European clubs or euroclubs as forms of introducing intercultural education and innovative technologies
- Year of publication: 2016
- Source: Show
- Pages: 55-64
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2016.03
- PDF: em/5/em503.pdf
Rozważania podjęte w artykule dotyczą związków akademickich oraz Szkolnych Klubów Europejskich (Euroklubów) jako ośrodków kształtowania tożsamości międzykulturowej oraz wprowadzania innowacyjnych technologii w warunkach pracy państwowych instytucji szkolnictwa średniego. Artykuł ukazuje, że Szkolne Kluby Europejskie oddziałują na formowanie osobistego nastawienia uczniów szkoły średniej do współczesnego życia i społeczeństwa, ich postawy życiowej i obywatelskiej. Eurokluby pomagają również uczniom stwarzać warunki do odkrywania swoich możliwości samoedukacyjnych, samooceny i samorealizacji oraz zapewniają tworzenie świadomości europejskiej i harmonijnie rozwijanej osobowości, w kontekście europejskiego wymiaru edukacji.
European clubs or euroclubs as forms of introducing intercultural education and innovative technologies
In the article, students’ associations called School European Clubs (Euroclubs) were taken into consideration as the centres of forming the intercultural personality and introducing innovative technologies in the conditions of working in state secondary education establishments. The authors reveal the fact that School European Clubs or Euroclubs have influence on the formation of secondary school students’ personal attitude towards modern life and society, their standpoint in life, as well as their civic attitude. They also help students to create conditions for revealing the potentialities of self-knowledge, self-assessment and self-fulfillment, they ensure the forming of European consciousness and harmoniously developed personality in the context of European dimension in education.
REFERENCES:
- Blokhina T. A.: Veb-kvest – kak novaya tehnologiya problemnogo obucheniya v sisteme rossiyskogo obrazovaniya. [Elektronnyy resurs]. – Rezhim dostupa: http://www.t-blohina.com/news/veb-kvest-tekhnologii/.
- Bobrovskikh O. N.: Ispol’zovanie veb-kvestov v obuchenii (na primere angliyskogo yazyka). // Internet-zhurnal Centra distancionnogo obrazovaniya „Eydos”. – 2008. – 16 dekabrya. http://www.lengto.ru/publ/metody_obuchenija/ispolzovanie_veb_kvestov_v_obuchenii_na_primere_anglijskogo_jazyka/5-1-0-68.
- Ilchenko O. V.: Vykoristannya veb-kvestiv u navchalno-vyhovnomu procesi. [Elektronnyy resurs]. – Rezhim dostupa: http://osvita.ua/school/lessons_summary/edu_technology/30113/ Використання web-квестів у навчально-виховному процесі
- Informacionnye technologii obucheniya yazyku. [Elektronnyy resurs]. – Rezhim dostupa: http://www.itlt.edu.nstu.ru/webquest.php#lit9#lit9.
- Nacionalna strategiya rozvitku osviti v Ukraini na 2012–20121 roky // Materialy III Vseukrains’kogo z’izdu pracivnikiv osviti / Kyiv, Chernivci: Bukrek, 2011. – 400 s.: il.
- Parashchenko L.: Yak organizuvati shkil’niy evroklub: Metodychni rekomendacii z organizacii pozaklasnoi roboty. – K.: Mizhnarodniy fond «Vidrodzhennya», 2004.
- Selecting a WebQuest Project. [Electronic resource]. – Access mode: http://webquest.sdsu.edu/project-selection.html.
- The WebQuest Design Process. [Electronic resource]. – Access mode: http://webquest.sdsu.edu/designsteps/index.html.
- Ukaz Prezidenta Ukrainy „Pro Nacional’nu doktrinu rozvitku osvity”. [Elektronnyy resurs]: Ukaz Prezidenta Ukrainy vid 17 kvitnya 2002 roku N347/2002. – Rezhim dostupa: http://www.president.gov.ua/documents/151.html.
- Zakon Ukrainy „Pro osvitu”. [Elektronnyy resurs]: Zakonodavchi akty Ukrainy z pytan’ osvity. Za stanom na 1 kvitnya 2004 r. – Rezhim dostupa: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/1060-12.
European dimension in education self-assessment and self-fulfillment innovative technologies intercultural education European consciousness Euroclub europejski wymiar edukacji samoocena i samorealizacja samowiedza technologie innowacyjne edukacja międzykulturowa świadomość europejska Euroklub