Idea of intercultural education and universal design of the university’s social space
- Institution: University of Bialystok
- ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4931-8637
- Institution: University of Silesia in Katowice
- ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6102-2308
- Year of publication: 2024
- Source: Show
- Pages: 27-39
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2024.04.02
- PDF: em/27/em2702.pdf
This study is a review (content analysis of the literature) supplemented with actual indications and a proposal for a project that can be implemented by researchers representing universities from several countries. The aim is to show how universal design and broadly understood accessibility relate to the idea of intercultural education, or how they rather stem from it. Additionally, it will be important to develop these ideas within the thinking about the changing university – open and accessible to everyone as much as possible. Due attention will be drawn here to important issues from the point of view of the priorities and prospects of the European Union’s policy, also because of the obvious need to change the social reality towards the frequently mentioned inclusion. The ending will comprise the guidelines and recommendations for those designing future activities, those implementing ready-made solutions, as well as for theoreticians who try to organize their knowledge in this area.
REFERENCES:
- Bajkowski, T. 2022. Implementacja idei projektowania uniwersalnego na Uniwersytecie w Białymstoku – triada: student, nauczyciel akademicki, otoczenie społeczne [Implementation of the idea of universal design at the University of Białystok – a triad: student, academic teacher, social environment]. In: Perkowska, M. and Bajkowski, T. eds. Projektowanie uniwersalne w przestrzeni uniwersyteckiej – idee, możliwości, dobre praktyki [Universal design in the university space – ideas, possibilities, good practices]. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, pp. 153–171.
- Benek, I., Labus, A. and Kampka, M. eds. 2016. Wytyczne w zakresie projektowania uniwersalnego mające na uwadze potrzeby osób niepełnosprawnych [Universal design guidelines in regard to the needs of people with disabilities]. Ekspertyza wykonana na zlecenie Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, Fundacja Laboratorium Architektury 60+, Warszawa.
- Chimicz, D. and Prokopiak, A. 2021. Koncepcja projektowania uniwersalnego w edukacji [The concept of universal design in education]. Szkoła Specjalna [Special School]. 1 (307), pp. 28–38.
- Connell, B.R., Jones, M., Mace, R., Mueller, J., Mullick, A., Ostroff, E., Sanford, Steinfeld, E., Story, M. and Vanderheiden, G. 1997. The principles of universal design. Version 2.0 – 4/1/97. NC State University: The Center for Universal Design.
- Gawron, G. 2015. Universal Design – projektowanie uniwersalne jako idea w dążeniu do osiągania partycypacji społecznej osób niepełnosprawnych [Universal Design – universal design as an idea in striving to achieve social participation of people with disabilities]. Roczniki Nauk Społecznych [Annals of Social Sciences]. 7 (43), pp. 125–144.
- Gorczycka, E. and Kanasz, T. 2014. Niepełnosprawni studenci Akademii Pedagogiki Specjalnej w opiniach własnych i środowiska akademickiego [Disabled students of the Academy of Special Education in their own opinions and those of the academic community]. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej.
- Green, R.A. 2009. Assistive technology and academic libraries: Legal issues and problem resolution. Journal of Access Services. 6, pp. 36–47.
- Hymel, S. and Katz, J. 2019. Designing classrooms for diversity: Fostering social inclusion. Educational Psychologist. 54 (4), pp. 331–339.
- Konieczna-Woźniak, R. 2020. Miejsca i przestrzenie sprzyjające inkluzji i partycypacji społecznej w starości. Propozycja gospodarstw opiekuńczych [Places and spaces supporting inclusion and social participation in old age. Proposal of care farms]. Edukacja Dorosłych [Education of Adults]. 82 (1), pp. 31–46.
- Lee, B.P. 2019. UDL: A Primer for Community College CTE Instruction. CTE Journal. 7 (2), pp. 1–15.
- Meyer, A., Rose, D.H. and Gordon, D. 2014. Universal design for learning: theory and practice. Wakefield MA: CAS.
- Lewowicki, T. 2017. Spostrzeganie tożsamości i postawy wobec Innych – spojrzenie po latach [Perception of identity and the attitude to Others – an insight after many years]. In: Lewowicki, T., Chojnacka-Synaszko, B., Kwadrans, Ł. and Suchodolska, J. Sfery życia duchowego dzieci i młodzieży – studium z pogranicza polsko-czeskiego. T. 3. Spostrzeganie wyznaczników tożsamości i postawy wobec Innych [Spheres of spiritual life of children and youth – a study from the Polish-Czech borderland. Vol. 3. Perception of the determinants of identity and attitude towards Others]. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek, pp. 169–185.
- Lewowicki, T. 2015. Intercultural education – from assimilation to integration and multidimensional identity. In: Kyuchukov, H., Lewowicki, T. and Ogrodzka-Mazur, E. eds. Intercultural education – concepts, practice, problems. Munich: LINCOM Academic Publishers, pp. 24–33.
- Nikitorowicz, J. 2005. Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej [Creating a child’s identity. Challenges of intercultural education]. Gdańsk: GWP.
- Nikitorowicz, J. 2017. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości [Ethnopedagogy in the context of multiculturalism and constantly shaping identity]. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Nikitorowicz, T., Ogrodzka-Mazur, E., Kwadrans, Ł. and Namiotko, U. 2021. Pedagogika kultury i edukacja międzykulturowa w pierwszych dekadach XXI wieku. Stan badań i strategie rozwoju [Cultural pedagogy and intercultural education in the first decades of the 21st century. The state of research and development strategies]. In: Kwiatkowski, S.M. ed. Współczesne problemy pedagogiki. W kierunku integracji teorii z praktyką [Contemporary problems of pedagogy. Towards integration of theory and practice]. Warszawa: Wydawnictwo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej, pp. 103–115.
- Salmen, J.P. 2011. Universal design for academic facilities. New Directions for Student Services. 134, pp. 13–20.
- Załącznik do Uchwały 52/VI Prezydium KRASP – Zasady wsparcia edukacyjnego studentów z niepełnosprawnościami [Annex to Resolution 52/ VI of the KRASP Presidium – Principles of educational support for students with disabilities]. http://arch.krasp.org.pl/pl/archiwum_uchwaly_ 2012_2016/u_2012_2016 (03.11 2023).
disadvantaged groups universal design accessibility special needs inclusion intercultural education