Przemoc rówieśnicza motywowana uprzedzeniami wobec mniejszości. O roli pochodzenia imigranckiego i procesów międzygrupowych w wyjaśnianiu i ograniczaniu zjawiska

  • Author: Aleksandra Tłuściak-Deliowska
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0952-8931
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 47-58
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.01.03
  • PDF: em/24/em2403.pdf

Prejudice-based bullying against minorities. On the role of immigrant background and intergroup processes in explaining and limiting the phenomenon

Societies are becoming more ethnically and culturally diverse. This growing diversity offers new opportunities for both individuals and societies. At the same time, it also creates challenges such as a polarized political climate and an increase in hostile behaviour based on prejudice, such as ethnic discrimination and peer violence against immigrants. Recent research on the forms of bullying of minority groups by peers suggests that prejudice has some influence on specific patterns of bullying, but not enough attention has yet been given to this either in the conceptualization of bullying itself or in the design of intervention and prevention programs. It is therefore suggested that further research and the design of prevention programs could be targeted to give more attention to prejudice as one of the factors underlying this form of peer violence. The article is of a review nature and has been organized in a conceptual way, i.e. the focus is on prejudice-based bullying, which is the subject of research, but at the same time, arguments for the presented point of view will be presented to justify further empirical research in this problem area.

Społeczeństwa stają się coraz bardziej zróżnicowane etnicznie i kulturowo. Ta rosnąca różnorodność daje nowe możliwości zarówno jednostkom, jak i społeczeństwom przyjmującym imigrantów. Jednocześnie stwarza również wyzwania, m.in. spolaryzowany klimat polityczny i wzrost wrogich zachowań opartych na uprzedzeniach, takich jak dyskryminacja etniczna i przemoc rówieśnicza wobec imigrantów. Z ostatnich badań nad formami nękania grup mniejszościowych przez rówieśników wynika, że uprzedzenia mają pewien wpływ na określone wzorce zastraszania, ale nie poświęcono temu jeszcze wystarczająco uwagi ani w konceptualizacji samego zjawiska dręczenia, ani w projektowaniu programów interwencyjnych i przeciwdziałających temu zjawisku. Sugeruje się zatem, aby dalsze badania i projektowanie programów profilaktycznych można było ukierunkować i poświęcić więcej uwagi uprzedzeniom jako jednemu z czynników leżących u podstaw tej formy przemocy rówieśniczej. Artykuł ma charakter przeglądowy i został zorganizowany w sposób konceptualny, to jest w centrum uwagi znajduje się będący przedmiotem dociekań bullying motywowany uprzedzeniami, ale jednocześnie zaprezentowane będzie uargumentowanie przedstawionego punktu widzenia uzasadniającego dalsze badania empiryczne w tym obszarze problemowym.

REFERENCES:

  • Aboud, F.E. and Amato, M. 2001. Developmental and socialization influences on intergroup bias. In: Brown, R.S. Gaertner eds. Blackwell handbook in social psychology, Vol. 4: Intergroup processes. Oxford, UK: Blackwell, pp. 65–85.
  • Alivernini, F., Manganelli, S., Cavicchiolo, E. and Lucidi, F. 2019. Measuring bullying and victimization among immigrant and native primary school students: Evidence from Italy. Journal of Psychoeducational Assessment. 37, pp. 226–238.
  • Atuel, H.R., Gilreath, T.D., Astor, R.A., Cederbaum, J.A., Benbenishty, R. and Pineda, D. 2014. Perceived discriminatory bullying among military-connected students attending public schools. Military Behavioral Health. 2, pp. 147–152.
  • Bayram Özdemir, S., Özdemir, M. and Stattin, H. 2016. What makes youth harass their immigrant peers? Understanding the risk factors. The Journal of Early Adolescence. 36 (5), pp. 601–624.
  • Blood, G.W., Boyle, M.P., Blood, I.M. and Nalesnik, G.R. 2010. Bullying in children who stutter: Speech-language pathologists’ perceptions and intervention strategies. Journal of Fluency Disorders. 35 (2), pp. 92–109.
  • Bucchianeri, M.M., Eisenberg, M.E., Wall, M.M., Piran, N. and Neumark-Sztainer, D. 2014. Multiple types of harassment: Association with emotional wellbeing and unhealthy behaviors in adolescents. Journal of Adolescent Health. 54, pp. 724–729.
  • Caravita, S.C., Strohmeier, D., Salmivalli, C. and Di Blasio, P. (2019). Bullying immigrant versus nonimmigrant peers: Moral disengagement and participant roles. Journal of School Psychology. 75, pp. 119–133.
  • Chmura-Rutkowska, I., Buchnat, M., Cytlak, I., Jaskulska, S., Kanclerz, B., Kozłowska, A., Marciniak, M., Myszka-Strychalska L., Szafran, J. i Wawrzyniak-Beszterda, R. 2022. Kto jest najgorzej traktowany w szkole? Dyskryminacja i przemoc rówieśnicza w polskich szkołach. Poznańskie badania oświatowe 2021. Resocjalizacja Polska. 24, ss. 177–201.
  • Cooper, H.M. 1988. Organizing knowledge synthesis: A taxonomy of literature reviews. Knowledge in Society. 1, pp. 104–126.
  • D’hondt, F., Van Praag, L., Van Houtte, M. and Stevens, P.A. 2016. The attitude– achievement paradox in Belgium. Acta Sociologica. 59 (3), pp. 215–231.
  • Evans, C.B.R., Fraser, M.W. and Cotter, K.L. 2014. The effectiveness of school-based bullying prevention programs: A systematic review. Aggression and Violent Behavior. 19, pp. 532–544.
  • Fandrem, H., Strohmeier, D. and Roland, E. 2009. Bullying and victimization among native and immigrant adolescents in Norway: The role of proactive and reactive aggressiveness. The Journal of Early Adolescence. 29 (6), pp. 898–923.
  • Farrington, D.P. and Ttofi, M.M. 2009. School-based programs to reduce bullying and victimization. Campbell Systematic Reviews. 5 (1), pp. 1–147.
  • Formby, E. 2015. Limitations of focussing on homophobic, biphobic, and transphobic “bullying” to understand and address LGBT young people’s experiences within and beyond school. Sex Education. 15, pp. 626–640.
  • Gaffney, H., Ttofi M.M. and Farrington, D.P. 2019. Evaluating the effectiveness of school-bullying prevention programs: An updated meta-analytical review. Aggression and Violent Behavior. 45, pp. 111–133.
  • Gönültaş, S. and Mulvey, K.L. 2021. Bystander responses to bias-based bullying and retaliation: Is retaliation perceived as more acceptable than bias-based bullying? British Journal of Developmental Psychology. 39 (3), pp. 442–461.
  • Jones, J. 1997. Prejudice and racism. New York: McGraw-Hill.
  • Juvonen, J. and Graham, S. 2014. Bullying in schools: The power of bullies and the plight of victims. Annual Review of Psychology. 65, pp. 159–185.
  • Killen, M., Mulvey, K.L. and Hitti, A. 2013. Social exclusion: A developmental intergroup perspective. Child Development. 84, pp. 772–790.
  • Komendant-Brodowska, A. 2014. Agresja i przemoc szkolna. Raport o stanie badań. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Komendant-Brodowska, A., Baczko-Dombi, A. and Giza-Poleszczuk, A. 2011. Kto następny? czynniki ryzyka zostania ofiarą przemocy szkolnej. Raport z badań. Szkoła bez przemocy. Warszawa: bw.
  • Maciejewska-Mieszkowska, K. 2022. Stosunek Polaków do uchodźców w kontekście wojny w Ukrainie. Środkowoeuropejskie Studia Polityczne. 4, ss. 137–153.
  • Mendez, J.J., Bauman, S. and Guillory, R.M. 2012. Bullying of Mexican immigrant students by Mexican American students: An examination of intracultural bullying. Hispanic Journal of Behavioral Sciences. 34 (2), pp. 279–304.
  • Mikami, A.Y., Lerner, M.D. and Lun, J. 2010. Social context influences on children’s rejection by their peers. Child Development Perspectives. 4, pp. 123–130.
  • Minton, S.J. 2014. Prejudice and effective anti-bullying intervention: Evidence from the bullying of “minorities”. Nordic Psychology. 66 (2), pp. 108–120.
  • Moulin-Stożek, M. 2018. Prześladowanie, dyskryminacja czy uprzedzenie? Taksonomia działań i zaniechań wymierzonych przeciwko wyznawcom religii. Raport na zlecenie Instytutu Wymiaru Sprawiedliwości. Warszawa: Ministerstwo Sprawiedliwości.
  • Mulvey, K.L., Hoffman, A.J., Gönültaş, S., Hope, E.C. and Cooper, S.M. 2018. Understanding experiences with bullying and bias-based bullying: What matters and for whom? Psychology of Violence. 8 (6), pp. 702–711.
  • Nesdale, D. 2008. Social identity development and children’s ethnic attitudes in Australia. In: Quintana, S.M. and McKown, C. eds. Handbook of race, racism, and the developing child. New Jersey: John Wiley and Sons, Inc, pp. 313–338.
  • Olechnicki, K. i Załecki, P. 2002. Słownik socjologiczny. Toruń: Wydawnictwo Graffiti BC.
  • Oppedal, B., Røysamb, E. and Sam, D.L. 2004. The effect of acculturation and social support on change in mental health among young immigrants. International Journal of Behavioral Development. 28 (6), pp. 481–494.
  • Palmer, S.B. and Abbott, N. 2017. Bystander Responses to Bias-Based Bullying in Schools: A Developmental Intergroup Approach. Child Development Perspectives. 12, pp. 39–44.
  • Pan, S.W. and Spittal, P.M. 2013. Health effects of perceived racial and religious bullying among urban adolescents in China: A cross-sectional national study. Global Public Health. 8 (6), pp. 685–697.
  • Pettigrew, T.F. and Tropp, L.R. 2006. A meta-analytic test of intergroup contact theory. Journal of Personality and Social Psychology. 90, pp. 751–783.
  • Pyżalski, J. 2018. Przeciwdziałanie przemocy rówieśniczej w szkole – krytyczny przegląd stosowanych rozwiązań. Dziecko Krzywdzone. Teoria, badania, praktyka. 17 (1), ss. 30–45.
  • Russell, S.T., Sinclair, K.O., Poteat, V.P. and Koenig, B.W. 2012. Adolescent health and harassment based on discriminatory bias. American Journal of Public Health. 102, pp. 493–495.
  • Stefanek, E., Strohmeier, D., van de Schoot, R. and Spiel, C. 2011. Bullying and victimization in ethnically diverse schools: Risk and protective factors on the individual and class level. International Journal of Developmental Science. 5 (1–2), pp. 73–84.
  • Stevens, G.W., Boer, M., Titzmann, P.F., Cosma, A. and Walsh, S.D. 2020. Immigration status and bullying victimization: Associations across national and school contexts. Journal of Applied Developmental Psychology. 66, Article 101075.
  • Tajfel, H. and Turner, J.C. 1986. The Social Identity Theory of Intergroup Behavior. In: Worchel, S. and Austin, W.G. eds. Psychology of Intergroup Relation. Chicago: Hall Publishers, pp. 7–24.
  • Thornberg, R. and Jungert, T. 2013. Bystander behavior in bullying situations: Basic moral sensitivity, moral disengagement and defender self-efficacy. Journal of Adolescence. 36 (3), pp. 475–483.
  • Tokunaga, R.S. 2010. Following you home from school: A critical review and synthesis of research on cyberbullying victimization. Computers in Human Behavior. 26, pp. 277–287.
  • Tłuściak-Deliowska, A. 2017. Dręczenie szkolne. Społeczno-pedagogiczna analiza zjawiska. Warszawa: Wydawnictwo APS.
  • Tłuściak-Deliowska, A. 2013. Bullying uprzedzeniowy i jego rodzaje. Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze. 8, ss. 16–21.
  • Vervoort, M.H.M., Scholte, R.H.J. and Overbeek, G. 2010. Bullying and victimization among adolescents: The role of ethnicity and ethnic composition of school class. Journal of Youth and Adolescence. 39 (1), pp. 1–11.
  • Zych, I., Ortega-Ruiz, R. and Del Rey, R. 2015. Systematic review of theoretical studies on bullying and cyberbullying: Facts, knowledge, prevention and intervention. Aggression and Violent Behavior. 23, pp. 1–21.

przemoc motywowana uprzedzeniami przemoc rówieśnicza prejudice-based violence peer violence procesy grupowe group processes dyskryminacja uprzedzenia prejudices bullying immigrants imigranci Discrimination

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart