Postawy antyuchodźcze uczestników social mediów a cele edukacji międzykulturowej
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1129-0536
- Year of publication: 2023
- Source: Show
- Pages: 28-40
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.02.02
- PDF: em/21/em2102.pdf
Anti-refugee attitudes of social media participants and the goals of intercultural education
The purpose of this article is to present anti-refugee attitudes observed on the Internet which show the influence of virtual space on the formation of opinions on refugees. The data collected during the ethnographic research in the period 2015–2019 concern attitudes, behaviors and narratives negating the reception of refugees from the Middle East and North Africa, as well as the grassroots criticism of Internet users against sheltering refugees in the Polish territories. Social media were shown as a tool for expressing public opposition to the prospect of accepting refugees into Poland. Among the data, there were contents that comprised an indirect or direct negation of the goals of intercultural education. An analysis was conducted of the content posted on the Facebook platform on the website “No to the Islamization of Europe”, the functioning of which focuses on informing and commenting on the events related to the “migration crisis”. The research material includes the data from 2018 – a period when the attention of the creators of this medium focused on the potentially negative consequences of accepting refugees into Europe. The conclusions of the research justify and explain the need for the goals of cultural education, which is shown here as a way to counteract stereotypes.
Celem niniejszego artykułu jest przedstawienie zaobserwowanych w Internecie postaw antyuchodźczych, które ukazują wpływ przestrzeni wirtualnej na kształtowanie się opinii na temat uchodźstwa. Dane zebrane podczas badań etnograficznych w okresie 2015–2019 dotyczą postaw, zachowań oraz narracji negujących przyjmowanie uchodźców z Bliskiego Wschodu i Afryki Północnej, a także oddolnej krytyki internautów wobec udzielania schronienia uchodźcom na obszarze Polski. Media społecznościowe (social media) zostały ukazane jako narzędzie wyrażania społecznego sprzeciwu wobec perspektywy przyjmowania uchodźców na teren Polski. Wśród danych zastanych pojawiły się treści będące pośrednią lub bezpośrednią negacją celów edukacji międzykulturowej. Analizie zostały poddane treści zamieszczone na platformie Facebook na stronie „Nie dla islamizacji Europy”, której funkcjonowanie skupia się na informowaniu oraz komentowaniu zdarzeń związanych z tak zwanym kryzysem migracyjnym. Materiał badawczy obejmuje dane z 2018 roku – okresu, w którym uwaga twórców niniejszego medium skupiła się na potencjalnie negatywnych konsekwencjach przyjmowania uchodźców do Europy.
REFERENCES:
- Błeszyńska, K.M. 2011. Teoretyczny status edukacji międzykulturowej. Pogranicze. Studia Społeczne. XVII, cz. 1, ss. 39–53.
- Boniecka, B. 1976. O pojęciu modalności (przegląd problemów badawczych). Język Polski. LVI (2), ss. 99–110.
- Boyd, D.M. i Ellison, N.B. 2007. Social network sites: Definition, history, and scholarship. Journal of computer-mediated Communication. 13 (1), pp. 210–230.
- Grzybowski, P.P. 2011. Edukacja międzykulturowa – konteksty. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Hammersley, M. i Atkinson, P. 2000. Metody badań terenowych. Poznań: Zysk i S-ka.
- Jakosz, M. i Wowro, I. 2022. Mit Humor ist nicht immer zu Aspen. An der Grenze von Spaß und Ernst. Göttingen: Brill/V&R Unipress.
- Lewowicki, T. 2014. Edukacja międzykulturowa – od lokalnych sukcesów ku globalnym przesłaniom i oddziaływaniom. Edukacja międzykulturowa. 3, ss. 19–38.
- Paweł, G.P. 2015. Edukacja międzykulturowa – przewodnik: Pojęcia – literatura – adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
- Peirce, C.S. 1958. Collected Papers of Charles Sanders Peirce. In: Hartshorne C., Burks W. red. Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press.
- Schütz, A. 1984. Potoczna i naukowa interpretacja ludzkiego działania. W: Mokrzycki, E. red. Kryzys i schizma. Antyscjentystyczne tendencje w socjologii współczesnej. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy, ss. 137–192.
- Van Dijk, J. 2010. Społeczne aspekty nowych mediów. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Amerykański turysta zaatakowany w Barcelonie przez imigrantów z Afryki. Stanął w obronie kobiety | NDIE.PL, https://ndie.pl/amerykanski-turysta-zaatakowany-w-barcelonie-przez-imigrantow-z-afryki-stanal-w-obronie-kobiety/?fbclid=IwAR31NiuMJk4nwZ-3spvGulzy76zZKMb4Tdb3foAMXxFhy_3Qetvwo5KuLlo (11.12.2022).
- Belgia: Powstanie największa muzułmańska szkoła w kraju | NDIE.PL, https://ndie.pl/belgia-powstanie-najwieksza-muzulmanska-szkola-kraju/?fbclid=IwAR2_Oejk9HGHtnTNAhBkaoVOx2XW52QiqMyIViQDeDZl903ApbPTsPtJcW0 (12.12.2022).
- Edukacja – NOMADA, https://nomada.info.pl/edukacja (14.12.2022).
- Francuska książka o edukacji seksualnej dla dzieci „promuje” związki z Arabami | NDIE.PL, https://ndie.pl/francuska-ksiazka-o-edukacji-seksualnej-dla-dzieci-promuje-zwiazki-z-arabami/?fbclid=IwAR2KJk7TIB0LqcJPQrkuhe9lNh9VIqJ27Erbjp2QaoKNFzmhCx9jXVd6vC8 (12.12.2022).
- nas – Salam Lab, https://salamlab.pl/pl/o-nas/ (14.12.2022).
- Salam Lab | Facebook, https://www.facebook.com/SalamLabPL (14.12.2022).
- Pakistan: chrześcijanka odmówiła przejścia na islam. Została wyrzucona z drugiego piętra | NDIE.PL, https://ndie.pl/pakistan-chrzescijanka-odmowila-przejscia-na-islam-zostala-wyrzucona-z-drugiego-pietra/?fbclid=IwAR2OaNPwux_WQhqabZqK9raQD9_C51rXKm_hg9NDNdlyRVNNyNMiKWuhFH0 (11.12.2022).
- Rząd będzie edukował Polaków na temat pozytywnej roli cudzoziemców | NDIE.PL, https://ndie.pl/rzad-bedzie-edukowal-polakow-nt-pozytywnej-roli-cudzoziemcow/?fbclid=IwAR0sZOI4zX-wg1s-0rVqAYWAC3JdXjAD2MisDyqE614ShyOh91QOZkr8maE (12.12.2022).
- W Chemnitz zorganizowano koncert „przeciwko ksenofobii” | NDIE.PL, https://ndie.pl/w-chemnitz-zorganizowano-koncert-przeciwko-ksenofobii/?fbclid=IwAR1p2TucKrmt40KKIiWyPo6I4t_ajNwIA4VBlVpUnMUjnMTL75X2SSYv3sI (12.12.2022).
migration refugee social media intercultural education culture of inclusion netnography cyberspace discourse migracje uchodźstwo edukacja międzykulturowa kultura włączenia netnografia cyberprzestrzeń dyskurs