Edukacja międzykulturowa w Niemczech (na przykładzie działalności ośrodków opieki dziennej Familienzentrum Lebenshilfe Elmshorn)
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3150-8304
- Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5349-6706
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 83-95
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.02.06
- PDF: em/25/em2506.pdf
Children’s intercultural education in Germany (the case of the activities of Familienzentrum Lebenshilfe Elmshorn day care centres)
The article contains considerations on intercultural education in Germany based on the example of Familienzentrum Lebenshilfe Elmshorn day care centres. Against the background of these considerations and referring to the thesis that early intercultural education provides an opportunity to develop lasting competences in the field of broadly understood coexistence, the German concern for intercultural education, care, help and support is presented. The Federal Assisted Living Association in the district of Pinneberg offers initiatives in this area through six integrated day care centres in Elmshorn, Pinneberg, Appen-Etz and Wedel. On the basis of the analysis of the activities undertaken in the city of Elmhorn and in day care centres, integration activities are shown – the ones that take place both in an intercultural perspective and in the family space. The article emphasizes that early intercultural education broadens thinking about education, understanding that a child is a learning entity striving for self-fulfillment, developing their own strength and possibilities in the process of “dialogue” with an adult. Early cultural education is also a path to peaceful coexistence based on mutual knowledge and understanding.
W artykule zamieszczono rozważania na temat edukacji międzykulturowej w Niemczech na przykładzie ośrodków opieki dziennej Familienzentrum Lebenshilfe Elmshorn. Na tle rozważań oraz odwołując się do tezy, że wczesna edukacja międzykulturowa daje szansę na uformowanie się trwałych kompetencji w zakresie szeroko pojętego współistnienia, przedstawiono niemiecką troskę o edukację międzykulturową, opiekę, pomoc oraz wsparcie. Działające w powiecie Pinneberg Federalne Stowarzyszenie Pomocy Życiu oferuje w tym zakresie inicjatywy podejmowane przez sześć integracyjnych ośrodków opieki dziennej w Elmshorn, Pinneberg, Appen-Etz i Wedel. Na podstawie analizy działań podejmowanych w mieście Elmhorn oraz w ośrodkach opieki dziennej ukazano działania integracyjne odbywających się zarówno w perspektywie międzykulturowej, jak i w przestrzeni rodziny. W artykule podkreślono, że wczesna edukacja międzykulturowa to poszerzenie myślenia o edukacji, to zrozumienie, że dziecko jest podmiotem uczącym się, dążącym do samorealizacji, rozwijającym własne siły i możliwości w procesie „dialogu” z dorosłym. Wczesna edukacja kulturowa to również droga do pokojowego współistnienia opartego na wzajemnym poznaniu i zrozumieniu.
REFERENCES:
- Balon, K. i Hesse, W. 2010. Standaryzacja a system świadczenia usług pomocy społecznej w Niemczech. https://www.wrzos.org.pl/projekt1.18/download/Ekspertyza%20Niemcy.pdf (7.08.2023).
- https://www.elbkinder-kitas.de/de/ueber_uns/unser_unternehmen/geschichte/index.html (2.08.2023).
- https://www.elmshorn.de/Bildung-Soziales/Elmshorn-f%C3%BCr/Neuzugewanderte/Anlauf-und-Beratungsstellen-/ (18.09.2023).
- https://www.elmshorn.de/Bildung-Soziales/Elmshorn-f%C3%BCr-/Neuzugewanderte/Begegnung-Ehrenamt/ (18.09.2023).
- https://www.elmshorn.de/Bildung-Soziales/Elmshorn-f%C3%BCr-/Neuzugewanderte/Infos-zur-Kinderbetreuung/ (18.09.2023).
- https://www.elmshorn.de/Bildung-Soziales/Elmshorn-f%C3%BCr-/Neuzugewanderte/Wissenswertes/ (18.09.2023).
- Gromkowska-Melosik, A. 2015. Elitarne szkolnictwo średnie. Między reprodukcją społeczno-kulturową a ruchliwością konkurencyjną. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
- Klus-Stańska, D. 2019. Pedagogika wczesnej edukacji. W: Kwieciński, Z. i Śliwerski, B. red. Pedagogika. Podręcznik akademicki. Warszawa: PWN.
- Kruk, A. 2014. Wielokulturowość w Niemczech – perspektywa BassamaTibi i Thillo Sarrazin. Facta Simonidis. 1 (7), ss. 127–136. https://doi.org/10.56583/fs.213 (17.09.2023).
- Larrá, F., Nienaber, K. 2019. 100 Jahre für Kinder Festschrift zum 100. Geburtstag der Elbkinder. s. 53 https://www.elbkinder-kitas.de/files/Elbkinder_Festschrift100_WEB_20190402_2.pdf (2.08.2023).
- Lebenshilfe im Kreis Pinneberg, https://lebenshilfe-pi.de/ueberblick/allgemeine-informationen-kitas/ (11.08.2023).
- Lebenshilfe im Kreis Pinneberg, https://lebenshilfe-pi.de/ueberblick/allgemeine-informationen-familienzentrum-langelohe/ (12.08.2023).
- Lebenshilfe im Kreis Pinneberg; https://lebenshilfe-pi.de/wer-wir-sind/ (17.09.2023). Lebenshilfe, online: https://www-lebenshilfe-de.translate.goog/informieren/regional?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc (17.09.2023).
- Lebenshilfe, online: https://www-lebenshilfe-de.translate.goog/ueber-uns/geschichte-der-lebenshilfe?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc (17.09.2023).
- Lebenshilfe, online: https://www-lebenshilfe-de.translate.goog/ueber-uns/geschichte-der-lebenshilfe/die-1950er-jahre?_x_tr_sl=de&_x_tr_tl=pl&_x_tr_hl=pl&_x_tr_pto=sc (17.09.2023).
- Markowska, D. 1990. Teoretyczne podstawy edukacji międzykulturowej. Kwartalnik Pedagogiczny. 4, ss. 109–117.
- Matyjas, B. 2022. Dziecko i dzieciństwo we współczesnym dyskursie pedagogiki społecznej. Wychowanie w Rodzinie. 2 (XXVII), ss. 17–30.
- Mazur, M. i Jacewicz, A. 2021. Nieprzemijające wartości koncepcji Friedricha Fröbla. file:///C:/Users/Laptop/Downloads/7-08c8489b-9165-457e-80fc- -f4598f97c878.pdf.pdf (17.09.2023).
- Milerski, B. i Śliwerski, B. red. 2000. Pedagogika. Leksykon PWN. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Müller-Lancé, K. 2022. Wie ukrainische Schüler in Deutschland unterrichtet werden. Süddeutsche Zeitung. https://www.sueddeutsche.de/politik/ukraine-krieg-gefluechtete-schueler-willkommensklassen-1.5566885 (18.03.2023).
- Nazaruk, S. i Klim-Klimaszewska, A. 2017. Edukacja wielokulturowa szansą na integrowanie uchodźców ze społecznością lokalną. Studia Edukacyjne. 43, ss. 153–164.
- Nikitorowicz, J. 2005. Próba określenia przedmiotu edukacji międzykulturowej. W: Nikitorowicz, J., Misiejuk, D. i Sobecki, M. red. Region – tożsamość – edukacja. Białystok: Trans Humana, ss. 15–34.
- Nikitorowicz, J. 2009. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: WAiP.
- Piepiora, E. i Flis, R. 2018. Rozwiązania polityki imigracyjnej Niemiec na przykładzie ośrodka dla uchodźców Billstieg w Hamburgu. Acta Politica Polonica. 2 (44), ss. 17–27.
- Smolińska-Theiss, B. 1993. Dzieciństwo w małym mieście. Warszawa: Wydawnictwo UW.
- Sowa-Behtane, E. 2018. Wielokulturowe przedszkole/wielokulturowa szkoła jako idealna przestrzeń dla edukacji międzykulturowej (na przykładzie przedszkoli i szkół krakowskich). Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. 1 (11), ss. 105–114.
- Sozialgesetzbuch (SGB) – Achtes Buch (VIII) – Kinder – und Jugendhilfe – (Artikel 1 des Gesetzes v. 26. Juni 1990, BGBl. I S. 1163). https://www.gesetze-im-internet.de/sgb_8/BJNR111630990.html#BJNR111630990BJNG000506140 (4.08.2023).
- Ständige Wissenschaftliche Kommission der Kultusministerkonferenz (SWK). www.swk-bildung.org/veroeffentlichungen (18.03.2023).
edukacja edukacja międzykulturowa ośrodek opieki dziennej Familienzentrum Lebenshilfe Elmshorn dziecięca edukacja Education intercultural education day care centre children’s education