Tolerancja w opinii studentów pedagogiki – budowanie otwartości i akceptacji w środowisku edukacyjnym

  • Author: Beata Cieśleńska
  • Institution: Akademia Mazowiecka w Płocku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8290-6487
  • Author: Jolanta Szempruch
  • Institution: Uniwersytet Rzeszowski
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3739-3288
  • Year of publication: 2024
  • Source: Show
  • Pages: 177-191
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.03.12
  • PDF: em/26/em2612.pdf

Tolerance in the opinion of pedagogy students – building openness and acceptance in the educational environment

Tolerance is the foundation of a society based on mutual respect and understanding. It is of vital importance in the communication of people and the search for intercultural dialogue. The importance of the category of tolerance becomes crucial in education, as it reflects the values that should guide it. The article shows the results of a study of understanding the concept of tolerance and the behavior of students of pedagogy, who now, in the course of rapid social, political, economic and educational changes, meet people of a different religion, culture, nationality. The opinions are presented of the respondents on the importance of tolerance in academia, especially in the training of future teachers and the development of their professional attitudes, taking into account the role of education as a process that provides an opportunity to change inappropriate beliefs and behavior. Some recommendations are formulated for education in the spirit of tolerance, which should be permanently included in the tasks of modern pedagogy and school. It is emphasized that in every educational activity, being guided by the idea of tolerance enables systematic interaction and communication and creates an opportunity to systematically open up to other people and their views.

Tolerancja jest fundamentem społeczeństwa opartego na wzajemnym szacunku i zrozumieniu. Ma istotne znaczenie w porozumiewaniu się ludzi oraz poszukiwaniu dialogu międzykulturowego. Znaczenie kategorii tolerancji staje się kluczowe w edukacji, gdyż odzwierciedla wartości, którymi powinna się ona kierować. Artykuł ukazuje wyniki badań rozumienia pojęcia tolerancji i zachowań studentów pedagogiki, którzy obecnie w toku szybko postępujących przemian społecznych, politycznych, ekonomicznych i edukacyjnych spotykają się z osobami innego wyznania, kultury, narodowości. Przedstawia opinie badanych na temat znaczenia tolerancji w środowisku akademickim, a szczególnie w kształceniu przyszłych nauczycieli i rozwijaniu ich postaw zawodowych, z uwzględnieniem roli edukacji jako procesu, który daje szansę na zmianę niewłaściwych przekonań i zachowań. Formułuje rekomendacje dla wychowania w duchu tolerancji, która powinna być na stałe wpisana do zadań współczesnej pedagogiki i szkoły. Podkreśla, iż w każdej działalności edukacyjnej kierowanie się ideą tolerancji umożliwia systematyczne interakcje i komunikację oraz stwarza okazję do systematycznego otwarcia się na innych ludzi i ich poglądy.

REFERENCES:

  • Ambrosewicz-Jacobs, J. 2003. Tolerancja. Jak uczyć siebie i innych. Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza.
  • Calligaro, O. et al., 2016. Values in the EU policies and discourse. A first assessment. Les Cahiers du Cevipol. 3, ss. 5–52.
  • Czyżewski, M. 2011. Tolerancja i nietolerancja: pojęcia i postulaty. Etyka. 44, ss. 58–78.
  • Gałkowski, S. 2016. Rodzaje tolerancji w wychowaniu. Próba typologizacji. Studia Pedagogica Ignatiana. 1, ss. 71–92.
  • Górniewicz, J. 2001. Kategorie pedagogiczne. Olsztyn: Wydawnictwo UWM.
  • Jaroszyński, P. 2004. W nowogórskiej stronie. Warszawa: Wydawnictwo Dom Polski.
  • Kozakiewicz, M. 1995. Tolerować czy akceptować. W: Radziukiewicz, A. i Bołtyk, M. red. Precz z mnichami. Białystok: Orthdruk, ss. 31–43.
  • Lazari-Pawłowska, I. 1984. Trzy pojęcia tolerancji. Studia Filozoficzne. 8, ss. 105–118.
  • Mayor, F. 1995. Tolerancja i współczesny świat. Res Humana. 5, ss. 7–16.
  • Mill, J.S. 1960. Utylitaryzm. O wolności. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Nikitorowicz, J. 2017. Ku nowemu paradygmatowi tolerancji w kulturze zróżnicowania życia akademickiego. Parezja. 1 (7), ss. 133–137.
  • Nikitorowicz, J. 2007. Edukacja międzykulturowa. Kreowanie tożsamości dziecka. Gdańsk: GWP.
  • Okoń, W. 1982. Podstawy wykształcenia ogólnego. Warszawa: WSiP.
  • Ossowska, M. 1983. O człowieku, moralności i nauce. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Piejka, A. 2016. Tolerancja a integracja drogą do pokojowego współistnienia w społeczeństwie wielokulturowym. Studia z Teorii Wychowania. 2 (15), ss. 157–170.
  • Podrez, E. 2008. Tolerancja a życzliwość. Kultura bycia i współbycia ludzi ze sobą. W: Patalon, M. red. Tolerancja a edukacja. Gdańsk: Wydawnictwo UG, ss. 52–53.
  • Salij, J. 1982. Szukającym drogi. Poznań: Wydawnictwo W drodze.
  • Szempruch, J. 2000. Pedagogiczne kształcenie nauczycieli wobec reformy edukacji w Polsce. Rzeszów: WSP.
  • Szempruch, J. 2021. Szkoła w społeczeństwie wielokulturowym. Edukacja Międzykulturowa. 2 (15), ss. 56–72.

tolerancja tolerance nauczyciel edukacja wielokulturowość multiculturalism student Education

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart