Identyfikacja i poczucie dumy młodych Amerykanów polskiego i tybetańskiego pochodzenia
- Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2558-0294
- Institution: Uniwersytet Szczeciński
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3814-7740
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 70-82
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.02.05
- PDF: em/25/em2505.pdf
Identification and sense of pride among young Americans of Polish and Tibetan origins
Ethnic diversity in the United States is a dynamic phenomenon that affects all aspects of the country’s social, economic and cultural life. This is one of the characteristics that defines American identity and makes the United States one of the most diverse countries in the world. The article focuses on the identity of young Americans of Polish and Tibetan origins living in the Tri-State Area (Connecticut, New Jersey and New York). Students attending Polish and Tibetan Saturday Schools were selected for the study. These are two distinct ethnic groups, but it is assumed that maintaining the cultural heritage of their ancestors is what characterizes both of them. The research results confirm this thesis and indicate that the sense of identity is a natural need of a young person, expressed in a dual cultural pattern and a developmental task that should be undertaken. In both studies, a strong sense of pride in ethnic origin emerged, although it was articulated in different ways by young people. Students from both groups presented high cultural competences in their country of origin and country of residence.
Zróżnicowanie etniczne w Stanach Zjednoczonych jest zjawiskiem dynamicznym i wpływa na wszystkie aspekty życia społecznego, gospodarczego i kulturalnego kraju. To jedna z cech, która definiuje amerykańską tożsamość i sprawia, że Stany Zjednoczone są jednym z najbardziej zróżnicowanych krajów na świecie. W artykule skupiono się na tożsamości młodych Amerykanów polskiego i tybetańskiego pochodzenia żyjących w Tri-State Area, czyli Connecticut, New Jersey i Nowy Jork. Do badań wybrano uczniów uczęszczających do Sobotnich Szkół polskich i tybetańskich. Są to dwie różniące się od siebie grupy etniczne, ale założono, że trwanie w dziedzictwie kulturowym przodków jest tym, co charakteryzuje obie grupy. Wyniki badań potwierdzają tę tezę i wskazują, iż poczucie tożsamości jest naturalną potrzebą młodego człowieka, wyrażoną w podwójnym wzorze kulturowym i zadaniem rozwojowym, które należy podjąć.
REFERENCES:
- Bokszański, Z. 1988. Tożsamość jednostki. Kultura i Społeczeństwo. 2, ss. 3– 7.
- Creswell, J.W. 2013. Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe mieszane. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
- Erikson, E.H. 2002. Dopełniony cykl życia. Poznań: REBIS.
- Erikson, E.H. 2004. Tożsamość a cykl życia. Poznań: Zysk i S-ka Wydawnictwo.
- Giddens, A. 2007. Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Gilbert-Chatalic, M. 2012. Tradition and Identity among Tibetan Americans. Anglophonia Caliban/Sigma. French Journal of English Studies. 31. pp. 31–42.
- https://doi.org/10.4000/caliban.367 (10.06.2024).
- Gordon, M. 1964. Assimilation In American Life. The Role of Race, Religion, and National Origin. New York: Oxford University Press.
- Jenkins, R. 1996. Social Identity. London – New York: Routledge.
- Kollmar-Paulenz, K. 2009. Tybet. Zarys historii. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Dialog”.
- Kubiak, K. 2008. Tragedia Tybetu a strategia rozwojowa Chin. Rocznik Bezpieczeństwa Międzynarodowego. 3. ss. 93–103. https://doi.org/10.34862/ rbm.2008.7 (1.02.2024).
- Lauer, T. 2015. Between desire and duty: on Tibetan identity and its effects on second-generation Tibetans. Asian Ethnology. 1 (74), pp. 167–192.
- Maksymowicz-Mróz, N. 2015. Gazda czy pon?: portret górali podhalańskich na przełomie XX i XXI wieku. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Maksymowicz-Mróz, N. 2017. Bilingual Polish children in Adam Mickiewicz Polish saturday school in Stramford USA. In: Kozlova, O. and Kołodziej, A. eds. Liquid structures and cultures. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Maksymowicz-Mróz, N. 2022. The identity and self-realization of contemporary Highlanders from the Podhale region in the aspect of traditional culture consumerism. Szczecin: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego.
- Mostwin, D. 1991. Emigranci polscy w USA. Lublin: Redakcja Wydawnictw Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Mostwin, D. 1999. Rodzina przeszczepiona z perspektywy trzydziestu lat. Archiwum Emigracji. Studia – szkice – dokumenty. 2, ss. 7–22.
- Paleczny, T. 2004. Zróżnicowanie rasowe, etniczne, klasowo-warstwowe i wyznaniowe społeczeństwa amerykańskiego w świetle danych spisowych z 2000 roku. Krakowskie Studia Międzynarodowe. 2, ss. 125–141.
- Rubacha, K. 2008. Metodologia badań nad edukacją. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
- Smith, R.G. and Lee, J.T.-H. 2017. A bird without wings: A conversational approach toward heritage preservation among Tibetan New Yorkers. Social Transformations in Chinese Societies. 13, pp. 91–103, https://doi. org/10.1108/STICS-06-2016-0005 (25.01.2024).
- Wilczyński, W. J. 2017. Imigracja a pozycja międzynarodowa USA w perspektywie europejskiej. Przegląd Geopolityczny. 19, ss. 84–103.
- Tajfel, H. 1972. La categorisation sociale. In: Moscovici, S. ed. Introduction à la psychologie sociale. Paris: Librairie Larousse.
- Thomas, W.I. i Znaniecki, F. 1976. Chłop polski w Europie i Ameryce. Warszawa: Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza.
identyfikacja poczucie dumy młodych dwójny wzór kulturowy tożsamość wielokulturowa Amerykanie polskiego pochodzenia Amerykanie tybetańskiego pochodzenia identification young people’s sense of pride dual cultural pattern Americans of Polish origin Americans of Tibetan origin multicultural identity