Teoria i jej cechy – dyskurs w obszarze nauk społecznych

  • Author: Stanisław Juszczyk
  • Institution: Politechnika Śląska w Gliwicach
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 134-144
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2021.69.08
  • PDF: apsp/69/apsp6908.pdf

Przedstawiony tekst poświęcony jest dyskursowi na temat podstawowych pojęć w epistemologii i metodologii nauk, jakimi są: teoria, teoria naukowa, logiczna struktura teorii, a także wybrane taksonomie teorii, charakterystyka teorii pozytywistycznych (obiektywistycznych) oraz interpretacyjnych (konstruktywistycznych) w naukach społecznych. Analizę kończą wybrane przykłady teorii pedagogicznych.

THEORY AND ITS CHARACTERISTICS: DISCOURSE IN THE FIELD OF SOCIAL SCIENCES

The text presented is devoted to discourse on basic concepts in epistemology and the methodology of the science: theory, scientific theory, logical structure of theory, as well as selected taxonomies of theory, characteristics of positivistic (objectivist) and interpretative (constructivist) theories in social sciences. The analysis ends with selected examples of pedagogical theories.

BIBLIOGRAFIA:

  • Alasuutari, P. (1996). Theorizing and qualitative research: A cultural studies perspective. Qualitative Inquiry, 2, 371–384.
  • Brown, J.S., Adler, R.P. (2008). Minds of fire. Open education, the long tail and Learning 2.0. EDUCAUSE, January/February.
  • Bruner, J.S. (1978). Poza dostarczone informacje. Warszawa: PWN.
  • Bryant, A. (2002). Re-grounding grounded theory. Journal of Information Technology Theory and Application, 4(1).
  • Bryant, A. (2003). A constructivist response to Glaser. FQS: Forum for Qualitative Social Research 4(1). Pobrane z: www.qualitative-research.net/fqs/.
  • Carnap, R. (1956). The Methodological Character of Scientific Concepts. W: H. Feigl, M. Scriven (red.). The Foundation of Science and Concepts of Psychology and Psychoanalysis. Minneapolis (Minnesota Studies in Philosophy of Science, t.1).
  • Charmaz, K. (2000). Constructivist and objectivist grounded theory. W: N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.). Handbook of Qualitative Research (ss. 509–535). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Charmaz, K. (2009). Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej. Warszawa: WN PWN.
  • Corbin, J., Strauss, A.L. (1990). Grounded theory research: Procedures, canons, and evaluative criteria. Qualitative Sociology, 13(1), 3–21.
  • Easton, D. (1996). Alternative strategies in theoretical research. W: D. Easton (red.). Varieties of Political Theories (ss. 1–13). Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.
  • Frankfort-Nachmias, Ch., Nachmias, D. (2001). Metody badawcze w naukach społecznych. Tłum. E. Hornowska. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
  • Glazer, B.G. (1978). Theoretical sensitivity. Mill Valley. CA: The Sociology Press.
  • Glazer, B.G. (1992). Basics of grounded theory analysis. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
  • Glazer, B.G. (1998). Doing grounded theory: Issues and discussions. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
  • Glazer, B.G. (2002). The grounded theory perspective: Conceptualization contrasted with description. Mill Valley, CA: The Sociology Press.
  • Glaser, B.G., Strauss, A.L. (2009). Odkrywanie teorii ugruntowanej. Strategie badania jakościowego. Tłum. M. Gorzko. Kraków: Nomos.
  • Grobler, A. (2006). Metodologia nauk. Kraków: Wydawnictwo Aureus – Wydawnictwo Znak 2006.
  • Hempel, C.G. (1996). Philosophy of Natural Science. Englewood Cliffs: Prentice-Hall.
  • Hempel, C.G. (2001). Filozofia nauk przyrodniczych. Tłum. B. Stanosz. Warszawa: Fundacja Aletheia.
  • Kop, R., Hill, A. (2008). Connectivism: Learning theory of the future or vestige of the past? International Review of Research in Open and Distance Learning, 9(3).
  • Kotarbiński, T. (1961). Elementy teorii poznania, logiki formalnej i metodologii nauk. Wrocław-Warszawa-Kraków: Ossolineum.
  • Markovsky, B. (2004). Theory construction. W: G. Ritzer (red.). Encyclopedia of social theory, t. 2 (ss. 830–834). Thousand Oaks, CA: Sage.
  • Marx, M.H. (1963). The general nature of theory construction. W: M.H. Marx (red.). Theories in contemporary psychology (ss. 4–46). New York: Macmillan 1963.
  • Mead, G.H. (1964). On Social Psychology – Selected papers (Heritage of Sociological Series). Edited and Introduction by A. Strauss. Chicago: University of Chicago Press.
  • Nagel, E. (1961). The Structure of Science. New York: Brace & World.
  • Nagel, E. (1970). Struktura nauki. Tłum. J. Giedymin, B. Rassalski, H. Eilstein. Warszawa: PWN.
  • Okoń, W. (1987). Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa: PWN 1987.
  • Ossowski, S. (1967). Dzieła. O nauce. T. IV. Warszawa: PWN.
  • Parsons, T., Shills, E.A. (1962). Toward a General Theory of Action. New York: Harper & Row.
  • Popper, K.R. (1935). Logik der Forschung. Wien: Springer-Verlag Wien GmbH.
  • Ritzer, G., Goodman, D.J. (2004). Classical sociological theory. Boston: McGraw Hill.
  • Shaughessy, J.J., Zechmeister, E.B., Zechmesiter, J.S. (2002). Metody badawcze w psychologii. Gdańsk: GWP.
  • Siemens, G. (2005). Connectivism: A learning theory for a digital age. International Journal of Instructional Technology and Distance Learning, 2(1), 3–10.
  • Gordon, M. (red.). (2005). Słownik socjologii i nauk społecznych. Red. nauk. polskiego wydania: M. Tabin. Warszawa: WN PWN.
  • Sozański, T. (1995). Co to jest nauka. W: J. Goćkowski, S. Marmuszewski (red.). Nauka. Tożsamość. Tradycja. Kraków: Universitas.
  • Sternberg, R.J. (2001). Psychologia poznawcza. Warszawa: WSiP.
  • Strauss, A.L. (1995). Notes of the nature and development of general theories. Qualitative Inquiry 1995, 1, 7–18.
  • Strauss, A.L., Corbin, J. (1990). Basic of qualitative research: Grounded theory procedures and techniques. Newbury Park, CA: Sage.
  • Sztompka, P. (1973). Teoria i wyjaśnianie. Z metodologicznych problemów socjologii. Warszawa: PWN.
  • Thorne, S., Jensen, L., Kearney, M.H., Noblit, G., Sandelowski, M. (2004). Qualitative metasynthesis: Reflections on methodological orientation and ideological agenda. Qualitative Health Research. 14, 1342–1365. DOI: 10.1177/1049732304269888.
  • de Tchorzewski, A.M. (red.). (1993). Wychowanie w kontekście teoretycznym. Bydgoszcz: Wydawnictwo WSP.
  • de Tchorzewski, A.M. (red.). (2002). Z problematyki metodologicznej teorii wychowania (2002). Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.

teorie interpretacyjne teorie pozytywistyczne teoria naukowa teoria interpretative theories positivistic theories scientific theory theory

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart