Wybrane uwarunkowania relacji międzykulturowych preferowanych przez studentów pedagogiki

  • Author: Mirosław Sobecki
  • Institution: Uniwersytet w Białymstoku
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2127-1275
  • Year of publication: 2025
  • Source: Show
  • Pages: 17-31
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2025.01.01
  • PDF: em/28/em2801.pdf

Selected factors of intercultural relations preferred by students of pedagogy

In the article, the results are presented of the research that looked for the determinants of respondents’ preference for specific forms of intercultural contact. Students of pedagogical faculties at the University of Białystok participated in the study conducted at the beginning of 2024. The author of the study showed the relationship between the preference for specific types of relationships and selected variables such as: declared time spent on self-development, participation in volunteer activities, declared time spent on religious activity or the profile of the class the respondents attended while studying at secondary school.

W artykule przedstawiono wyniki wstępnych badań, w których poszukiwano uwarunkowań preferowania przez badanych form kontaktu międzykulturowego, uwzględniających bezpośredni kontakt z osobami odmiennymi kulturowo bądź nieuwzględniających jego występowania. W badaniu przeprowadzonym na początku 2024 roku uczestniczyli studenci kierunków pedagogicznych Uniwersytetu w Białymstoku. Autor badania ukazał związek preferowania określonych typów relacji od wybranych zmiennych takich jak: deklarowany czas przeznaczany na samorozwój, partycypacja w aktywności wolontariackiej, deklarowany czas przeznaczany na aktywność religijną oraz profil klasy, do której uczęszczali badani podczas nauki w szkole średniej.

REFERENCES:

  • Banaś, M. 2017. Wybrane obszary relacji międzykulturowych – propozycja teoretyczno-badawcza. Relacje Międzykulturowe. Intercultural Relations. Vol. 1, pp. 123–138.
  • Chen, G.-M. and Starosta, W.J. 1996. Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Annals of the International Communication Association. 19 (1), pp. 353–83. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935 (20.06.2024).
  • Kłoskowska, A. 1994. Kultury narodowe u korzeni. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Lewowicki, T. 2013. Edukacja wobec odwiecznych i współczesnych problemów świata – konteksty i wyzwania edukacji międzykulturowej. Edukacja Międzykulturowa. 2, ss. 19–37.
  • Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. i Szczurek-Boruta, A. red. 2011. Edukacja międzykulturowa – dokonania, problemy, perspektywy. Cieszyn – Warszawa – Toruń: Wydział Etnologii i Nauk o Edukacji Uniwersytetu Śląskiego, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Markowska-Manista, U. 2011. Konsekwencje spotkania. Dylematy edukacji w wielokulturowych miejscach i przestrzeniach. W: Paszko, A. red. Edukacja międzykulturowa w Polsce wobec nowych wyzwań. Kraków: Stowarzyszenie Willa Decjusza, ss. 201–227.
  • Nikitorowicz, J. 2020. Edukacja międzykulturowa w perspektywie paradygmatu współistnienia kultur. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Skrefsrud, T.-A. 2016. The Intercultural Dialogue: Preparing Teachers for Diversity. Münster: Waxmann Verlag.
  • Sobecki, M. 2016. Komunikacja międzykulturowa w perspektywie pedagogicznej Studium z pogranicza polsko-litewsko-białorusko-ukraińskiego. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak.
  • Sobecki, M., Misiejuk, D., Muszyńska, J. i Bajkowski, T. red. 2019. Człowiek pogranicza. Wyzwania humanistycznej edukacji. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Szczurek-Boruta, A. 2014. O przygotowaniu nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości – konteksty, opinie studentów, propozycje. Cieszyn – Toruń. Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Wiater, P. 2010. Intercultural Dialogue in the Framework of European Human Rights Protection. Strasbourg: Council of Europe Pub.
  • Wrench, J.S., Michael, W., Corrigan, M.W., McCroskey, J.C. and PunyanuntCarter, N.M. 2006. Religious Fundamentalism and Intercultural Communication: The Relationships Among Ethnocentrism, Intercultural Communication Apprehension, Religious Fundamentalism, Homonegativity, and Tolerance for Religious Disagreements. Journal of Intercultural Communication Research. 1 (35), pp. 23–34.

religious activity self-development aktywność religijna samorozwój symbioza kulturowa cultural symbiosis wolontariat tolerancja dialog międzykulturowy intercultural dialogue tolerance intercultural relations relacje międzykulturowe edukacja międzykulturowa intercultural education volunteering

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart