Poczucie tożsamości młodzieży akademickiej w perspektywie socjoekologicznej

  • Author: Emilia Żyłkiewicz-Płońska
  • Institution: Uniwersytet w Białymstoku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7864-4821
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 98-116
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.02.07
  • PDF: em/21/em2107.pdf

The sense of identity of academic youth from the socio-ecological perspective

The article is aimed at analyzing the identifications of academic youth, with pedagogy students as an example, on the basis of the assumptions of Uri Bronfenbrenner’s ecological model. Particular importance was given to the socioecological and contextual determinants in which the sense of identity of emerging adults is formed. The aim of the research was to analyse the development of the sense of identity resulting from participation in the socio-cultural conditions surrounding the individual. The surveyed emerging adults (140 individuals) aged 20–25 answered the question “Who am I?” using the TST (Twenty Statement Test) by M.H. Kuhn and T.S. McPartland (1954). The research was a pilot study. The collected research material was developed using a holistic content analysis of self-definitions. On the basis of the research results, it can be concluded that the surveyed emerging adults most often use identifications related to the individual with respect to gender, possessed personality traits or to the defining oneself as a human being. In addition, there were categories of sense of identity resulting from social roles in the microsystem (a family member, a student or an employee). Less frequently, respondents identified themselves with their nation or religion, which are the result of macrosystem participation. In relation to this, educational and preventive premises were formulated.

W artykule przeanalizowano identyfikacje młodzieży akademickiej na przykładzie studentów pedagogiki, w oparciu o założenia modelu ekologicznego Uriego Bronfenbrennera. Szczególne znaczenie nadano socjoekologicznym i kontekstowym determinantom kształtującego się poczucia tożsamości pokolenia będącego w okresie wyłaniającej się dorosłości. Celem badań była analiza rozwoju poczucia tożsamości jednostki wynikająca z partycypacji w otaczających warunkach społeczno-kulturowych. Badana młodzież akademicka (140 osób) w wieku 20–25 lat udzielała odpowiedzi na pytanie Kim jestem? przy użyciu TST (Twenty Statement Test) autorstwa M.H. Kuhna i T.S. McPartlanda (1954). Badania miały charakter pilotażowy. Zebrany materiał badawczy został opracowany przy pomocy całościowej treściowej analizy autodefinicji. Na podstawie uzyskanych wyników badań można zauważyć, że badana młodzież w okresie wyłaniającej się dorosłości najczęściej posługuje się identyfikacjami dotyczącymi jednostki z uwzględnieniem płci, posiadanych cech charakteru czy też określenia siebie jako człowieka. Ponadto pojawiały się kategorie poczucia tożsamości wynikające z pełnionych w mikrosystemie ról społecznych, przykładowo bycie członkiem rodziny, studentem czy też pracownikiem. Stosunkowo rzadziej respondenci identyfikowali się z narodem czy też wyznawaną religią, stanowiącymi rezultat partycypacji makro- systemowych. W odniesieniu do uzyskanych wyników badań sformułowano przesłanki o charakterze edukacyjnym i profilaktycznym.

REFERENCES:

  • Adams, J.D., Gupta, P. and Cotumaccio, A. 2014. Long-term participants: a museum program enhances girls. STEM interest, motivation, and per­sistence. Afterschool Matters. 20, pp. 13–20.
  • Ajrouch, K.J., Hakim-Larson, J. and Fakih, R.R. 2016. Youth development: An ecological approach to identity. In: Amer, M.M. and Awad, G.H. eds. Han­dbook of Arab American psychology. Routledge/Taylor & Francis Group, pp. 91–102.
  • Arnett, J.J. 2000. Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American Psychologist. 55, pp. 469–480.
  • Arnett, J.J. 2004. Emerging adulthood: The winding road from the late teens through the twenties. Oxford: Oxford University Press.
  • Atkins, R., Hart, D. and Donnelly, T.M. 2005. The association of childhood personality type with volunteering during adolescence. Merrill-Palmer Quarterly. 51, pp. 145–162.
  • Bauman, Z. 2000. Globalizacja i co z tego dla ludzi wynika. Warszawa: PIW.
  • Baumeister, R.F. ed. 1986. Public self and private self. New York: Springer.
  • Blumer, H. 2009. Interakcjonizm symboliczny. Kraków: Nomos.
  • Bosma, H.A. and Kunnen, S.E. 2001. Determinants and mechanisms in ego identity development: A review and synthesis. Developmental Review. 21, pp. 39–66.
  • Brewer, M.B. and Hewstone, M. eds. 2004. Applied social psychology: Perspec­tives on social psychology. Malden: Blackwell.
  • Bronfenbrenner, U. 1979. The Ecology of Human Development. Experiments by Nature and Design. Cambridge, Massachusetts, London: Harvard Uni­versity Press.
  • Bronfenbrenner, U. and Morris, P. A. 2006. The bioecological model of hu­man development. In: Damon, W., and Lerner, R. M. eds. Handbook of Child Psychology. Theoretical Models of Human Development. Hoboken, NJ: Wiley & Sons.
  • Brown, R. 2000. Social identity theory: Past achievements, current problems, and future challenges. European Journal of Social Psychology. 30, pp. 745– –778.
  • Brubaker, R. and Cooper, F. 2000. Beyond “identity”’. Theory and Society. 29, pp. 1–47.
  • Burszta, W. J. 2004. Różnorodność i tożsamość. Antropologia jako kulturowa refleksyjność. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie.
  • Castells, M. 2008. Siła tożsamości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Chen, J. et al. Identities as protective processes: socio-ecological per­spectives on youth resilience. Journal of Youth Studies. 15 (6), pp. 761–779. Available at: https://doi.org/10.1080/13676261.2012.677815.
  • Côté, J.E. 2006. Identity studies: How close are we to establishing a social science of identity? An appraisal of the field. Identity: An International Journal of Theory and Research. 6, pp. 3–25.
  • Côté, J.E. and Bynner, J.M. 2008. Changes in the transition to adulthood in the UK and Canada: the role of structure and agency in emerging adul­thood. Journal of Youth Studies. 11 (3), pp. 251–268.
  • Cybal-Michalska, A. 2006. Tożsamość młodzieży w perspektywie globalne­go świata. Studium socjopedagogiczne. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
  • De Fina, A. 2007. Code-swiching and the construction of ethic identity in a community of practice. Language in Society. 36, pp. 371–392.
  • Epstein, G.S. and Heizler, O. 2015. Ethnic identity: a theoretical framework. Journal of Migration. 4(1), pp. 1–11.
  • Fukuyama, F. 2018. Identity: The Demand for Dignity and the Politics of Re­sentment. New York: Ferrar, Straus and Giroux.
  • Giddens, A. 2001. Nowoczesność i tożsamość. ‘Ja’ i społeczeństwo w epoce póź­nej nowoczesności. Warszawa: PWN.
  • Goffman, E. 1959. The Presentation of Self in Everyday Life. New York: Do­ubleday.
  • Goffman, E. 1981. Człowiek w teatrze życia codziennego. Warszawa: PIW.
  • Hall, S. 1996. Introduction: Who Needs “Identity”? In: Hall, S. and Du Gay, P. eds. Questions of cultural identity. London: Sage.
  • Hardy, S.A. and Carlo, G. 2005. Identity as a source of moral motivation. Human Development. 48, pp. 232–256.
  • Hendry, L.B. and Kloeb, M. 2007. Conceptualizing emerging adulthood: inspecting the Emperor’s new clothes? Child Development Perspectives. 1 (2), pp. 74–79.
  • Kernis, M.H., Lakey, C.E. and Heppner, W.L. 2008. Secure versus fragile self­-esteem as a predictor of verbal defensiveness: Converging findings across three different markers. Journal of Personality. 76, pp. 477–512.
  • Kłoskowska, A. 2005. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kozielecki, J. 1981. Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.
  • Kuhn, M.H. and McPartland, T.S. 1954. An Empirical Investigation of Self­-Attitudes. American Sociological Review. 19 (1), pp. 68–76.
  • Leppert, R. 2005. Tożsamość młodzieży w społeczeństwie naśladowczym. In: Leppert, R., Melosik, Z. i Wojtasik, B. red. Młodzież wobec (nie)gościnnej przyszłości. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyż­szej Edukacji TWE we Wrocławiu.
  • Lewin, K. 1936. Principles of topological psychology. New York: McGraw-Hill.
  • Lewin, K. 1939. Field theory and experiment in social psychology: Concepts and methods, American Journal of Sociology. 44, pp. 868–896.
  • Lewin, K. 2014. Psychological Ecology. In: Gieseking, J. J., Mangold, W., Katz, C., Low, S. and Saegert, S. eds. The People, Place, and Space Reader. New York, London: Routledge Taylor & Francis Group.
  • Malewska-Peyre, H. 1992. Ja wśród swoich i obcych. In: Boski, P., Jarymo­wicz, M., and Malewska-Peyre, H., Tożsamość a odmienność kulturowa. Warszawa: Instytut Psychologii PAN, ss. 15–64.
  • Marcia, J. 1980. Identity in Adolescence. In: Adelson, J. ed. Handbook of Ad­olescent Psychology. New York: J. Wiley & Sons, pp. 159–187.
  • Marcia, J.E. 1966. Development and validation of ego identity status. Journal of Personality and Social Psychology. 3(5), pp. 551–558.
  • Marcus, H. and Kitayama, S. 1991. Culture and the self: Implications for co­gnition, emotion, and motivation. Psychological Review. 98, pp. 224–253.
  • Markus, H. and Nurius, P. 1986. Possible selves. American Psychologist [Pre­print].
  • Merton, T. 1979. Love and Living. New York: Farrar, Straus&Giroux.
  • Nikitorowicz, J. 2009. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Nikitorowicz, J., Sawicki, K. and Zylkiewicz-Plonska, E. 2017. Youth Iden­tity from Ecological Perspective between Education and Prevention, in Integration. Education Proceedings of the International Scientific Conference. Rēzeknes: Rēzeknes Tehnoloģiju akadēmija, pp. 243–254.
  • Paleczny, T. 2008. Socjologia tożsamości. Kraków: Krakowskie Towarzystwo Edukacyjne.
  • Rękosiewicz, M. and Brzezińska, A.I. 2011. Kształtowanie się tożsamości w okresie dzieciństwa i dorastania u osób z niepełnosprawnością intelek­tualną: rola rodziny i szkoły. Studia Edukacyjne. 18, ss. 23–44.
  • Schildkraut, D.J. 2007. Defining American identity in the twenty-first centu­ry: How much “there” is there? The Journal of Politics. 69, pp. 597–615.
  • Schwartz, S.J. 2001. The evolution of Eriksonian and neo-Eriksonian identity theory and research: A review and integration. Identity: An International Journal of Theory and Research. 1, pp. 7–58.
  • Sedikides, C. and Gregg, A.P. 2008. Self-enhancement: Food for thought. Perspectives on Psychological Science. 3, pp. 102–116.
  • Stapleton, S.R. 2015. Environmental identity development through social interactions, action, and recognition. The Journal of Environmental Edu­cation. 46 (2), pp. 94–113.
  • Strauss, A.L. 2013. Zwierciadała i maski. W poszukiwaniu tożsamości. Kra­ków: Zakład Wydawniczy NOMOS.
  • Tajfel, H. and Turner, J.C. 1986. The social identity theory of intergroup be­havior. In: Worchel, S. and Austin, W.G., eds. Psychology of Intergroup Relation. Chicago: Hall Publishers, pp. 7–24.
  • Taylor, D.M. 1997. The quest for collective identity: The plight of disadvanta­ged ethnic minorities. Canadian Psychology. 38 (3), pp. 174–190.
  • Triandis, H.C. 1989. The self and social behavior in differing cultural con­texts. Psychological Review. 96, pp. 506–520.
  • Turner, J.C. and Onorato, R.S. 1999. Social identity, personality and the self concept: A self-categorization perspective. In: Tyler, T.R., Kramer, R.M., and John, O. P. eds. The Psychology of the Social Self. Mahwah, New York: Lawrence Erlbaum, pp. 11–46.
  • Verkuyten, M. 2005. The social psychology of ethnic identity. London: Ro­utledge.
  • Waterman, A.S. 1999. Identity, the identity statuses, and identity status de­velopment: A contemporary statement. Developmental Review. 19, pp. 591–621.
  • Werbner, P. 2010. Religious Identity. In: Wetherell, M. and Mohanty, C.T. eds. The Sage Handbook of Identities. London: SAGE, pp. 233–257.
  • Żyłkiewicz-Płońska, E. and Nikitorowicz, J. 2017. Identity in Ecological Settings. The Theory of Multidimensional Identity. Kultura i Edukacja. 4 (118), pp. 9–20.

sense of identity emerging adulthood academic youth socio-ecological conditions Ecological System Theory by U. Bronfenbrenner poczucie tożsamości młodzież akademicka uwarunkowania socjoekologiczne wyłaniająca się dorosłość model ekologiczny U. Bronfenbrennera

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart