Dzieci – polscy migranci w Hesji: kontekst edukacyjny. Komunikat z badań
- Institution: Uniwersytet w Siedlcach
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2309-097X
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 160-175
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.03.11
- PDF: em/26/em2611.pdf
Children – Polish migrants in Hesse: the educational context. Research report
The article covers the educational context of the functioning of Polish children in the conditions of migration on the example of Hesse and is a message from the research. It takes into account selected socio-cultural aspects and analyses of statistical data from Hessian government institutions with the use of literature on the subject. It is an attempt to show the situation of the Polish diaspora in Hesse, with particular emphasis on the education of Polish children in German public schools, their extracurricular learning and cultural adaptation. The text contains methodological and demographic notes showing the migration background. The content pertains to Poles in Hesse compared to other populations, taking into account the demographic structure and age categories, including school-age children. The part of the article concerning the school education of Polish children in Hesse contains a presentation of the school system in Hesse and its legal basis, as well as the theoretical context of the functioning of foreign students in Germany. It includes research conducted in Germany on cultural socialization and the source of cultural identity of students representing national minorities in German schools. The school education of Polish children in Hesse is complemented by the characteristics of extracurricular education, including Polish schools (weekend forms) and Catholic Missions in Hesse, as well as the activities of the Deutsches-Polen Institut. The whole ends with conclusions.
Artykuł obejmuje edukacyjny kontekst funkcjonowania dzieci polskich w warunkach migracji na przykładzie Hesji i jest komunikatem z badań. Jest także swoistą diagnozą społeczną ukazującą kontekst edukacyjny dzieci – polskich migrantów. Uwzględnia wybrane aspekty społeczno-kulturowe i analizy danych statystycznych pochodzących z heskich instytucji rządowych z wykorzystaniem literatury przedmiotu. Jest próbą zasygnalizowania sytuacji Polonii w Hesji ze szczególnym uwzględnieniem edukacji dzieci polskich w niemieckich szkołach publicznych, ich nauki pozaszkolnej i adaptacji kulturowej. Tekst zawiera uwagi metodologiczne i demograficzne ukazujące tło migracyjne. Treści dotyczą Polaków w Hesji na tle innych populacji z uwzględnieniem struktury demograficznej i kategorii wiekowych, w tym dzieci będących w wieku szkolnym. Część artykułu dotycząca szkolnej edukacji dzieci polskich w Hesji zawiera prezentację systemu szkolnego w Hesji i jego podstawy prawne oraz teoretyczny kontekst funkcjonowania uczniów cudzoziemskich w Niemczech. Obejmuje on badania prowadzone w Niemczech nad socjalizacją kulturową i źródłem tożsamości kulturowej uczniów reprezentujących mniejszości narodowe w niemieckich szkołach. Edukację szkolną dzieci polskich w Hesji uzupełnia charakterystyka edukacji pozaszkolnej, w tym szkół polskich (formy weekendowe) i Misji Katolickich w Hesji oraz działalność Deutsches-Polen Institut. Całość kończą konkluzje.
REFERENCES:
- Ausländische Bevölkerung in Hessen am 31. Dezember 2022. Ergebnisse des Ausländerzentralregisters, Mai 2023, Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss. 1–38.
- Berry, J.W. et al. 1989. Aculturation attitudes in plural societies. International Review of Applied Psychology. (38) 2, pp. 185–206.
- Bourdieu, P. i Passeron, J. 2006. Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
- Das Bundesamt in Zahlen 2021. Asyl, Migration und Integration.2022 Nürnberg: Bundesamt für Migration und Flüchtlinge, ss. 1–159.
- Dedecius, K. 2008. Europejczyk z Łodzi. Wspomnienia. Kraków: Wyd. Literackie.
- Die allgemeinbildenden Schulen in Hessen 2022 Teil 1: Grundschulen, Hauptschulen, Mittelstufenschulen, Förderstufen, Förderschulen, sonderpädagogische Förderung an allgemeinen Schulen Stand: 1. November 2022, Juli 2023. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss. 1–72.
- Dobrowolska, B. 2022. Język jako narzędzie socjalizacji w wielokulturowej szkole. Teoretyczne i praktyczne paradygmaty. Języki Obce w Szkole. 4, ss. 29–37.
- Kępińska, E. 2008. Migracje sezonowe z Polski do Niemiec: mechanizmy rekrutacji, rola rodziny i zróżnicowanie według płci. Warszawa: Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
- Komisja Europejska /EACEA/Eurydice, 2015. Adult Education and Training in Europe: Widening Access to Learning Opportunities. (Edukacja i szkolenia dorosłych w Europie: zwiększanie dostępu do możliwości uczenia się). Raport Eurydice, Luksemburg: Urząd Publikacji Unii Europejskiej.
- Kuczyński, K.A. 2011. Karl Dedecius. Szkice z życia i twórczości. Płock: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej.
- Nowosielski, M.P. 2012. Polacy w Niemczech. Stan i perspektywy badań. Przegląd Zachodni. 3 (344). ss. 3–28.
- Pilch, T. i Bauman, T. 2001. Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”.
- Poprawski, M. et al. 2019. Migranci z Polski w Niemczech – aspekty kulturowe. Raport z badań jakościowych – opinie działaczy kulturalnych. Warszawa: Wyd. Uniwersytetu Warszawskiego, Ośrodek Badań nad Migracjami.
- Riedel, J., Wiesmann, U. and Hannich, H.J. 2011. An integrative theoretical framework of acculturation and salutogenesis. International Review of Psychiatry. 23 (6), pp. 555–564.
- Statistische Berichte. Ausländische Bevölkerung in Hessen am 31. Dezember 2021. Ergebnisse des Ausländerzentralregisters, Mai 2022. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss.1–39.
- Statistische Berichte. Ausländische Bevölkerung in Hessen am 31. Dezember 2022, Ergebnisse des Ausländerzentralregisters, Mai 2023, Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss. 1–38.
- Statistischer Bericht. Die allgemeinbildenden Schulen in Hessen 2023 Stand: 1. November 2023. Erste Ergebnisse. Februar 2024. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss. 1–26.
- Statistischer Bericht. Die allgemeinbildenden Schulen in Hessen 2023. Teil 2: Realchulen Stand: 1. November. 2023. März 2024. Wiesbaden: Hessisches Statistisches Landesamt, ss.1–15.
- Vietze, J., Juang, L.P. and Schachner, M.K. 2019. Peer cultural socialisation: a resource for minority student’s cultural identity, live satisfaction and school values. Intercultuaral Education. 30 (5), pp. 579–598.
- Bevölkerung,https://statistik.hessen.de/unsere-zahlen/bevoelkerung/auslaendische-bevoelkerung-in-hessen-am-31122021-nach-ausgewaehlten-staatsangehoerigkeiten (20.02.2023).
- DPI-Deutsches-Polen Institut, https://www.deutsches-polen-institut.de/home-2/ (11.04.2024).
- Healing-Classroom,https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Schulpsychologie/Healing-Classrooms (7.04.2024).
- Hessisches Schulgesetz, https://www.rv.hessenrecht.hessen.de/bshe/document/jlr-SchulGHE2017V5P58 (4.04.2024).
- Komunikat prasowy nr 314 z dnia 21.08.2019, Statistisches Bundesamt, Bevölkerung mit Migrationshintergrund 2018 – Statistisches Bundesamt (destatis.de) (4.04.2024).
- Karte: Statistike zu Ausländern und Schutzsuchenden (Flüchtlingen), Statistisches Bundesamt Destatis, Karte: Statistiken zu Ausländern und Schutzsuchenden (Flüchtlingen) – Statistisches Bundesamt (Destatis) (4.04.2024).
- Migration und Integration, Destatis, https://www.destatis.de/DE/Themen/Gesellschaft-Umwelt/Bevoelkerung/Migration-Integration/Tabellen/rohdaten-auslaendische-bevoelkerung-zeitreihe.html?nn=208952 (18.04.2024).
- ORPEG, Podstawowe informacje, https://www.orpeg.pl/o-nas/podstawowe--informacje/ (19.04.2023).
- Poradnia Rodzinna, Parafia Frankfurt, https://www.parafiafrankfurt.de/kontakt/poradnia-rodzinna/ (24.04.2023).
- Schulsystem, Schulformen und Bildunsgsgänge), Schulformen und Bildungsgänge | kultus.hessen.de (15.04.2024).
- Resilienzförderung und psychosoziale Unterstützung für zugewanderte Kinder und Jugendliche, https://kultus.hessen.de//Schulsystem/Schulpsychologie/Healing-Classrooms (15.04.2024).
- Sonderpädagogische Förderung, Sonderpädagogische Förderung | kultus.hessen.de (7.04.2024).
- Schulisches Gesamtsprachförderkonzept, https://kultusministerium.hessen. de/Unterricht/Sprachkompetenz/Schulisches-Gesamtsprachfoerderkonzept (19.02.2024).
- Unterricht in der Herkunftssprache,schulämter.hessen.de, https://schulaemter.hessen.de/schulbesuch/unterricht-in-der-herkunftssprache (20.04.2024).
szkoły niemieckie edukacja pozaszkolna German schools extracurricular education Hesse Polish migrants Hesja polscy migranci school education edukacja szkolna dzieci children