Transmodernizm a wizja śmierci w muzyce Marcina Błażewicza
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1210-6016
- Year of publication: 2022
- Source: Show
- Pages: 55-66
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/CDM.2022.1.06
- PDF: cdm/1/cdm106.pdf
Transmodernism and the Vision of Death by Marcin Błażewicz
Marcin Błażewicz (1953–2021) entered the group of Warsaw composers of the 20th and 21st centuries as a composer and philosopher. His works, full of existential considerations, focused on human religiosity and combined various philosophies and religions. The trend that was formed by his compositions is called transmodernism. Works written by Błażewicz were often based on the subject of death, viewed not only as a phenomenon of the end of life. The article aims to present the composer’s work, analyse the ways of presenting death, explains the concept of transmodernism, and broaden the knowledge of contemporary music.
REFERENCES:
- Gronau-Osińska Alicja, Almanach kompozytorów, Warszawa 2004.
- Kałuża Krystian, Teologia trynitarna jako podstawa chrześcijańskiej teologii religii?, „Biblioteka Teologii Fundamentalnej”, t. 2, Warszawa 2007.
- Kamiński Łukasz, Kamienne Ogrody, Herbata, Teatr no i Paradoks, czyli o sztuce Zen, [recenzja książki Agnieszki Kozyry, Estetyka zen, wyd. Trio, Biblioteka Fundacji im. Takashimy, Warszawa 2010], „Humanistyka i Przyrodoznawstwo” 2011, nr 17.
- Kuczyńska-Koschany Katarzyna, Rilke poetów polskich, Toruń 2017.
- Lindstedt Iwona, Sonorystyka w twórczości kompozytorów polskich w XX wieku, Warszawa 2010.
- Lipka Krzysztof, Harmonia walki. Koncerty Marcina Błażewicza, „Aspiracje. Pismo Warszawskich Uczelni Artystycznych” 2010/2011, nr 17 (zima).
- Łapeta Oskar, Język muzyczny Eugeniusza Morawskiego na przykładzie baletów Miłość i Świtezianka, „Kwartalnik Młodych Muzykologów UJ” 2019, nr 40.
- Pannikar Raimundo – biografia, https://www.raimon-panikkar.org/english/laudatio.html (dostęp: 12.07.2022).
- Polskie Radio, wywiad wyemitowany w Poranku „Dwójki” 6.04.2021, prowadząca Monika Plich, https://www.polskieradio.pl/8/404/Artykul/2710620,Marcin-Blazewicz-we-wspomnieniach-Jego-relacje-ze-studentami-byly-rodzajem-idealu (dostęp: 12.07.2022).
- Skupin Renata, W poszukiwaniu transcendencji. Sacrum a orientalne inspiracje w twórczości Marcina Błażewicza, [w:] Muzyka religijna – między epokami i kulturami, cz. 1, red. Krystyna Turek i Bogumiła Mika, Katowice 2008.
- Tumiłowicz Bronisław, Opera powinna brzmieć ładnie, „Przegląd”, 8.06.2015, https://www.tygodnikprzeglad.pl/opera-brzmiec-ladnie/ (dostęp: 12.07.2022).
- Wojciechowski Sławomir, Pokonać barierę lęku – rozmowa z Marcinem Błażewiczem, „Ruch Muzyczny” 2009, nr 18.
- Zalewski Ignacy, SKONTRYZM. Wspomnienie o Marcinie Błażewiczu (1953–2021), „Ruch Muzyczny”, 15.04.2021, https://ruchmuzyczny.pl/article/993-skontryzm-wspomnienie-o-marcinie-blazewiczu-19532021?fbclid=IwAR0oS4oenm0FyvbcTvc47UBgY7tiyCPctuNFsAhMEGppuMG6dZJ3aUJfLVw (dostęp: 12.07.2022).
Marcin Błażewicz postmodernism transmodernism Polish music contemporary symophony Rainer Maria Rilke