Ramadan jako kryterialny atrybut tożsamościowyw świadomości uczniów i studentówmieszkających w północno-wschodniej Polsce

  • Author: Mirosław Sobecki
  • Year of publication: 2017
  • Source: Show
  • Pages: 240-249
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2017.02.15
  • PDF: em/7/em715.pdf

Tekst zawiera wyniki badań dotyczących kojarzenia terminu „ramadan” przez uczącą się młodzież województwa podlaskiego. Mieszkający w północno-wschodniej Polsce uczniowie i studenci mają możliwość częściej, niż ich rówieśnicy w innych rejonach Polski spotykać się z islamem, ponieważ to właśnie na północnym Podlasiu zamieszkują potomkowie osiadłych tu przed wiekami Tatarów. Dziś społeczność tatarska jest niewielka, jej większość stanowią Tatarzy zamieszkali w rozproszeniu w Gdańsku i Białymstoku. To właśnie w północno- -wschodniej Polsce termin „Ramadan Bajram” można spotkać w przestrzeni komunikacyjnej, głównie w związku z relacjami medialnymi z obchodów tatarskiego święta.W badaniach, które przeprowadzono jeszcze przed serią zamachów terrorystycznych w Europie oraz przez wojną w Syrii, poproszono młodych uczących się o skojarzenia związane z terminem „Ramadan Bajram”. Badaniami objęto 908 uczniów i studentów województwa podlaskiego, którzy stanowili próbę reprezentatywną.

Ramadan as a criterial identity attribute in the awareness of learners and university students living in the North-Eastern Poland

The study comprises the results of the research into the associations concerning the term “Ramadan” by the learners from Podlaskie Voivodeship. More frequently than their peers in other regions, the inhabitants of the North-Eastern Poland have chances to meet Islam, because it is the North of Podlasie where the descendants of the Tatars (who settled down here many centuries ago) live. Today, the Tatar community is small, its majority are the Tatars dispersely inhabiting Gdańsk and Białystok. It is North-Eastern Poland where the term Ramadan Bajram is used in communication, mostly in reference to media reports concerning celebrations of the Tatar holiday.In the studies conducted still before the terrorists attacks in Europe and the war in Syria, young learners were asked to provide associations with the term Ramadan Bajram. The research comprised 908 school and university students from Poslaskie Voivodeship, who constituted a representative sample.

REFERENCES:

  • Alvarez Veinguer, A., Dietz, G., Jozsa, D.-P., and Knauth, T. eds. 2009. Islam in Education in European Countries. Padagogical Concepts and Empirical Findings. Münster: Vaxmann Verlag
  • Chabel, M. 2003. Symbols of Islam. New York: St.Martin’s PressJanuszko-Manaches, I. 2011. Podlascy muzułmanie świętują Ramadan Bajram. http://bialystok.tvp.pl/5185525/podlascy-muzulmanie-swietuja-ramadan-bajram (10.12.2016).
  • Robinson, F. 1996. Wielkie kultury świata. Świat islamu. Warszawa: Penta.Warmińska, K. 1999. Tatarzy polscy: tożsamość religijna i etniczna. Warszawa: Universitas.
  • Ramadan as a criterial identity attribute in the awareness of learners and university students living in the North-Eastern Poland

young learners cultural borderland stereotypes and prejudices feeling of identity ramadan pogranicze kulturowe stereotypy i uprzedzenia młodzi uczący się poczucie tożsamości

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart