Korupcja jako zaburzenie międzyludzkiej komunikacji w świetle nauczania papieża Franciszka

  • Author: Robert Nęcek
  • Institution: Uniwersytet Papieski Jana Pawła II w Krakowie
  • Year of publication: 2022
  • Source: Show
  • Pages: 195-210
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/athena.2022.74.12
  • PDF: apsp/74/apsp7412.pdf

Corruption as a disorder of interpersonal communication in the teachings of Pope Francis

The Pope, as the head of the Church and the head of the State, is obliged to undertake appropriate forms of criticism and counteract the improper functioning of the institutions of the Church and the State. The point is that the task of politics and the state is to strive for the common good, and one of its functions is to integrate society. In both cases, there must be undisturbed communication, and this is precisely what corruption is disturbing. In the teachings of Pope Francis, a corruption disorders a communication in a way that it creates crisis of trust and arouses suspicion among the people. It ignores the truth which is a guarantee of clarity and understanding. The corruption, that grows and continues to evolve, is transmissible and it justifies itself by creating its own doctrine. Corruption is a rejection of solidarity. Pope Francis says about halitosis and sclerosis of a spiritual heart. He says about a sin and a corruption. Corruption evokes a social paralysis, which unfortunately is paid for by the poorest. Francis claims that it is not enough to sentence corrupted people, but it is important to pray for their conversion.

Papież jako głowa Kościoła i głowa Państwa jest zobowiązany do podejmowania odpowiednich form krytyki i przeciwdziałania nieprawidłowemu funkcjonowania instytucji Kościoła i Państwa. Chodzi o to, że zadaniem polityki i państwa jest realizacja dobra wspólnego, a jedną z jego funkcji jest integrowanie społeczeństwa. W obydwu przypadkach konieczne jest istnienie niezakłóconej komunikacji, a tę właśnie zakłóca korupcja. W nauczaniu papieża Franciszka korupcja zaburza komunikację, wywołując kryzys zaufania i podejrzliwość. Lekceważy prawdę, która jest gwarancją przejrzystości i zrozumienia. Korupcja, która rośnie i wciąż się rozwija, jest zaraźliwa i usprawiedliwia samą siebie przez tworzenie własnej doktryny. Korupcja stanowi zaprzeczenie solidarności. Papież Franciszek mówi o kazusie cuchnącego oddechu i miażdżycy serca duchownego. Mówi o grzechu i zepsuciu. Korupcja wywołuje społeczny paraliż, za który płacą najubożsi. Franciszek stwierdza, że nie wystarczy skazywać skorumpowanych, ale trzeba także modlić się o ich nawrócenie.

BIBLIOGRAFIA:

  • Eckmann, A. (1987). Dialog świętego Augustyna ze światem pogańskim w świetle jego korespondencji. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Benedykt XVI (2007). Jezus z Nazaretu. Od chrztu w Jordanie do Przemienienia. T. 1. Kraków: Wydawnictwo M.
  • Benedykt XVI (2008). Elementarz Benedykta XVI dla pobożnych, zbuntowanych i szukających prawdy. Kraków: Wydawnictwo Literackie.
  • Benedykt XVI (2009). Encyklika Caritas in veritate. Watykan: Wydawnictwo Libreria Vaticana.
  • Franciszek (2013). Encyklika Lumen fidei. Watykan: Wydawnictwo Libreria Vaticana.
  • Franciszek (2013). Zepsucie i grzech. Kraków: Wydawnictwo Esprit.
  • Franciszek (2013). Wiarygodni i konsekwentni. Spotkanie z seminarzystami, nowicjuszami i nowicjuszkami (6.07.2013). L`Osservatore Romano, 8–9, 42–43.
  • Franciszek (2013). Prawdziwa władza jest służbą. Kraków: Wydawnictwo Esprit.
  • Franciszek (2013). Prawdziwa władza jest służbą (21.05.2013). L’Osservatore Romano, 7, 41.
  • Franciszek (2013). Każdego dnia odbudowujmy pokój w rodzinie. Rozważanie podczas spotkania modlitewnego z rodzinami (26.10.2013). L’Osservatore Romano, 12,10.
  • Franciszek (2013). Wiarygodni i konsekwentni. Spotkanie z seminarzystami, nowicjuszami i nowicjuszkami (6.07.2013). L’Osservatore Romano, 8–9, 44–45.
  • Franciszek (2013). Jak na nas patrzy Maryja. Papieskie przesłanie wideo do uczestników nocnego czuwania w rzymskim sanktuarium Divina Amore (12.10.2013). L’Osservatore Romano, 12, 6.
  • Franciszek (2014). Potrzebujemy prawdy, dobroci i piękna. Spotkanie z członkami stowarzyszenia „Corallo” (22.03.2014). L’Osservatore Romano, 3–4 (2014), 35–36.
  • Franciszek (2014). Słowa, które zabijają (16.02.2014). L’Osservatore Romano, 3–4, 52.
  • Franciszek (2014). Rewolucyjny gest Kościoła. Przemówienie do uczestników zgromadzenia generalnego włoskiej Konferencji Instytutów Świeckich (10.05.2014). L’Osservatore Romano, 6, 41.
  • Franciszek (2015). Ziemia, dom i praca dla wszystkich. Spotkanie w Santa Cruz de la Sierra. L`Osservatore Romano, 9,15–21.
  • Franciszek (2016). Komunikacja i miłosierdzie – owocne spotkanie. Orędzie na L Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2016. L’Osservatore Romano, 2, 10.
  • Franciszek (2017). Na rzecz dobrej polityki. Przemówienie do mieszkańców (Cesena, 1.10.2017). L’Osservatore Romano,10, 5–6.
  • Franciszek (2017). Przekazujmy nadzieję i ufność w naszych czasach. Orędzie na Światowy Dzień Środków Społecznego Przekazu 2017 (24.01.2017). L’Osservatore Romano, 2, 7.
  • Franciszek (2017). Bóg szuka nas na marginesie. Słowa z Domu Świętej Marty. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Franciszek (2017). Trzeba powiedzieć „nie” kulturze prowizoryczności. Przemówienie do uczestników sesji plenarnej Kongregacji ds. Instytutów Życia Konsekrowanego i Stowarzyszeń Życia Apostolskiego (28.01.2017). L’Osservatore Romano, 2, 14–15.
  • Glombik, K. (2005). Korupcja. W: J. Nagórny, K. Jeżyna (red.). Jan Paweł II. Encyklopedia nauczania moralnego (s. 275–276). Radom: Wydawnictwo Encyklopedyczne.
  • Jan Paweł II (1993). Encyklika Veritatis splendor. Watykan: Wydawnictwo Libreria Vaticana.
  • Krucina, J. (1995). Sumienie społeczeństwa. Wrocław: Wydawnictwo Wrocławskiej Księgarni Archidiecezjalnej TUM.
  • Nęcek, R. (2008). Szatan a społeczny wymiar zła w nauczaniu Kościoła. W: S. Bukalski (red.). Szatan w religii i kulturze (s. 171–186). Szczecin: Wydawnictwo Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Szczecińskiego.
  • Nęcek, R. (2012). Komunikacja medialna w służbie godności osoby ludzkiej osoby ludzkiej w świetle nauczania społecznego Kościoła. W: H. Grzmil-Tylutki, Z. Mirek (red). Godność w perspektywie nauk (s.115–129). Kraków: Wydawnictwo Międzynarodowe Fides et Ratio.
  • Nęcek, R. (2014). Od kapłaństwa do społeczeństwa. Wybrane kwestie z nauki społecznej papieża Franciszka. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
  • Nęcek, R. (2016). Edukacja medialna w nauczaniu społecznym papieża Franciszka. Wprowadzenie: Kardynał Luis H. Villalba. Kraków: Wydawnictwo Salwator.
  • Nęcek, R. (2017). Komunikacja i bliskość. Franciszka przesłanie do świata w kontekście Światowych Dni Młodzieży w Krakowie 2016. Społeczeństwo, 1, 32–51.
  • Nęcek, R. (2017). Radość przejawem komunikacji porozumienia. Życie Konsekrowane, 4, 48–61.
  • Przybyłek, Z. (2018). Manipulacje jako element gry politycznej (na przykładzie dyskursu medialnego w kwestii zapłodnienia in vitro w kampanii prezydenckiej w Polsce w 2015 roku). Refleksje, 17, 97–108.
  • Tischner, J. (1985). Polska jest Ojczyzną. Paris: Wydawnictwo Editions du Dialogue.
  • Tischner, J. (1993). Spowiedź rewolucjonisty. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Tischner, J. (2000). Etyka solidarności. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Tischner, J. (2009). Wiara ze słuchania. Kazania starosądeckie 1980–1992. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Zięba, M. (1999). Papieże i kapitalizm. Ode Rerum novarum do Centesimus annus. Kraków: Wydawnictwo Znak.

showing appreciation to serving people communication disorder Papież Franciszek dowartościowanie służby korupcja zaburzenie komunikacji prawda Pope Francis corruption truth

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart