Bajki międzykulturowe – w poszukiwaniu rozwiązań metodycznych w obszarze edukacji międzykulturowej dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
- Year of publication: 2012
- Source: Show
- Pages: 131-143
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2012.07
- PDF: em/1/em107.pdf
Artykuł charakteryzuje możliwość realizacji edukacji międzykulturowej wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym poprzez wielokulturowe opowieści na przykładzie Programu Rozwoju Wrażliwości na Inność „Przygody Innego”. Podstawę tego programu stanowi seria lekcji prowadzonych zgodnie z następującym porządkiem: lekcje z zastosowaniem opowieści międzykulturowych wzbogacone o aktywizujące metody nauczania, a następnie lekcje utrwalające, których celem jest konsolidacja wiedzy z poprzednich lekcji i rozszerzenie jej o nowe elementy z nią związane. Opowieści międzykulturowe mieszczą się zarówno w kanonie opowiadań psycho-edukacyjnych, jak i w nurcie edukacyjnej (rozwojowej) biblioterapii. Praca z omawianymi opowieściami umożliwia kształtowanie wrażliwości na inność w różnych aspektach (biologicznym, ekonomicznym, społecznym i kulturowym). Umożliwia także studentom kontakt z różnorodnością świata, nadanie jej wartości oraz rozwinięcie ciekawości kognitywnej oraz chęci interakcji z Obcym/Innym. Opowieści międzykulturowe stwarzają przestrzeń dla przygotowania dziecka na kontakty z Obcym/Innym poprzez pogłębione refleksje czytelników, rewaluację sposobu patrzenia na różnicę, są one także przydatne w pracy nad zachowaniem. Ponadto, oddziałują na proces rozwoju tożsamości dziecka poprzez tłumaczenie jego własnej przynależności do specyficznej (narodowej, etnicznej, religijnej) grupy i wartości, które reprezentuje.
Intercultural fairy tales – in search for methodical solutions in the field of intercultural education of pre- and early-school children
The article characterizes possibility of realization intercultural education with kindergarten and younger school children by multicultural stories on the example of Programme for the Development of Sensitivity to Otherness “Adventures of Different”. The foundations of the programme are a series of lessons according to the following order: the lessons where interculticultural stories are used and enriched with the active teaching methods, the consolidating lessons afterwards with the aim to consolidate the knowledge from the previous lessons and to expand it by new, related elements. The interculticultural stories go within the canon of psycho-educative stories as well as with the trend of educative bibliotherapy (developmental). Working with the discussed stories enables the development of sensitivity to otherness in different aspects (biological, economic, social and cultural). It enables the target students to get closer with the diversity of the world, to give it the value and to develop the cognitive curiosity and the willingness to interact with the Aliens/Different. The interculticultural stories create the space for preparation of a child to contacts with the Aliens/Different by deepening the afterthoughts of the readers, revaluation of the way of seeing the difference and are useful for work on the behaviour. They also influence the process of development of a child’s identity by explaining his own belonging to a specific group (national, ethnic, religious) and the values represented by it. Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katrzyna Szostak-Król. Translated by Anna Młynarczuk-Sokołowska, Katrzyna Szostak-Król
REFERENCES:
- Białek K., Halik T, Marek A., Szuchta R., Weigl B. (red.): Edukacja przeciw Warszawa 2008, Stowarzyszenie Vox Humana.
- Chromiec E.: Dziecko wobec obcości kulturowej. Gdańsk 2004, GWP.
- Grzybowski P. P.: Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – litera-tura – adresy. Kraków 2008, Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
- Młynarczuk-Sokołowska A.: Inny w bajkach i wśród nas, czyli o uczestnictwie w międzykulturowej edukacji nieformalnej. W: A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król (red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok 2011, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
- Młynarczuk-Sokołowska A.: Program Kształtowania Wrażliwości na Odmienność „Przygody Innego”. W: A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, Szostak-Król (red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej, Białystok 2011, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
- Podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół z dnia 23 grudnia 2008 roku. Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 roku, nr 4, poz. 17.
- Potoniec K.: Bajki w edukacji międzykulturowej. W: A. Młynarczuk-Sokołowska, K. Potoniec, K. Szostak-Król (red.): Przygody Innego. Bajki w edukacji międzykulturowej. Białystok 2011, Fundacja Edukacji i Twórczości, Fundacja Uniwersytetu w Białymstoku.
- Weigl B.: Stereotypy i uprzedzenia etniczne u dzieci i młodzieży. Studium Warszawa 1999, IP PAN.
bajki międzykulturowe dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym edukacja międzykulturowa