Baobab jako przestrzeń działań integracyjnych dla „starych” i „nowych” mieszkańców Lublina
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4625-0406
- Institution: Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4349-7833
- Year of publication: 2025
- Source: Show
- Pages: 139-149
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2025.01.09
- PDF: em/28/em2809.pdf
Baobab as a space for integration activities for “old” and “new” residents of Lublin
This article presents a part of research on integration activities for war refugees from Ukraine and migrants from other countries with residents of Lublin in the ‘Baobab’ space prepared for this purpose. The answer to the following question was sought: What activities are conducive to building a space that integrates ‘old - native’ and ‘newcoming’ residents of Lublin? The theoretical area of consideration was the assumptions centred around the factors conditioning the integration of cultures. The research used the method of pedagogical monograph, which provides insight into the functioning of institutions. Based on document analysis and participant observation, the article comprises a discussion on the idea and purpose of launching the ‘Baobab’ space, the variety of forms of activities undertaken and attempts to determine the effectiveness of activities to date. As can be seen from the data presented, the Baobab space responds to emerging needs among residents for integration and mutual understanding. Places like Baobab are a response to the changing structure of society in the country. Their emergence can be an important point on the map of any city where new residents appear with their values, traditions, history and experiences.
W artykule przedstawiono fragment badań dotyczący działań integracyjnych mieszkańców Lublina z uchodźcami wojennymi z Ukrainy oraz migrantami z innych krajów w przygotowanej na ten cel przestrzeni Baobab. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie: Jakie działania sprzyjają budowaniu przestrzeni integrującej „starych – rodowitych” i „nowo przybyłych” mieszkańców Lublina? Teoretycznym polem rozważań były założenia skupione wokół czynników warunkujących integrację kultur. W badaniach wykorzystano metodę monografii pedagogicznej, która pozwala na wgląd w funkcjonowanie instytucji. W artykule, w oparciu o analizę dokumentów i obserwację uczestniczącą, omówiono ideę i cel uruchomienia przestrzeni Baobab, różnorodność form podejmowanych aktywności oraz podjęto próbę określenia efektywności dotychczasowych działań. Jak wynika z zaprezentowanych danych, przestrzeń Baobab stanowi odpowiedź na pojawiające się wśród mieszkańców potrzeby związane z integracją i wzajemnym zrozumieniem. Miejsca takie jak Baobab są odpowiedzią na zmieniającą się strukturę społeczeństwa w kraju. Ich powstawanie stanowić może ważny punkt na mapie każdego miasta, gdzie pojawiają się nowi mieszkańcy ze swoimi wartościami, tradycjami, historią i doświadczeniami.
REFERENCES:
- Baobab... (https://baobab.lublin.pl/o-baobabie/ [25.05.2024]).
- Boski, P. 2009. Kulturowe ramy zachowań społecznych. Podręcznik psychologii międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN SA.
- Dąbrowska, A. 2022. 90 dni pomocy. Lubelski Społeczny Komitet Pomocy Ukrainie. https://hf.org.pl/wp-content/uploads/2022/06/raport-pl.pdf (25.05.2024).
- Dąbrowska, A. 2024. Raport o pomocy humanitarnej, https://hf.org.pl/wp-content/uploads/2023/12/raport-pl.pdf (25.05.2024).
- Idea... (https://baobab.lublin.pl/o-baobabie/idea/ [25.05.2024]).
- Lublin. Mieszkańcy... https://lublin.eu/mieszkancy/partycypacja/aktualnosci/baobab-nowa-przestrzen-w-centrum-lublina-sluzaca-integracji,275,471,1.html [25.05.2024]).
- Mayor, F. 1995. Tolerancja i współczesny świat. Res Humana. 5, ss. 7–16.
- Nikitorowicz, J. 2016. Akulturacja i integracja w kontekście procesów kształtowania się tożsamości kulturowej w warunkach wielokulturowości. W: Bębas, S., Jagielska, K. i Kozioł, R. red. Integracja społeczna i bezpieczeństwo osób niepełnosprawnych. Kraków: Wydawnictwo Scriptum, ss. 107– –122.
- Nikitorowicz, J. 2017. Etnopedagogika w kontekście wielokulturowości i ustawicznie kształtującej się tożsamości. Kraków: Wydawnictwo Impuls.
- Nikitorowicz, J. 2024. Zadania edukacji międzykulturowej w kontekście wojny w Ukrainie. Edukacja Międzykulturowa. 1 (24), ss. 17–29.
- Piekarski, A. 1979. Wolność sumienia i wyznania w Polsce. Warszawa: Wydawnictwo Interpress.
- Posern-Zieliński, A. 1987. Akulturacja. W: Staszczak, Z. red. Słownik etnologiczny. Terminy ogólne. Warszawa – Poznań: PWN, ss. 67–68.
- Pilch, T. 1995. Zasady badań pedagogicznych. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
- Raport... https://hf.org.pl/wp-content/uploads/2023/12/raport-pl.pdf (23.05.2024).
- W centrum Lublina... (https://www.dziennikwschodni.pl/lublin/w-centrum-lublina-powstaje-baobab-to-miejsce-dla-wszystkich,n,1000319375.html?fbclid=IwAR3htvAd9lpa2z23Tyhj3N5s3LGjA9Xvo3_8P_5Rje4LAnU2GFhdq0nS9jE [25.05.2024]).
- Wlazło, M. 2019. Integracja jako cel inkluzji. Pedagogiczne korzenie i aspekty spójności społecznej. Kultura i Edukacja. 1 (123), ss. 45–57.
- Wojdat, M., Cywiński, P. 2022. Miejska gościnność: wielki wzrost, wyzwania i szanse – Raport o uchodźcach z Ukrainy w największych polskich miastach. https://metropolie.pl/fileadmin/user_upload/UMP_raport_Ukraina_20220429_final.pdf (20.05.2024).
- https://baobab.lublin.pl/o-baobabie/idea/ (25.05.2024).
- https://hf.org.pl/dzialania/baobab-miejsce-spotkania-sasiedztwo-2/ (25.05.2024).
Lublin migranci migrants edukacja wielokulturowość integracja multiculturalism Education integration