Projekt badawczo-edukacyjny „Ukrainian Teaching Materials 2022” dla wrocławskich przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej – prezentacja wyników badań sondażowych

  • Author: Marta Kondracka-Szala
  • Institution: Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej, Instytut Pedagogiki, Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0539-7820
  • Author: Andrea Maria Noel
  • Institution: State University of New York at New Paltz, United States
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1340-9713
  • Author: Weronika Swałdek
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • ORCID: https://orcid.org/0009-0005-9814-791X
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 177-193
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.02.12
  • PDF: em/25/em2512.pdf

Research and educational project “Ukrainian Teaching Materials 2022” for Wrocław’s pre- and early school education – a presentation of survey results

Alongside the tragic consequences of the armed conflict, the Russian attack on Ukraine in 2022 resulted in an upheaval within the educational system in Poland. This situation posed challenges for Ukrainian children arriving in Poland as well as for teachers and students in educational institutions where refugee children were being admitted without restrictions. The author’s research and educational project “Ukrainian Teaching Materials 2022” for Wrocław’s pre – and early school education in 2022 aimed to support the development of language skills among refugee children in their native language and in Polish, and to support preschool and early school teachers in this endeavour by providing them with appropriately prepared methodological packages. A diagnostic survey identified teachers’ needs regarding methodological materials. At the same time, a follow-up focus group interview conducted 30–40 days later presented teachers’ reflections and experiences in teaching in linguistically and culturally diverse groups during the initial period of the war migration. The project was also aimed to raise awareness among teachers and to cultivate an open attitude towards using bilingual and Ukrainian-language materials in working with children with war migration experience. Due to the collected extensive research material, the research findings were divided into two parts: the first part presents the theoretical and methodological context of the project as well as the results of the survey. In contrast, the second part presents the results of the focus group research and discussion based on the literature review.

Atak Rosji na Ukrainę w 2022 roku spowodował, obok tragicznych konsekwencji konfliktu zbrojnego, również zachwianie systemem edukacji w Polsce. Sytuacja ta była trudna zarówno dla dzieci ukraińskich przybywających do Polski, jak i dla nauczycieli i dzieci w placówkach edukacyjnych, do których dzieci uchodźcze były przyjmowane bez ograniczeń. Autorski projekt badawczo-edukacyjny „Ukrainian Teaching Materials 2022” dla wrocławskich przedszkoli i edukacji wczesnoszkolnej z 2022 roku miał na celu wsparcie rozwoju umiejętności językowych u dzieci uchodźczych w ich języku ojczystym oraz w języku polskim, a także wsparcie nauczycieli przedszkolnych i wczesnoszkolnych w tej pracy poprzez przekazanie im odpowiednio przygotowanych pakietów metodycznych. Przeprowadzony sondaż diagnostyczny określił potrzeby nauczycieli w zakresie materiałów metodycznych, natomiast zrealizowany 30–40 dni później wywiad fokusowy zaprezentował refleksje nauczycieli i ich doświadczenia z pracy dydaktyczno-wychowawczej w grupach mieszanych językowo i kulturowo w początkowym okresie migracji wojennej. Projekt miał również na celu rozwijanie wśród nauczycieli świadomości i postawy otwartości na wykorzystanie materiałów dwujęzycznych i ukraińskojęzycznych w pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji wojennej. Ze względu na obszerność zebranego materiału badawczego wyniki badań zostały podzielone na dwie części: pierwsza prezentuje kontekst teoretyczny i metodologiczny projektu oraz wyniki badań sondażowych, natomiast część druga stanowi prezentację wyników badań fokusowych i dyskusję w oparciu o studia literaturowe.

REFERENCES:

  • Borecka, V.E. 2016. Rola języka ojczystego w nauczaniu języków obcych – założenia teoretyczne oraz propozycje rozwiązań metodycznych. W: Awramiuk, E. i Karolczuk, M. red. Z problematyki kształcenia językowego. T. VI. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, ss. 149–170.
  • Bronfenbrenner, U. 1979. The ecology of human development: Experiments by nature and design. Harvard University Press.
  • Bronfenbrenner, U. and Evans, G.W. 2000. Developmental science in the 21st century: Emerging questions, theoretical models, research designs and empirical findings. Social development, 9 (1), pp. 115–125.
  • Butzkamm, W. 2003. We only learn language once. The role of the mother tongue in FL classrooms: death of a dogma. In: Language learning journal, 28 (1), pp. 29–39.
  • Chrostowska, P. 2022. Uczniowie uchodźczy z Ukrainy w polskim systemie edukacji. Stan na październik 2022 r. https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2022/11/CEO_uczniowie_uchodzczy_pazdziernik_2022-fin-1.pdf (6.12.2023).
  • Cummins, J. 2000. Language, power, and pedagogy: Bilingual children in the crossfire. Bristol: Blue Ridge Summit: Multilingual matters.
  • Czaja-Chudyba, I. 2023. Implementation of the Positive Early Childhood Education Curriculum for students with migration experience–the assumptions and directions of action. Edukacja Międzykulturowa. 23 (4), ss. 189–206.
  • Dernowska, U. 2021. Mission of the school as an element of the socio-ecological model of developing students’ sense of school belonging. Issues in Childhood Care and Education. 4 (599), pp. 41–56.
  • Durgunoğlu, A.Y. 2002. Cross-linguistic transfer in literacy development and implications for language learners. Annals of dyslexia. 52, pp. 189–204.
  • Duursma, E. Augustyn, M. and Zuckerman, B. 2008. Reading aloud to children: the evidence. In: Archives of disease in childhood. 93 (7), pp. 554–557.
  • Eriksson, M. Kenward, B. Poom, L. and Stenberg, G. 2021. The behavioural effects of cooperative and competitive board games in preschoolers. Scandinavian Journal of Psychology. 62 (3). pp. 355–364. DOI: 10.1111/sjop.12708. Epub 2021 Feb 5. PMID: 33543787; PMCID: PMC8248432 (6.12.2023).
  • García, O. Johnson, S.I. Seltzer, K. and Valdés, G. 2017. The translanguaging classroom: Leveraging student bilingualism for learning. Philadelphia, PA: Caslon.
  • Ibrahim, N. 2019. The right to my languages: Multilingualism in children’s English classroom. In: TEYLT Worldwide, Issue 1, IATEFL YLTSIG Publication. Faversham: IATEFL, pp. 27–31.
  • Krashen, S.D. 2010. Principles and Practice of Second Language Acquisition. Oxford/New York: Pergamon.
  • Krasuska-Betiuk, M. 2022. Od akwizycji języka ojczystego do kompetencji różnojęzycznych dziecka w młodszym wieku szkolnym. Edukacja Międzykulturowa. 18 (3), ss.152–164.
  • Krawczak, A. 2022. Sytuacja dzieci ukraińskich w Polsce. W: Sajkowska M. i Szredzińska R. red. Dzieci się liczą 2022. Raport o zagrożeniach bezpieczeństwa i rozwoju dzieci w Polsce. Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, ss. 354–375. https://fdds.pl/_Resources/Persistent/5/e/8/9/5e8940d252b5fdcadd95e8a2d5a2daea07b11e29/Dzieci%20si%C4%99%20licz%C4%85%202022%20-%20Ukraina.pdf (6.12.2023).
  • Liczba uczniów uchodźców z Ukrainy – w podziale na typ podmiotów według powiatu (stan na 29.03.2022) https://dane.gov.pl/pl/dataset/2711,uczniowie-uchodzcy-z-ukrainy/resource/37572/table?page=1&per_page=20&q=&sort= (6.12.2023).
  • Łobocki, M. 2009. Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Młynarczuk-Sokołowska, A. 2023. Daily routine of Polish school from the perspective of students with the migrant background. „Hearing their voice” research results. Edukacja Międzykulturowa. 23 (4), pp.105–118.
  • Młynarczyk-Sokołowska, A. Szostak-Król, K. 2019. Różnorodność i inkluzja w edukacji – wybrane aspekty wspierania uczniów z doświadczeniem migracji. W: Chrzanowska, I. i Szumski, G. red. Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole. Warszawa: Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, ss. 278–287.
  • Nikitorowicz, J. 2012. Język domu rodzinnego jako rdzenna wartość kreująca tożsamość międzykulturową. Wychowanie w Rodzinie. 1, ss. 67–82.
  • Noel, A.M. Lord, K.M. and Varga, L. 2019. Supporting Second Language Vocabulary: A Scenario From Hungarian Preschools. Kassa Delta Pi Record. 55 (1), ss.24–29.
  • Odlin, T. 1989. Language Transfer: Cross-Linguistic Influence in Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press. http://dx.doi.org/10.1017/CBO9781139524537 (6.12.2023).
  • Pamuła-Behrens, M. Szymańska, M. 2017. W polskiej szkole. Materiały do pracy z dziećmi z doświadczeniem migracji. Przewodnik. Ministerstwo Edukacji Narodowej, Centrum Badań nad Edukacją i Integracją Migrantów, Fundacja Wspierania Kultury i Języka Polskiego im. Mikołaja Reja, ss. 9–24. https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&ved=2ahUKEwjggfu-t4OFAxVgevEDHdRuBwIQFnoECBIQAQ&url=https%3A%2F%2Fwww.ore.edu.pl%2Fwp-content%2Fplugins%2Fdownload-attachments%2Fincludes%2Fdownload.php%3Fid%3D16877&usg=AOvVaw1_O6URDEdlZIWHYlhUtKte&opi=89978449 (20.03.2024).
  • Pyżalski, J. Łuczyńska, A. Kata, G.J. Plichta, P. i Poleszak, W.P. 2022. Razem w klasie: Dzieci z Ukrainy w polskich szkołach: potencjały i wyzwania w budowaniu wielokulturowej szkoły w kontekście wojny w Ukrainie według nauczycieli i nauczycielek: raport z badania. Fundacja Szkoła z Klasą.
  • Rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 21 marca 2022 r. w sprawie organizacji kształcenia, wychowania i opieki dzieci i młodzieży będących obywatelami Ukrainy (Dz.U. 2022 poz. 645). https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20220000645/O/D20220645.pdf (6.12.2023).
  • Rutter, J. 2006. Refugee children in the UK. Maidenhead: Open University Press.
  • Szafranek, A. i Halicki, J. 2016. Wybrane aspekty inkluzji społecznej. W: Halicka, M., Halicki, J. i Czykier, K. red. Niepełnosprawność. Poznać, przeżyć, zrozumieć. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, ss. 151–164.
  • Smoter, K. 2023. Uczniowie z doświadczeniem uchodźczym a szkolne sytuacje dydaktyczno-wychowawcze. Relacje międzykulturowe. 1 (13), ss. 33–148. https://doi.org/10.12797/RM.01.2023.13.09 (20.03.2024).
  • Szewczuk, K. 2018. Gra planszowa narzędziem wspomagającym wszechstronny rozwój dziecka. Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 13 (4[50]), ss. 141–153.
  • Taylor, S. and Sidhu, R.K. 2012. Sussorting refugee students in schools: What constitutes inclusive education? International journal of inclusive education. 16 (1), ss. 39–56. https://espace.library.uq.edu.au/data/UQ_211558/UQ211558_author_copy.pdf?Expires=1707585022&Key-Pair-Id=APKAJKNBJ4MJBJNC6NLQ&Signature=NC242rW6Rsskucm-rFEah95x~dB7moQqyzPCI68lA6XPIfCuQmiC5fi7cF362kYlNGBGtZ5MH8MrI8enQh8tBt95NqTRenFyFIKknfpj9a-aVNDOsMcxfgB9OH8TWVkM6aVX1A-8wXcCQ0~ry71DZrvwrZJMYSr-brQMYcA-pvg0bwtYepwPVmJJO4Uz3elnpAQ4ui7DDnS~JomsqffBP5DKmIUN5~8jCXc-WzyZwUGY886WYk2ygy9-zBUsY6kzBpQvsyx6tXrb0uSjGBUMmAcIg-UccZzPNM2hBOXgvJtGoV3~F8ga6VxKlM78uiM-lkM3JmoY8Qd0CFyqzde3Aw (6.12.2023).
  • Tchorzewski, A.M. 1986. Badania nad świadomością zawodową przyszłych nauczycieli, Studia Pedagogiczne. Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna. 12 (3), ss. 49–60. https://repozytorium.ukw.edu.pl/handle/item/2201 (20.03.2024).
  • Tędziagolska, M. i in. 2022. Szkoła Zróżnicowana Kulturowo. Wyzwania i potrzeby związane z napływem uczniów z Ukrainy. CEO, sierpień 2022 https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2022/09/CEO_Szkola-zroznicowana-kulturowo_raport_sierpien22.pdf (6.12.2023).
  • Tędziagolska, M. Walczak, B. i Wielecki, K.M. 2022. Uczniowie uchodźczy w polskich szkołach. Gdzie jesteśmy u progu kolejnego roku szkolnego? Raport z badania jakościowego wykonanego na zlecenie Centrum Edukacji Obywatelskiej przez firmę Badania i Działania. CEO. https://ceo.org.pl/wp-content/uploads/2023/09/Raport_Uczniowie_uchodzczy_w_polskich_szkolach_CEO_wrzesien_2023.pdf (6.12.2023).
  • The Inter-Agency Network for Education in Emergencies (INEE) 2004. Minimum standards for education in emergencies, chronic crises and early reconstruction. https://www.refworld.org/pdfid/41f627494.pdf (6.06.2022).
  • Thommessen, S.A.O.T. and Todd, B.K. 2018. How do refugee children experience their new situation in England and Denmark? Implications for educational policy and practice. Children and Youth Services Review. 85, pp. 228–238.
  • UNGCR, 2022, Glogal Trends forced displament in 2022, https://www.unhcr.org/global-trends-report-2022 (6.12.2023).
  • UNHCR. 2022. Regional refugee response plan for the Ukraine situation, protection analysis. May 2022, bmw.
  • UNICEF. 2022. Ukraine humanitarian situation report no.8. Reporting period: 6 April–12 April 2022, bmw.

migracja edukacja wczesnoszkolna edukacja przedszkolna język obcy wojna w Ukrainie dziecko z doświadczeniem migracji wojennej inkluzja językowa i kulturowa język ojczysty migration preschool education foreign language early school education native language war in Ukraine child with war migration experience language and cultural inclusion

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart