Wokół problemów społecznych, czyli w poszukiwaniu pedagogii w dyskursach organizacji młodzieżowych działających w Polsce

  • Author: Helena Ostrowicka
  • Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2500-9581
  • Author: Klaudia Wolniewicz-Slomka
  • Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8839-9113
  • Year of publication: 2023
  • Source: Show
  • Pages: 176-191
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2023.03.12
  • PDF: em/22/em2212.pdf

Around social problems – or in search of pedagogy in the discourses of youth organizations operating in Poland

In the article, the results are presented of the research on discursive constructions of social problems and their solutions, which are undertaken by selected youth organizations operating in Poland. Six of them were analyzed: AIESEC Poland [in Polish: AIESEC Polska], ATD Fourth World Poland [ATD Czwarty Świat Polska], UNESCO Initiatives Centre [Centrum Inicjatyw UNESCO], Center for Intercultural Initiatives Horizons [Centrum Inicjatyw Międzykulturowych Horyzonty], All-Polish Youth [Młodzież Wszechpolska] and National Radical Camp [Obóz Narodowo-Radykalny]. The article provides answers to the following research questions: 1) What do selected youth organizations consider to be a problem? 2) By what discursive strategies do they formulate problems? 3) What actions are they taking to solve the problems? The analysis of the content and applied discursive strategies covered a total of 696 texts of various genres and volumes (including programs, statutes, newsletters, entries in social media). The results of the analyses allowed for a description and comparison of the researched organizations using the categories of pedagogy and its different types (pedagogy of the current time, ethno-pedagogy, pedagogy of fear, pan-pedagogy and folkpedagogy), revealing similarities and differences in the scope of issues considered by organizations as problematic, including those related to (multi)cultural issues.

W artykule przedstawiono wyniki badań dotyczące dyskursywnych konstrukcji problemów społecznych i ich rozwiązań, które podejmowane są przez wybrane organizacje młodzieżowe działające w Polsce. Analizą objęto sześć z nich: AIESEC Polska, ATD Czwarty Świat Polska, Centrum Inicjatyw UNESCO, Centrum Inicjatyw Międzykulturowych Horyzonty, Młodzież Wszechpolska i Obóz Narodowo-Radykalny. W artykule odpowiadamy na następujące pytania badawcze: 1) Co wybrane organizacje młodzieżowe uznają za problem? 2) Przy pomocy jakich strategii dyskursywnych formułują one problemy? oraz 3) Jakie działania ukierunkowane na rozwiązanie problemów podejmują? Analizą treści wypowiedzi i zastosowanych strategii dyskursywnych objęto łącznie 696 różnych gatunkowo i objętościowo tekstów (m.in. programy, regulaminy, statuty, newslettery, wpisy w mediach społecznościowych). Wyniki analiz pozwoliły na opis i porównanie badanych organizacji z wykorzystaniem kategorii pedagogii i różnych jej typów (pedagogii aktualnego czasu, etno-pedagogii, pedagogii lęku, pan-pedagogii i folk-pedagogii) i w efekcie – na ukazanie podobieństw i różnic w zakresie spraw uznawanych przez badane organizacje za problematyczne, w tym dotyczących kwestii (wielo)kulturowych.

REFERENCES:

  • Bacchi, C. 2015. The Turn to Problematization: Political Implications of Contrasting Interpretive and Poststructural Adaptations. Open Journal of Political Science. 5. ss. 1–12.
  • Cuprjak, M. and Czech-Włodarczyk, C. 2023. Levels and Forms of Political Participation in Selected Youth Organisations Operating in Poland. Przegląd Badań Edukacyjnych. T. 2, nr 40, ss. 159–177. DOI 10.12775/PBE.2022.023.
  • Deklaracja Ideowa Młodzieży Wszechpolskiej, https://mw.org.pl/idea-i-statut/ (21.11.2022)
  • Englert, R. 1985. Glaubensgeschichte und Bildungsprozess. Versuch einer religionspädagogischen Kairologie, München: Kosel.
  • Foucault, M. 1995. Użytek z przyjemności. W: Foucault, M. red. Historia seksualności, Warszawa: słowo/obraz terytoria.
  • Hejnicka-Bezwińska, T. 2008. Pedagogika ogólna. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Kopińska, V. and Wolniewicz-Slomka, K. Who Are We? Discursive Construction of Collective Identity in Youth Organisations in Poland: A Citizenship Perspective (w opracowaniu).
  • Kraft, M. and Furlong, S. 2007. Public Policy. Politics, Analysis and Alternatives, Waszyngton: CQ PR.
  • Kwieciński, Z. 2004. Problem pedagogii nurtów głównych i pobocznych. Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. 3 (27), ss. 15–27.
  • Kwieciński, Z. 2011. Pedagogie perswazyjno-patetyczne. W: Jaworska-Witkowska, M. i Kwieciński, Z. red. Nurty pedagogii: naukowe, dyskretne, odlotowe. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Marszałek, K. 2019. Pedagogie stowarzyszeń zwykłych harcerskich i skautowych w świetle ewidencji stowarzyszeń zwykłych. Raport z badań. Przegląd Pedagogiczny. 1, ss. 134–154.
  • Ostrowicka, H. 2015. Przemysleć z Michelem Foucaultem edukacyjne dyskursy o młodzieży. Dyspozytyw i urządzanie. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Ostrowicka, H. 2022. Problematyzacje. Studia nad dyskursem w badaniach edukacyjnych. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Ostrowicka, H. i Rzyska, A. 2016. Racjonalny strach? O pedagogii lęku w dyskursie publicznym. Forum Oświatowe. 28 (1), ss. 181–198.
  • Ostrowicka, H. and Wolniewicz-Slomka, K. 2022. Heterotopias of Nationalist Youth Organisations in Poland: Communitarisation and Entry/ Exit System. The Qualitative Report. 27 (11), pp. 2528–2545. https://doi.org/10.46743/2160-3715/2022.5708.
  • Reisigl, M. and Wodak, R. 2001. Discourse and Discrimination. Rhetorics of Racism and Anti-Semitism, London: Routledge.
  • Śliwerski, B. 2018. Pedagogia harcerskiego wychowania. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Strona internetowa Obozu Narodowo-Radykalnego, https://www.onr.com.pl/czym-jest-onr/ (21.11.2022).
  • Szahaj, A. 2010. Wielokulturowość: za i przeciw (kilka uwag). W: Pietrzyk-Reeves, D. i Kułakowska, M. red. Studia nad wielokulturowością. Kraków: Księgarnia Akademicka, ss. 25–30.
  • Szkudlarek, T. 1993. Wiedza i wolność w pedagogice amerykańskiego postmodernizmu. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Wodak, R. 2008. Dyskurs populistyczny: retoryka wykluczenia a gatunki języka pisanego. W: Duszak, A. i Fairclough, N. red. Krytyczna analiza dyskursu. Interdyscyplinarne podejście do komunikacji społecznej. Kraków: Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych UNIVERSITAS, ss. 185–215.

problematization discursive strategies problematyzacja strategie dyskursywne organizacje młodzieżowe pedagogia analiza dyskursu discourse analysis pedagogy youth organizations

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart