityka arktyczna – pomiędzy ekonomią a ekologią
W ostatnich latach w wyniku zmian klimatycznych nastąpiło wiele zmian na dalekiej Północy. Pokrywa lodowa Arktyki topnieje w szybkim tempie, a to oznacza znaczny wzrost poziomu morza, a także zmniejszanie się przestrzeni życiowych zwierząt. Z drugiej strony znikający lód Arktyki otwiera nowe obszary eksploatacji dla ludzi. Arktyka może także stać się wkrótce największym na świecie zbiornikiem czystej wody i żywności. Ocieplenie prowadzi do zmian w ekosystemach, wzbudzając wiele pytań dotyczących podziału terytorialnego regionu, jego ochrony i wykorzystania. Zmiany zachodzące w Arktyce stanowią wyzwanie na wielu płaszczyznach: gospodarczej, społecznej, bezpieczeństwa i ochrony środowiska. Przede wszystkim liczą się interesy gospodarcze (dostęp do prawdopodobnie największych na świecie złóż ropy naftowej, gazu i metali szlachetnych) oraz ekologiczne (ochrona środowiska). Biegun Północny, choć z różną intensywnością, staje się obecny w polityce zagranicznej wielu państw. Na Starym Kontynencie dostrzega to zarówno Unia Europejska, jak i poszczególne kraje członkowskie. Jednym z nich są Niemcy. Kraj ten jest zainteresowany daleką Północą z ekonomicznej i ekologicznej perspektywy.
BIBLIOGRAFIA:
- Ambassador Dr. Axel Berg Speech at the Arctic Dialogue 2014 Conference Bodø, the 17th of March 2014. (2014). [online] http://www.oslo.diplo.de/contentblob/4161158/Daten/4048736/Bo_Rede_DownloadDatei_K.pdf; [accessed 02.10.2014].
- Campbell C. (2012). China and the Arctic: Objectives and Obstacles, U.S.–China Economic and Security Review Commission Staff Research Report. April 13.
- Climate Change – a Foreign Policy Challenge. (2011). [online] http://www.auswaertigesamt.de/EN/Aussenpolitik/GlobaleFragen/Klima/Aussenpolitische-Dimensionnode.html; [accessed 10.10.2014].
- Climate Diplomacy. New Approaches for Foreign Policy. (2013). German Federal Foreign Office. Council Conclusions on EU Climate Diplomacy. 3106 FOREIGN AFFAIRS Council Meeting Brussels. (2011). July 18. [online] http://www.consilium.europa.eu/uedocs/cms_Data/docs/pressdata/EN/foraff/123923.pdf; [accessed 10.10.2014].
- Gazprom and Wintershall Sign Master Agreement to Swap Assets. (2013). [online] http://www.gazprom.com/press/news/2013/december/article181323/; [accessed 15.10.2014].
- German Foreign Policy. (2010). [online] http://www.german-foreign-policy.com/en/fulltext/57888; [accessed 17.10.2014].
- Gerlach M. (2014). German Shipyards’ Orders up, Focus on High-Tech Vessels, “Reuters” May 1. [online] http://in.reuters.com/article/2014/05/01/germany-shippingidINL6N0NN1PF20140501; [accessed 15.01.2015].
- Guidelines of the Germany Arctic Policy. Assume Responsibility, Seize Opportunities. (2013). [online] http://www.bmel.de/SharedDocs/Downloads/EN/International/Leitlinien-Arktispolitik.pdf?__blob=publicationFile [accessed 02.11.2014].
- Heininen L. (2004). Circumpolar International Relations and Geopolitics. [in:] Arctic Human Development Report. N. Einarsson, J.N. Larsen, A. Nilsson, O.R Young (eds.). Akureyri: Stefansson Arctic Institute.
- Heininen L. (2011). Arctic Strategies. [online] http://www.nrf.is/arctic-strategies; [accessed 30.01.2015].
- Kubiak K. (2009). Interesy i spory państw w Arktyce. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej.
- Krylov Research Center and Nordic Yards First Contracts. (2012). [online] http://survincity.com/2012/05/krylov-research-center-and-nordic-yards-first/; [accessed 14.12.2014].
- Łuszczuk M. (2010). Obszary arktyczne w działalności Unii Europejskiej. „Nowa Europa” 9.
- Northern Sea Route Administration. (2014). [online] http://www.arctic-lio.com/nsr_nsra; [accessed 03.12.2014].
- Norton J. (2009). German Ships Successfully Make “Arctic Passage”. “Reuters” September 19. [online] http://www.reuters.com/article/2009/09/12/us-climate-shipping-arctic-idUSTRE58B01K20090912; [accessed 14.10.2014].
- Osica O. (2010a). Narodziny regionu. „Tygodnik Powszechny” November 16.
- Osica O. (2010b). Daleka Północ jako nowy obszar współpracy i rywalizacji. „Nowa Europa” 1 (4).
- Phalnikar S. (2009). German Commercial Ships Make Historic Arctic Journey. “Deutsche Welle” September 12. [online] http://www.dw.de/german-commercial-ships-makehistoric-arctic-journey/a-4679955; [accessed 14.10.2014].
- Rapid Climate Change in the Arctic. Polar Research as a Global Responsibility. (2012). [online] http://www.fona.de/mediathek/pdf/Rapid_Climate_Change_in_the_Arctic.pdf; [accessed 10.10.2014].
- Safeguarding the Future of the Arctic. (2011). [online] http://www.auswaertiges-amt.de/EN/Aussenpolitik/GlobaleFragen/110317_arktiskonferenz.html?nn=479786; [accessed 01.12.2014].
- Schwägerl Ch., Seidler Ch. (2011). Final Frontier: Berlin Enters the Scramble for the Arctic, “Spiegel” March 16. [online] http://www.spiegel.de/international/world/final-frontier-berlin-enters-the-scramble-for-the-arctic-a-751240.html; [accessed 30.12.2014].
- Snøhvit Job for Linde. (2002). [online] http://www.statoil.com/en/NewsAndMedia/News/2002/Pages/SnohvitJobForLinde.aspx; [accessed 15.12.2014].
- Speech of Ambassador Michael Zenner on the Occasion of the North Denmark Arctic Dialogue on April 7 2014 at the Danish Ship-Owners Association / Copenhagen “Arctic Shipping Routes: Challenges Ahead”. (2014). [online] http://www.kopenhagen.diplo.de/Vertretung/kopenhagen/de/aktuelles-aus-der-botschaft/rede-botschafterzenner-north-denmark-arctic-dialogue.html; [accessed 09.12.2014].
- Steinicke S. (2014). A Slow Train Coming. Germany’s Emerging Arctic Policy. [online] http://www.kas.de/upload/Publikationen/2014/Perceptions_and_Strategies_of_Arcticness_in_Sub-Arctic_Europe/Perceptions_and_Strategies_of_Arcticness_in_Sub-Arctic_Europe_steinicke.pdf; [accessed 03.12.2014].
- Symonides J. (2008). Status prawny i roszczenia do Arktyki oraz Bieguna Północnego,„Państwo i Prawo” 1.
- The Arctic. (2013). [online] http://www.auswaertiges-amt.de/EN/Aussenpolitik/InternatRecht/Einzelfragen/Arktis/Arktis-Grundlagentext_node.html; [accessed03.12.2014].
- Vladimir Putin Signs Law on the Northern Sea Route. (2012). [online] http://www.arctic-info.com/News/Page/vladimir-putin-signs-law-on-the-northern-sea-route-; [accessed 03.12.2014].
- Wyciszkiewicz E. (2011). Dylematy dyplomacji klimatycznej Unii Europejskiej. Między ochroną klimatu a dążeniem do przywództwa. [in:] Globalne negocjacje klimatyczne: interesy i wyzwania dla Polski i Unii Europejskiej. A. Gradziuk, Z.M. Karaczun, E. Wyciszkiewicz (eds.). Warszawa: PISM
Arctic policy Germany Arctic Arktyka Niemcy polityka arktyczna