eTwinning – narzędzie do budowania społeczeństwa transkulturowego

  • Author: Joanna Alicja Augustyniak
  • Institution: Akademia Pomorska w Słupsku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1148-1412
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 156-167
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.01.11
  • PDF: em/20/em2011.pdf

eTwinning – a tool for creating a transcultural society

Significant changes in education that occurred as a result of the COVID-19 pandemic, especially in terms of organization, in the form of the transition to distance learning, significantly increased the interest of teachers and schools to use the international eTwinning platform. The main task of the eTwinning program is to encourage international exchange by building a network of cooperation and interaction between students and teachers from various European countries. This, in turn, according to the author, is a way to build a transcultural society. Going beyond the current understanding of culture as a homogeneous creation, the author uses W. Welsch’s concept of transculturalism and Wittgenstein’s understanding of culture as a way of being and the result of intercultural interactions. Therefore, the article is devoted to the using of the eTwinnig tool in the process of shaping a transcultural society. There are also some presented examples of international eTwinning projects that have already been completed and are in the process of being implemented with the direct goal of acquiring intercultural competences by all its participants and those for whom this is an indirect goal, carried out while performing other tasks.

Znaczące zmiany w edukacji, jakie nastąpiły w wyniku pandemii COVID-19 zwłaszcza w zakresie organizacyjnym, w postaci przejścia na kształcenie zdalne, zdecydowanie zwiększyły zainteresowanie nauczycieli i szkół do wykorzystania międzynarodowej platformy eTwinning, której zadaniem jest zachęcenie do wymiany międzynarodowej, budowania sieci współpracy i interakcji pomiędzy uczniami i nauczycielami z różnych krajów europejskich. To z kolei, zdaniem autorki, stanowi sposób na budowanie społeczeństwa transkulturowego. Wychodząc poza dotychczasowe rozumienie kultury jako tworu jednorodnego, autorka wykorzystuje koncepcję transkulturowości W. Welscha oraz Wittgensteinowskie rozumienie kultury jako sposobu bycia i rezultatu interakcji międzykulturowych. W związku z powyższym artykuł poświęcony jest tematyce wykorzystania narzędzia eTwinning w procesie kształtowania społeczeństwa transkulturowego. W artykule zaprezentowane zostały przykładowe projekty międzynarodowe w ramach programu eTwinning, które zostały już zakończone, i takie w trakcie realizacji, których celem bezpośrednim jest zdobywanie kompetencji międzykulturowych przez wszystkich jego uczestników oraz takich, dla których stanowi to cel pośredni, realizowany w trakcie wykonywania innych wyznaczonych zadań.


REFERENCES:

  • Acar, S. and Peker, B. 2021.What are the Purposes of Teachers for Using the eTwinning Platform and the Effects of the Platform on Teachers. Acta Didactica Napocensia. 14 (1), pp. 91–103.
  • Embedding eTwinning in national educational policies from practice to policy. Monitoring report. 2021. European Education and Culture Executive Agency.
  • Babbie, E. 2008. Podstawy badań społecznych. Warszawa: PWN.
  • Casinader, N. and Walsh, L. 2015. Teacher Transculturalism and Cultural Difference: Addressing Racism in Australian Schools. The International Education Journal: Comparative Perspectives. 14 (2), pp. 51–62.
  • Pateraki, I. i Scimeca, S. red. 2018. Czerpiąc z przeszłości, kształtujemy naszą przyszłość: europejskie dziedzictwo kulturowe poprzez eTwinning. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  • Falski, M. 2014. Transcultural Experience and Multiple Biographies as a Research Topic. Colloquia Humanistica. Multiple Biographies, Transcultural Experience. 3, pp. 11–24.
  • Fila, J. i in. 2021. Nauczyciele w sieci. Raport z badania użytkowników platformy eTwinning. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  • Ghevolor, A.J. and Essien-Eyo, A.O. 2018. Transculturalism and feminist ideology in Ama Ata Aidoo’s the dilemma of a ghost. Currents in African literature and the English language. Journal of the Annual International Conference on African Literature and the English Language (ICALEL). 8, pp. 48–54.
  • Mayer, C. 2015. Travelling inner landscapes: A longitudinal study on transcultural identity development. Equality, Diversity and Inclusion. An International Journal. 34, pp. 272–292.
  • Nikitorowicz, J. i Guziuk-Tkacz, M. 2021. Wielokulturowość – międzykulturowość – transkulturowość w kontekście pedagogicznym. Edukacja Międzykulturowa. 2 (15), ss. 23–36.
  • Orellana, M.F. 2017. Solidarity, Transculturality, Educational Anthropology, and (the Modest Goal of) Transforming the World. Anthropology & Education Quarterly. 48 (3), pp. 210–220.
  • Rakoczy, M. 2007. Inspiracje Wittgensteinowskie. W refleksji nad kulturą. Kultura Współczesna. 2 (52), ss. 157–170.
  • Regulska, M. i Tokarz, D. red. 2022. Planer eTwinnera. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  • Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: WAiP.
  • Welsch, W. 1998. Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury. Tłum. Susła, B., Wietecki, J. W: Kubicki, R. red. Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego. Wokół koncepcji Wolfganga Welscha. Cz. 2. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, ss. 195–222.
  • Welsch, W. 1999. Transculturality – the Puzzling Form of Cultures Today. In: Featherstone, M. and Lash, S. eds. Spaces of Culture: City, Nation, World. London: SAGE, pp. 194–213.
  • Zwycięskie projekty w konkursie eTwinning 2021. 2021.Warszawa: Wydawnictwo Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji.
  • Źródła internetowe

W. Welsch eTwinning nauczanie zdalne transkulturowość distance learning kultura culture transculturality

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart