Edukacja w trosce o „efekt pogranicza” międzykulturowego (panorama tropów i profili humanistycznych w retrospekcji)

  • Author: Lech Witkowski
  • Institution: Akademia Pomorska w Słupsku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9940-5096
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 17-39
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.03.01
  • PDF: em/22/em2201.pdf

Education concerned with the intercultural “borderland effect” (a panorama of humanistic tropes and profiles in a retrospect)

The text comprises a normative concern for the educational “borderland effect”. Within the hermeneutical circle, there are: (1) M. Bakhtin’s semiotics of culture and the idea of “borderland effect” as a developmental mechanism increasing the polyphonic dynamics and value of the Other; (2) an analogy to the “decentration” mechanism according to J. Piaget and J. Habermas and the idea of dialogue inspired by H.–G. Gadamer; (3) M. Buber’s idea of two types of faith and difficulties of ecumenism; (4) H. Hesse’s idea of spiritual awakening and inner transformation; (5) the types of adaptation to the complexity of interactions and the vision of identity as “the third value”, following D. Mostwin’s analysis of the Polish emigration in the USA; (6) difficulties with the borderland effect in creating Polish schools in Latvia in D. Urlińska’s experiment; (7) F. Znaniecki’s concern to eliminate intercultural antagonisms; (8) normative strategies towards tradition, freedom and change, as diversified attitudes towards differences and the “borderland effect”; (9) the coupling of interests of the disabled in integrated schools as a borderland problem; (10) the concept of the “borderland order” as a mechanism of sustainability and oscillation in dual integration with shifting the local dominants; (11) B. Skarga’s cultural attitude open to irony, withdrawing cultural persuasiveness. The “borderland effect” brings change of the cultural “meta-pattern” for education. The analyses conducted by M. Mead and F. Znaniecki imply the intercultural education open to differences between the young, against the pressure of antagonisms of the world of adult people.

Tekst postuluje normatywną troskę o edukacyjny „efekt pogranicza”. Są w kole hermeneutycznym: (1) semiotyka kultury M. Bachtina i idea „efektu pogranicza”, jako mechanizmu rozwojowego dynamiki polifonii, wartości spotkania z Innym; (2) analogia z mechanizmem „decentracji” wg J. Piageta i J. Habermasa oraz idea dialogu z inspiracji H.-G. Gadamera; (3) idea M. Bubera dwóch typów wiary i trudności ekumenizmu; (4) H. Hessego idea przebudzenia duchowego i przemiany wewnętrznej; (5) typy adaptacji do złożoności interakcji oraz wizja tożsamości, jako „trzeciej wartości” za D. Mostwin analizą emigracji polskiej w USA; (6) kłopoty z efektem pogranicza przy tworzeniu szkół polskich na Łotwie z eksperymentu M. Urlińskiej; (7) rozważania F. Znanieckiego nt. eliminacji antagonizmów międzykulturowych; (8) strategie normatywne traktowania tradycji, wolności i zmiany, różnicujące odniesienie do inności i efektu pogranicza; (9) dwoiste sprzęganie interesu osób z niepełnosprawnościami w szkołach integracyjnych jako problem pogranicza; (10) pojęcie „porządku pogranicza”, jako mechanizmu równoważenia oraz oscylacji w dwoistym integrowaniu struktury, z przemieszczaniem lokalnych dominant; (11) postawa kulturowa B. Skargi otwarta na ironię, zawieszanie perswazyjności kulturowych. „Efekt pogranicza” niesie zmianę „metawzorca” kulturowego dla edukacji. Analizy M. Mead i F. Znanieckiego implikują edukację międzykulturową otwartą na różnice u ludzi młodych, wbrew presji antagonizmów świata ludzi dorosłych.

REFERENCES:

  • Bachtin, M. 2022. Pogranicze twórczości słownej. Studia i notatki archiwalne. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Buber, M. 1995. Dwa typy wiary. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Caroll, L. 2012. Alicja w krainie czarów. Pod drugiej stronie lustra. Czerwonak: Wydawnictwo Vesper.
  • Frankl, V.E. 2022. Człowiek w poszukiwaniu sensu. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca.
  • Hesse, H. 1999. Gra szklanych paciorków. Próba opisu życia magistra ludi Jozefa Klechta wraz z jego spuścizną pisarską. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Hesse, H. 2002. Siddhartha. Poemat indyjski. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
  • Jaworska, M. i Witkowski, L. 2007. Przeżycie – przebudzenie – przemiana. Inicjacyjne dynamizmy egzystencjalne w prozie Hermanna Hessego (tropy i kategorie pedagogiczne). Toruń: S.A. Formator.
  • Kłoskowska A. 2005. Kultury narodowe u korzeni. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Mead M. 2000. Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Mostwin, D. 1995. Trzecia wartość. Wykorzenienie i tożsamość. Wydanie II zmienione. Lublin: Wydawnictwo KUL.
  • Nikitorowicz, J. 2020. Tożsamość i jej dynamika jako efekt pogranicza. W: Jaworska-Witkowska, M. i Piekarski, G. red. Profile integralności humanistyki i nauk społecznych. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, ss. 75–90.
  • Orzelska, J. 2017. W stronę edukacji istotnej egzystencjalnie. Życie i jego trudności z energią duchową jako wyzwania pedagogiczne rezyduów tożsamości. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Skarga, B. 2020. O filozofię bać się nie musimy. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Tillich, P. 2005. Teologia systematyczna. T. III. Kęty: Wydawnictwo Antyk.
  • Tillich, P. 2016. Era protestancka. Kęty: Wydawnictwo Marek Derewiecki.
  • Urlińska, M. 2007. Szkoła polska na obczyźnie wobec dylematów tożsamościowych. Na przykładzie szkoły polskiej w Rydze. Toruń: Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika.
  • Witkowski, L. 1997. Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Witkowski, L. 2000. Uniwersalizm pogranicza. O semiotyce kultury M. Bachtina w kontekście edukacji. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Witkowski, L. 2007. Edukacja i humanistyka. Nowe konteksty humanistyczne dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
  • Witkowski, L. 2007a. Między pedagogiką, filozofią i kulturą. Studia, eseje, szkice. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Badań Edukacyjnych.
  • Witkowski, L. 2021. Wybuchowe idee dla pedagogiki i edukacji a procesy rozwoju duchowego. Orbis Idearum. 1 (9), ss. 123–143.
  • Witkowski, L. 2022. Uroszczenia i transaktualność w humanistyce. Florian Znaniecki: dziedzictwo idei i jego pęknięcia. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Witkowski, L. 2022a. Twórca i Mistrz Szkoły Pogranicza. W: Ogrodzka-Mazur, E., Szczurek-Boruta, A., Grabowska, B. i Szafrańska, A. red. O tożsamości, kondycji i powinnościach pedagogiki – tradycja i współczesność. Księga pamiątkowa dedykowana Profesorowi Tadeuszowi Lewowickiemu z okazji 80. urodzin. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, ss. 57–64.
  • Witkowski, L. 2022b. O pedagogicznej strategii Floriana Znanieckiego likwidowania antagonizmów międzykulturowych dla cywilizacji przyszłości. Edukacja Międzykulturowa. 3 (18), ss. 19–32.
  • Witkowski, L. 2022c. Wartości między kulturą symboliczną, życiem społecznym i tożsamością ludzką (tropy pedagogiczne z humanistyki stosowanej). Pedagogika Społeczna. Nova. 2 (4), ss. 69–82.

Borderland borderland effect profiles of borderland effect normative sense of borderland effect pogranicze efekt pogranicza profile efektu pogranicza normatywny sens efektu pogranicza międzykulturowość

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart