Tolerancja jako wartość i cel w edukacji wielo- i międzykulturowej dziecka w młodszym wiekuszkolnym

  • Author: Justyna Ryszewska-Banko
  • Year of publication: 2015
  • Source: Show
  • Pages: 214-227
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2015.13
  • PDF: em/4/em413.pdf

Kwestia edukacji ku tolerancji w aktualnej rzeczywistości świata bez granic jest wciąż ważnym zagadnieniem. Jest ona wartością priorytetową, wpisaną w cele edukacji wielo- i międzykulturowej. Dzięki temu stajemy się społeczeństwem otwartym. Dlatego też w artykule tym poruszone i omówione zostają zagadnienia dotyczące pojęcia tolerancji, jej zakresów i wymiarów w odniesieniu do założeń edukacji międzykulturowej. Na podstawie uzyskanych opinii nauczycieli podjęta została problematyka tolerancji dziecka w młodszym wieku szkolnym w zakresie przejawiania postaw protolerancyjnych oraz czynników warunkujących dziecięcą nietolerancję.

Tolerance as a value and aim in multi- and intercultural education of the child at early school age

The question of education for tolerance in the current reality of a world without borders is still a current issue. It is a priority in the education objectives of the multi-and intercultural communication. Thus we are becoming an open society. Therefore, in this article are discussed issues relating to the concept of tolerance, its ranges and dimensions with regard to intercultural education. On the basis 228 FORUM MŁODYCH PEDAGOGÓW... of the obtained opinions of teachers, the problem is undertaken of young age children’s tolerance in terms of expressing the child’s attitudes pro and contra tolerance.

REFERENCES:

  • Borowiak A., Szarota P. (red.): Tolerancja i wielokulturowość. Wyzwania XXI wieku. Warszawa 2004, SWPS „Academica”.
  • Gajewska G., Szczęsna A., Rewińska E.: Wychowanie do tolerancji. Teoretycz­no-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Zielona Góra 2006, PEKW „GAJA”.
  • Godlewska A.: Inny nie znaczy gorszy. „Życie Szkoły” 2011, nr 6.
  • Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne. Olsztyn 2001, UWM
  • Hamer H.: Demon Nietolerancji. Warszawa 1994,WSiP.
  • http://www.bip.men.gov.pl/men_bip/akty_prawne/rozporzadzenie_20081223_zal_2.pdf.
  • Kłoczkowski J., Łukasiewicz S. (red.): Tożsamość, odmienność, tolerancja a kultura pokoju. Lublin 1998, Instytut Europy Środkowo-Wschodniej.
  • Kopińska V.: Kilka uwag o tolerancji. „Wychowanie na co dzień” 2008, nr 3.
  • Krajewski R.: Czy katolik może być tolerancyjny. „Znak” 2007, nr 11.
  • Lewowicki T., Ogrodzka-Mazur E., Gajdzica A. (red.): Świat wartości i edu­kacja międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa 2003, UŚ – Filia w Cieszy­nie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie.
  • Lewowicki T., Suchodolska J. (red.): Dzieci i młodzież w procesie kształtowa­nia postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo- i międzykulturowej. Cieszyn – Warszawa – Kraków 2012, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Łobocki M.: W trosce o wychowanie w szkole. Kraków 2009, Oficyna Wydaw­nicza „Impuls”.
  • Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków 2010, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Mazurkiewicz P.: Tolerancja błogosławieństwo czy przekleństwo. „Społeczeń­stwo Otwarte” 1996, nr 10.
  • Młynarczuk A., Sokołowski M. M.: Ze sobą, a nie obok siebie (edukacja rów­noległa w procesie kształtowania postaw tolerancji. „Nowa Szkoła” 2008, nr 5.
  • Nikitorowicz J.: Tożsamość. Edukacja międzykulturowa. Białystok 1995, Wydawnictwo Uniwersyteckie „Trans Humana”.
  • Nikitorowicz J.: Tolerancja idea i cel edukacji międzykulturowej. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 1995, nr 6.
  • Ogrodzka-Mazur E.: Kompetencja aksjologiczna dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice 2007, UŚ.
  • Okoń W.: Nowy słownik pedagogiczny. Warszawa 1998, Wydawnictwo Aka­demickie „Żak”.
  • Rosół A., Szczepański M.: Studia i szkice. T. IV. Częstochowa 1997, nr 4.
  • Rosół A., Szczepański M. S. (red.): Studia i szkice. T. III. Często­chowa 1996, WSP.
  • Rudek I.: Od niechęci do akceptacji. O wychowaniu dzieci do tolerancji wobec osób niepełnosprawnych. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Sajdak A. (red.): Kultura jako fundament wspólnoty edukacyjnej. Kraków 2005, UJ.
  • Szczurek-Boruta A.: Edukacja i odkrywanie tożsamości w warunkach wielo­kulturowości. Katowice – Cieszyn – Kraków 2007, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Szewetowska K.: Tolerancja – zjawisko społeczne czy postawa? „Edukacja i Dialog” 2007, nr 5.
  • Sztompka P: Analiza społeczeństwa. Kraków 2003, „Znak”.
  • Walzer M.: O tolerancji. Warszawa 1999, PIW.
  • Wysocka E.: Religijność a tolerancja. Obszary zależności. Kraków 2000, „No­mos”.

religious tolerance edukacja międzykulturowa wielokulturowość multicultural and intercultural education edukacja wczesnoszkolna tolerancja

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart