(Nie)upowszechnianie w Internecie polskojęzycznego dorobku z pedagogiki międzykulturowej

  • Author: Przemysław Paweł Grzybowski
  • Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7993-2569
  • Author: Katarzyna Marszałek
  • Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3969-8453
  • Year of publication: 2020
  • Source: Show
  • Pages: 265-278
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2020.02.14
  • PDF: em/13/em1314.pdf

Autorzy przedstawiają kanały upowszechniania dorobku naukowego z zakresu edukacji międzykulturowej i pedagogiki międzykulturowej w Internecie na zasadzie otwartego dostępu, w wyszukiwarkach jak Google Scholar oraz specjalistycznych portalach społecznościowych dla naukowców i badaczy: Academia.edu i ResearchGate.net. Koncentrują się szczególnie na zamieszczonym w tych kanałach dorobku z pedagogiki międzykulturowej w języku polskim. Przedstawiają wyniki analizy ich zawartości oraz propozycje dotyczące upowszechniania polskojęzycznego dorobku pedagogów międzykulturowych.

(Non-)dissemination of the Polish language studies on intercultural education in the Internet

The article presents the circumstances of disseminating scientific achievements in the Internet on the basis of open access. The authors present the channels of disseminating the scientific output, such as Google Scholar search engine and social networking service for scientists and researchers Academia. edu and ResearchGate.net. The authors’ attention is particularly focused on the achievements of intercultural pedagogy in the Polish language included in these channels. They present the results of the analysis of the content of these social networking services and suggestions for the dissemination of the Polish achievements of intercultural educators.

REFERENCES:

  • Drabek, A. 2012. Wykorzystanie bibliometrii w polityce naukowej. Biuletyn EBIB. 3, ss. 1-7.
  • Drabek, A. 2013. Do użytku bibliometrycznego... Niebibliograficzne wykorzystanie baz bibliograficznych. W: Bibliograficzne bazy danych i ich rola w rozwoju nauki. II Konferencja naukowa Konsorcjum BazTech. Poznań, 17-19 kwietnia 2013. Materiały konferencyjne EBIB. Warszawa: Stowarzyszenie EBIB, ss. 1-12.
  • Grabowska, K. i Śliwowski, K. red. 2013. Wolne licencje w nauce. Instrukcja. Warszawa: Biblioteka Otwartej Nauki.
  • Gusenbauer, M. 2019. Google Scholar to overshadow them all? Comparing the sizes of 12 academic search engines and bibliographic databases. Scientometrics. 118 (1), pp. 177-214.
  • Gwoźdź, M. 2016. Liczby polskiego internetu 2016. http://zblogowani.pl/wpis/2023462/liczby-polskiego-internetu-2016 (19.08.2019).
  • http://v2.sherpa.ac.uk/view/repository_visualisations/1.html (19.08.2019).
  • https://en.wikipedia.org/wiki/Google_Scholar (19.08.2019).
  • https://nauka-polska.pl (19.08.2019).
  • https://scholar.google.pl (19.08.2019).
  • Kowalska, M. 2009. Zasoby czasopiśmiennicze w polskich bibliotekach cyfrowych i bibliograficznych bazach danych - koegzystencja, konkurencja czy kooperacja? W: Bibliograficzne bazy danych: kierunki rozwoju i możliwości współpracy. Warszawa: Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich, Komisja Wydawnictw Elektronicznych, Redakcja „Elektronicznej Biblioteki” http://www.ebib.pl/publikacje/matkonf/mat19/kowalska.php (19.08.2019).
  • Ogrodzka-Mazur, E. 2019. Laudacja. W: Ogrodzka-Mazur, E. red. Tadeusz Lewowicki. Doctor Honoris Causa Universitatis Silesiensis. Katowice: UŚ, ss. 19-36.
  • Racki, G. i Drabek, A. 2013. Cytowania i wskaźnik Hirscha. Gdzie szukać, jak obliczać? Forum Akademickie. 2, ss. 40-43.
  • Rozkosz, E. 2014. Serwisy społecznościowe dla naukowców (SSN) na przykładzie ResearchGate i Academia.edu. Forum Bibliotek Medycznych. 2, ss. 16-24.
  • Rychlik, M. 2014. Wpływ repozytorium instytucjonalnego na upowszechnianie dorobku naukowego uczelni. W: Odlanicka-Poczobutt, M. i Zioło, K. red. Biblioteka akademicka: infrastruktura - uczelnia - otoczenie. Gliwice: PŚ, ss. 321-335.
  • Rychlik, M. 2017. Upowszechnianie dorobku naukowego w repozytoriach i bazach danych - działania komplementarne czy konkurencyjne? W: Sojkowska, I. i Derfert Wolf, L. red. Bibliograficzne bazy danych: perspektywy i problemy rozwoju. Warszawa: Stowarzyszenie EBIB, ss. 1-12.
  • Szprot, J. red. 2014. Otwarta nauka w Polsce 2014. Diagnoza. Warszawa: Wydawnictwa ICM.

intercultural education intercultural pedagogy dissemination of achievements open access edukacja międzykulturowa pedagogika międzykulturowa upowszechnianie dorobku otwarty dostęp

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart