Comparison of the role of EU funds for Czech-Polish cross-border cooperation of schools

  • Author: Hynek Böhm
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 145-162
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2017.01.09
  • PDF: em/6/em609.pdf

W artykule porównano sposoby prowadzenia współpracy transgranicznej w szkołach w trzech euroregionach na granicy czesko-polskiej. Tekst oparty jest na analizie mikroprojektów, które realizowano we wszystkich tych euroregionach. Badania w zaskakujący sposób zaprzeczyły hipotezie wstępnej o spodziewanym najczęstszym wykorzystaniu funduszy UE we współpracy transgranicznej szkół w Euroregionie Těšín/Cieszyn Silesia, ze względu na historyczne powiązania obu części euroregionu i bardzo nieznaczną barierę językową. Hipoteza ta zakładała również najniższą intensywność i jakość współpracy w Euroregionie Nisa-Nysa-Neisse. Analiza wykazała, że pomimo pewnego korzystnego „początkowego nastawienia” do współpracy transgranicznej w Euroregionie Těšín /Cieszyn Silesia, nie poskutkowało ono największą liczbą aktywności w zakresie współpracy w edukacji. Należy to przypisać faktowi, że współpraca szkół nie jest rozumiana jako priorytet przez władze euroregionu. Zatem element ważniejszy niż „korzystne początkowe nastawienie” musi zostać dostrzeżony w aktywnym podejściu uczestników współpracy transgranicznej – głównie w sekretariatach euroregionów – do współpracy szkół.

Translated by Hynek Böhm

The author compares the ways in which the cross-border cooperation between schools is conducted in three euroregions on the Czech-Polish border. The text is based on the analysis of the microprojects which were implemented in all the three euroregions. Surprisingly, the research disconfirmed the initial hypothesis expecting the most frequent use of the EU funds in cross-border cooperation of schools in the Euroregion Těšín/Cieszyn Silesia, due to the historical links between both parts of the euroregion and hardly any language barrier. What was also expected was the lowest intensity and quality of the use of EU funds in the Euroregion Nisa-Nysa-Neisse. The analysis showed that despite a certain advantageous “default setting” for cross-border cooperation in Těšín/Cieszyn Silesia Euroregion, it has not resulted in the highest number of cooperation activities in the field of education. This must be attributed to the fact that cooperation of schools has not been understood as a priority by the euroregional authorities. Therefore, some more important elements than “advantageous default settings” must be seen in the active approach of CBC participants – mainly in the euroregional secretariats – toward the cross-border cooperation of schools.

REFERENCES:

  • Amin A., Thrift N.: Globalization, Institutions and Regional Development in Europe. Oxford 1994, University Press.
  • Böhm H.: A Comparison of Governance Forms For Cross-border Cooperation Within the EU. “Journal of Cross-border Studies”, Centre for Cross-border Studies, Belfast, 2015.
  • Dokoupil J.: Evropské příhraniční prostory – euroregiony. In: M. Jeřábek (ed.): Geografická analýza pohraničí ČR. Prague 1999, Czech Academy of Sciences.
  • Euroregion Silesia. www.euroregion-silesia.cz (access: 26.8.2016).
  • Lochman O.: Implementation of the European dimension into the curricu­lum of lower secondary schools. https://is.cuni.cz/webapps/zzp/down­load/140019987 (access: 29.8.2016).
  • Ministry of Regional Development of the Czech Republic: INTERREG Czech Republic – Poland 2014 – 2020. http://www.cz-pl.eu/zadatel-programo­vy-dokument.html (access: 29.8.2016).
  • Olszewski M., Kasperek B., Olszewska A., Böhm H. and Madziova D.: Toolkit for Cross-border Project Management in the Polish-Czech Borderland in the Euroregion Cieszyn Silesia. http://pat-tein.eu/toolkit-czech-repub­lic-poland/ (access: 26.8.2016).
  • Rumpel P.: Teritoriální marketing jako koncept územního rozvoje. Ostrava 2002, University of Ostrava.
  • Scott J. W.: Euroregions, Governance, and Transborder Cooperation Within the EU. In: M. van der Velde and H. van Houtum (eds): Borders, Regions, and People. London 2000, Publisher Pion Limited.
  • Schmitt-Eggner P.: Grenzuberschreitende Zusammenarbeit in Europa als Ge­genstand wissenschaftlicher Forschung und Strategie transnationaler Prax­is. Anmerkungen zur Theorie, Empirie und Praxis des transnationalen Re­gionalismus. In: G. Brunn (ed.): Grenzüberschreitende Zusammenarbeit in Europa: Theorie – Empirie – Praxis. Baden-Baden 1998, Publisher Nomos.
  • Sitek S.: Přeshraniční spolupráce v rámci euroregionů v česko-polském pohraničí. In: B. Kasperek (ed.): Euroregiony česko-polského pohraničí, Cieszyn 2014, Olza.

współpraca transgraniczna w zakresie edukacji program INTERREG euroregiony cross-border cooperation in education INTERREG programme Euroregions

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart