Motywacje studentów pochodzących z Europy Wschodniej do studiowania w Polsce – kontekst międzynarodowy, lokalny i instytucjonalny
- Institution: Uniwersytet Wrocławski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0505-4732
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej, Instytut Socjologii
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7175-5302
- Institution: Uniwersytet Wrocławski
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0505-4732
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6048-9416
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 114-133
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.02.08
- PDF: em/25/em2508.pdf
Motivations of students coming from Eastern Europe to study in Poland – international, local and institutional context
The article comprises a presentation of the motivations that accompany students coming from Belarus, Lithuania, Russia, and Ukraine when deciding to study in Poland. The theoretical framework for examining the motivation of foreign students’ migration decisions is the push-pull factors model by Everett Lee. The analyzed material comes from an online survey of foreign students studying at the University of Wroclaw and the Maria Curie Sklodowska University in Lublin in December 2022 and January 2023. The study focuses on the factors that attract foreign students to specific destinations in three contexts: international (why Poland?), local (why a particular city?), and institutional (why a particular university?). The pull factors of greatest importance for foreign students from both universities turned out to be economic and cultural ones. The evaluation of the level of democracy in Poland was also significant. Taking into account the local context, it is worth noting that Wroclaw and Lublin attract not only with their original educational offer but also with their “urban atmosphere,” a “climate” conducive to ethnic difference. Social networks – understood as having family or friends in the country, the city of study or the chosen university – turned out to be the least important for the decision to study in Poland.
W artykule przedstawione zostały motywacje, jakie towarzyszyły studentom pochodzącym z Białorusi, Litwy, Rosji i Ukrainy przy podejmowaniu decyzji o studiowaniu w Polsce. Ramę teoretyczną do zbadania motywacji decyzji migracyjnych studentów zagranicznych w prezentowanym artykule stanowi model czynników przyciągających – wypychających (push-pull factors) autorstwa Everetta Lee. Analizowany materiał pochodzi z ankiety online przeprowadzonej wśród studentów zagranicznych studiujących w Uniwersytecie Wrocławskim oraz Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie w grudniu 2022 i styczniu 2023. Badanie koncentruje się na czynnikach przyciągających studentów zagranicznych do konkretnych destynacji w trzech kontekstach: międzynarodowym (dlaczego Polska?), lokalnym (dlaczego dane miasto?) oraz instytucjonalnym (dlaczego konkretna uczelnia?). Czynnikami przyciągającymi o największym znaczeniu dla studentów zagranicznych obu uczelni okazały się czynniki ekonomiczne i kulturowe. Nie bez znaczenia była też ocena poziomu demokracji w Polsce. Uwzględniając kontekst lokalny, warto podkreślić, że Wrocław i Lublin przyciągają nie tylko oryginalną ofertą edukacyjną, ale także „miejską atmosferą”, „klimatem” sprzyjającym etnicznej odmienności. Najmniej istotne dla podjęcia decyzji o studiach w Polsce okazały się sieci społeczne – rozumiane jako posiadanie rodziny czy znajomych w kraju, mieście studiowania czy na wybranej uczelni.
REFERENCES:
- Błuszkowski, J. 2003. Stereotypy narodowe w świadomości Polaków. Warszawa: Dom Wydawniczy Elipsa.
- Dragomiletskii, A. 2018. Czynniki motywujące studentów do podjęcia studiów zagranicznych w ramach programu Erasmus+ oraz czynniki stanowiące dla nich bariery podczas pobytu za granicą na przykładzie studentów z Polski i Republiki Czeskiej. Edukacja Międzykulturowa. 2, ss. 256–271, DOI: 10.15804/em.2018.02.14.
- Fihel, A. 2018. Przyczyny migracji. W: Lesińska, M. i Okólski, M. red. 25 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar, ss. 68–77.
- Fihel, A., Kaczmarczyk, P. i Kloc-Nowak, W. 2023. Uwarunkowania migracji. Aspekty teoretyczne i praktyczne. W: Lesińska, M. i Okólski, M., red. 30 wykładów o migracjach. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, ss. 71–101.
- Gońda, M. 2012. Cudzoziemcy polskiego pochodzenia podejmujący studia w Polsce. „Powrót do macierzy czy pragmatyczny wybór?”. CMR Working Papers 57/115. Warszawa: Ośrodek Badań nad Migracjami. https://www.migracje.uw.edu.pl/wp-content/uploads/2016/11/WP_57_115_1-2.pdf (2.04.2024).
- Krishnan, S. and Vrcelj, Z. 2009. International Students Expectations and Motivations. The 20th Australasian Association for Engineering Education Conference. University of Adelaide.
- Kruk, M.S. 2020. Dlaczego studenci z zagranicy wybierają Lublin? Opinie młodzieży z krajów Partnerstwa Wschodniego o studiach w Lublinie. Studia Migracyjne – Przegląd Polonijny. 1 (175), ss. 143–160. DOI: 10.4467/2544 4972SMPP.20.007.11798.
- Lee, E.S. 1966. A Theory of Migration. Demography. 3 (1), pp. 47–57.
- Łada, A. red. 2018. Ukraińscy studenci w Polsce: motywacje, korzyści, wyzwania. https://www.isp.org.pl/pl/publikacje/ukrainscy-studenci-w-polsce-motywacje-korzysci-wyzwania (8.12.2023).
- Maziarczyk, A., Urban, P., Tomczyńska, A., Pyrtek, K. i Zwierowicz, K. 2023. Cudzoziemcy na uczelniach w Polsce. Raport 2022. Warszawa: OPI. https://radon.nauka.gov.pl/analizy/cudzoziemcy-na-uczelniach-w-Polsce-2022 (8.12.2023).
- Mazzarol, T., Kemp, S. and Savery, L. 1997. International Students who choose not to study in Australia: An Examination of Taiwan and Indonesia. Canberrra: Australian International Education Foundation.
- Mucha, J. i Pędziwiatr, K. 2019. Cudzoziemcy na uczelniach krakowskich. Raport OWIM. Kraków: Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie. https://owim.uek.krakow.pl/wp-content/uploads/user-files/reports/Cudzoziemcy%20na%20uczelniach%2015.12.2019%20Wersja%20finalna.pdf (2.04.2024).
- Padlee, S., F., Razak Kamaruddin, A. and Baharun, R. 2010. International students’ choice criteria for selection of higher learning in Malaysian private universities. International Journal of Marketing Studies. 2(2), pp. 202–211.
- Shkoler, O. and Rabenu, E. 2020a. Defining International Student Mobility and Higher Education. In: Lowrie, A. ed. International Student Mobility and Access to Higher Education. [Marketing and Communication in Higher Education]. Palgrave Macmillan, pp. 1–27.
- Shkoler, O. and Rabenu, E. 2020b. Marketing Standpoints of International Students. In: Lowrie, A. ed. International Student Mobility and Access to Higher Education. [Marketing and Communication in Higher Education]. Palgrave Macmillan, pp. 127–191.
- Shkoler, O. and Rabenu, E. 2022. The motivations and their conditions which drive students to seek higher education in a foreign country. Current Psychology. 42, pp. 25403–25416.
- Sin, C., Antonowicz, D. and Wiers-Jenssen, J. 2019. Attracting International Students to Semi-peripheral Countries: A Comparative Study of Norway, Poland and Portugal. High Educ Policy 34, 297–320. DOI: 10.1057/ s41307-019-00135-3.
- Studenci zagraniczni w Polsce 2022. Study in Poland. Fundacja Edukacyjna „Perspektywy”. http://studyinpoland.pl/raport2022/ (6.12.2023).
- Zulkifli, N., Abdul-Aziz, S., Jamil Osman, Z., Ali, W., Hashim, E. and Mohd Suki, N. 2020. The Push and Pull Factors towards International Students Enrolment in Public Institutions of Higher Learning in Malaysia. İlköğretim Online. 19, pp. 3–8.
internationalization of universities push factors educational migration umiędzynarodowienie uczelni czynniki wypychające migracje edukacyjne international students Europa Wschodnia studenci zagraniczni Eastern Europe