Nr 1(8)

Spis treści

  • Author: The Editors
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 3-10
  • DOI Address: -
  • PDF: em/8/em8toc.pdf

TABLE OF CONTENTS

SPIS TREŚCI

table of contents

Wprowadzenie

  • Author: Alina Szczurek-Boruta
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Author: Ewa Ogrodzka-Mazur
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 11-13
  • DOI Address: -
  • PDF: em/8/em800.pdf

WPROWADZENIE

INTRODUCTION

introduction

Wielość kultur w jednym człowieku – wartość (i) czy dylemat tożsamościowy?

  • Author: Jerzy Nikitorowicz
  • Institution: Uniwersytet w Białymstoku
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 17-30
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.01
  • PDF: em/8/em801.pdf

Autor traktuje kulturę jako czynnik różnicujący ludzi i grupy i w tym kontekście wskazuje na problemy tożsamościowe przyjmując, że nikt nie jest zakładnikiem odziedziczonej kultury. Na przykładzie Piotra Lachmana, poety i pisarza, przedstawia problem jednoczesnego bycia Polakiem i Niemcem, problem ustawicznego bycia na pograniczu kultur, prowadzenia wewnętrznego dialogu tożsamościowego. Odwołując się do filozofów dialogu i innych autorytetów ukazuje wartość relacji z Innym w procesie własnego rozwoju.
Autor tekstu zwrócił uwagę na zakodowane w umysłach ludzkich dogmaty jako zagrożenie w rozwoju tożsamości oraz wskazał na zadania edukacji międzykulturowej w procesie kształtowania tożsamości ponadnarodowej, transkulturowej. Przedstawił, jak istotne obecnie, w kształtowaniu społeczeństw wielokulturowych, jest uznanie i rozumienie nowych, dynamicznych tożsamości hybrydowych.

culture identity identity dialogue kultura tożsamość dialog tożsamościowy

Czytaj więcej

Czy jesteśmy gotowi na wielokulturowość?

  • Author: Hanna Mamzer
  • Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 31-41
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.02
  • PDF: em/8/em802.pdf

Wojna w Syrii spowodowała w 2015 roku masowe migracje uchodźców do Europy, co zostało potraktowane jako narastający problem, a nie wyzwanie. Polska temu wyzwaniu nie sprostała i nie przyjęła żadnych uchodźców. W tym kontekście warto się zastanowić nad tym, czy Polska w ogóle jest gotowa do funkcjonowania we współczesnym zróżnicowanym świecie. Co można zrobić, by tę gotowość podnieść? Kryzys syryjski zakwestionował także dojrzałość Unii Europejskiej jako wspólnoty społecznej i obnażył fakt, że przyświecająca idei stworzenia Unii motywacja oparta na wspólnocie interesów, jest za słaba dla tworzenia kulturowej jedności1. W dobie kryzysy syryjskiego, okazuje się, że tożsamość europejska jest nadal krucha.

readiness openness gotowość otwartość wielokulturowość emigracja multiculturalism Emigration Syria

Czytaj więcej

Małżeństwo w perspektywie badań międzykulturowych

  • Author: Jolanta Miluska
  • Institution: Uniwersytet Szczeciński
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 42-60
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.03
  • PDF: em/8/em803.pdf

Rozwój psychologii kulturowej i badań międzykulturowych dostarcza nowych narzędzi opisu i analizy instytucji małżeństwa. Jest ono już nie tylko systemem o określonych funkcjach, ale także związkiem, którego cechy i sposób funkcjonowania są w istotnym stopniu regulowane przez wartości i normy kulturowe. Koncepcje wartości kulturowych stanowią dobrą podstawę interpretacji życia małżeńskiego w kontekście porównań różnych systemów wartości. Wyjaśniają one, jak definiowana jest miłość jako ważna zasada doboru w pary i jak kształtują się relacje małżeńskie (władza, atrakcyjność wzajemna, komunikowanie się, konflikty i negocjacje), szczególnie w przypadku małżeństw wielokulturowych, do których partnerzy wnoszą różne doświadczenia i tradycje.

psychologia kulturowa małżeństwo małżeństwo wielokulturowe badania międzykulturowe

Czytaj więcej

Antropologia pedagogiczna i (między)kulturowa jako samodzielna dziedzina stworzona przez Konstantego Uszyńskiego

  • Author: Andrei Harbatski
  • Institution: Uniwersytet w Białymstoku
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 63-75
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.04
  • PDF: em/8/em804.pdf

Antropologia pedagogiczna jako określona dziedzina nauki zaczęła kształtować się w XIX wieku. Filozofowie i pedagodzy z różnych państw zaczęli wypowiadać się na temat roli antropologii pedagogicznej w nauczaniu i wychowaniu i opracowywać ją jako samodzielną dziedzinę wiedzy filozoficznej i pedagogicznej. W Niemczech opracowaniem antropologii pedagogicznej jako samodzielnej dziedziny wiedzy zajmował się Karl Schmidt (1819–1864) wraz ze swoimi uczniami, a w Rosji – Konstanty Uszyński (1823–1870), również wspólnie ze swoimi uczniami. W istocie były to dwie szkoły, które nie zawsze wiedziały o swoim istnieniu i pracowały samodzielnie.
Aktualnie w antropologii pedagogicznej istnieje dość duża liczba jej definicji, a także punktów widzenia, jeżeli chodzi o metodologię i metody badawcze. Jeżeli uwzględnimy badania antropologów przeprowadzone w Anglii, Francji, Rosji, USA i Niemczech, to możemy wyróżnić kilka podejść dotyczących definicji antropologii pedagogicznej. Antropologia pedagogiczna rozpatrywana jest jako: 1. metodologia nauk o wychowaniu i jako swoista podstawa pedagogiki ogólnej, do której wchodzą wyniki wiedzy naukowej na temat człowieka w procesie wychowania; 2. jednolita i systemowa wiedza o człowieku wychowywanym i wychowującym i jako samodzielny kierunek o nauczaniu; 3. jako integracyjna nauka o człowieku – podmiocie i przedmiocie kształcenia; 4. jako nauka uogólniająca różnorodną wiedzę o człowieku – podmiocie wychowania, co z kolei wymaga określenia jej metod, przedmiotu, podmiotu, celów i zadań; 5. antropologia pedagogiczna i międzykulturowa, która systematyzuje i podsumowuje cały system wiedzy, umożliwiający regulowanie zarówno problemu Ja, jak i problemu współzależności Ja z innymi Ja oraz pracę w systemie „człowiek–człowiek”.

edukacja międzykulturowa antropologia pedagogiczna Konstanty Uszyński indywiduum człowieka antropologiczne uzasadnienie pedagogiki teoretyczne podstawy antropologii pedagogicznej pedagogical anthropology Konstantin Ushinsky the person’s individuality theoretical fundamentals of pedagogical anthropology intercultural education

Czytaj więcej

Polska pedagogika i edukacja międzykulturowa w recepcji ukraińskich badaczy

  • Author: Ludmyła Khorużha
  • Institution: Kijowski Uniwersytet im. Borysa Grinczenki
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 76-85
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.05
  • PDF: em/8/em805.pdf

W artykule zostały poddane analizie naukowe badania komparatystyczne ukraińskich uczonych dotyczące rozwoju pedagogiki w Rzeczypospolitej Polskiej oraz doświadczenia tego kraju w reformowaniu systemu edukacji w kontekście eurointegracji. Podkreślono, że dla ukraińskich uczonych polskie doświadczenia są najbardziej aktualne i interesujące, o czym świadczą liczne publikacje w czasopismach naukowych oraz dysertacje. Określono i przeanalizowano ponadto podstawowe grupy tematyczne takich badań, jak: rozwój edukacji uniwersyteckiej; edukacji międzykulturowej; profesjonalne przygotowywanie przyszłych nauczycieli; modernizacja edukacji zawodowej; transformacje w systemie edukacji szkolnej; nauczanie i wychowywanie uczniów; analiza sylwetek postaci historycznych, które włożyły wielki wkład w rozwój nauk pedagogicznych; nowe podejścia do zarządzania systemem edukacji. Odwołano się do fundamentalnych badań polskich uczonych w zakresie wymienionej problematyki. Sformułowano wniosek, zgodnie z którym polskie szkoły naukowe, reformy w dziedzinie edukacji są katalizatorem naukowych idei ukraińskich uczonych w dziedzinie pedagogiki, wzorem modernizowania edukacji w kontekście jej europejskiego rozbudowywania.

pedagogika edukacja edukacja międzykulturowa szkolnictwo wyższe aksjologia transformacja edukacyjna modernizacja szkolnictwa pedagogy Education intercultural education university education axiology educational transformation

Czytaj więcej

Transmisja i reprodukcja wartości kulturowych w szkole na przykładzie wybranych mniejszości narodowych i etnicznych a kontekst społeczny. Elementy założeń teorii Pierre’a Bourdieu i Basila Bernsteina

  • Author: Barbara Dobrowolska
  • Institution: Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny w Siedlcach
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 89-104
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.06
  • PDF: em/8/em806.pdf

Rodzina i szkoła nie zawsze stanowią kompatybilne środowiska wychowawcze, zwłaszcza w sytuacji różnic kulturowych, wynikających z przynależności do odmiennych narodowo i etnicznie grup. Istnieje potrzeba wielodyscyplinarnych analiz dotyczących transmisji i reprodukcji wartości kulturowych i roli szkoły w uwzględnianiu owych różnic w praktyce szkolnej.
Przed szkołą pojawiają się szczególne zadania o charakterze regulacyjnym, aksjologicznym, adaptacyjnym, służącym jednocześnie integracji środowisk kulturowo odmiennych ale uwzględniających także potencjał kulturowy grup mniejszościowych. W prezentowanym artykule odmienność habitusów trzech wybranych mniejszości i grup etnicznych (Wietnamczycy, Czeczeni i Romowie w polskiej szkole) została poprzedzona teoretycznymi rozważaniami z wykorzystaniem elementów teorii Pierre’a Bourdieu i Basila Bernsteina. W każdej z nich podkreśla się kwestie związane ze stratyfikacją społeczną, która z uwagi na różnice w habitusach, poziomach sprawności lingwistycznej i „przemocy” symbolicznej kultury grupy większościowej stawia pod znakiem zapytania szanse edukacyjne i integrację społeczną mniejszości w przestrzeni szkoły. Obok przykładów dobrej integracji społecznej (uczniowie wietnamscy) szkoła jest miejscem barier interakcyjnych (uczniowie czeczeńscy) oraz przestrzenią, w której dokonuje się świadomy wybór izolacji w celu ochrony własnej tożsamości (Romowie).

transmisja reprodukcja szkoła mniejszości grupy etniczne transmission reproduction school minority Ethnic Groups

Czytaj więcej

Rodzina a edukacja wietnamskich uczniów w Republice Czeskiej – kontekst społeczny, kulturowy oraz prawny

  • Author: Tomasz Kasprzak
  • Institution: Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 105-116
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.07
  • PDF: em/8/em807.pdf

Od połowy lat 90. XX wieku w Republice Czeskiej coraz częściej podejmowana jest kwestia edukacji międzykulturowej. Głównym celem niniejszego opracowania jest charakterystyka ról rodzicielskich wietnamskich rodziców. W pracy przyjrzano się różnymi rodzajami postaw i wpływów rodziców na edukację dzieci. W artykule przedstawiono strategie edukacyjne podejmowane przez rodziców wietnamskich dzieci. Jednocześnie praca ujawnia znaczenie edukacji dla rodzin imigrantów. Z punktu widzenia wietnamskich rodziców najistotniejsze jest zapewnienie dzieciom pełnej integracji ze społeczeństwem czeskim.

Republika Czeska mniejszość wietnamska edukacja międzykulturowa role rodzicielskie Czech Republic Vietnamese minority intercultural education parental roles

Czytaj więcej

Kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy wykluczenie? Konsekwencje wychowania w żydowskiej rodzinie mieszanej w kontekście europejskich raportów

  • Author: Joanna Cukras-Stelągowska
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 117-132
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.08
  • PDF: em/8/em808.pdf

Przedmiotem podjętych rozważań uczyniłam kwestię kształtowania tożsamości dzieci wychowanych w rodzinach mieszanych. W świetle trzech europejskich raportów chciałabym odpowiedzieć na pytanie, czy jest to kulturowe wzbogacenie, zagubienie czy może wykluczenie dla jednostki? Raporty niemiecki, holenderki i francuski ukazują konsekwencje dla dojrzewania w obliczu poważnych wyzwań identyfikacyjnych młodych osób pochodzenia żydowskiego. Staram się dokonać porównań rezultatów badawczych trzech zespołów, poszukując cech wspólnych dla tych krajów, a także starając się wskazać specyfikę badanych obszarów kulturowych.

Jewish upbringing mixed Jewish family identyfikacja wychowanie żydowskie żydowskie rodziny mieszane identity

Czytaj więcej

Językowy aspekt tożsamości Polaków Donbasu

  • Author: Anita Staszkiewicz
  • Institution: Wydział Konsularny Ambasady RP w Kazachstanie (Ukraina)
  • Author: Lech Aleksy Suchomłynow
  • Institution: Centrum Języka i Kultury Polskiej (Ukraina)
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 133-150
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.09
  • PDF: em/8/em809.pdf

W podjętych rozważaniach autorzy analizują obecny stan tożsamości Polaków zamieszkujących na terenach Ukrainy wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji językowej na Donbasie. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzać, iż ze względu na specyficzne mechanizmy tygla kulturowego w Ukrainie wschodniej tworzy się jakościowo nowy gatunek kultury polskiej. W środowiskach polonijnych, gdzie nie ma ciągłości kultury ojczystej, kultywowane są tylko niektóre jej elementy, o czym często decyduje nieliczna grupa działaczy i społeczników. Dlatego tak zwany renesans polskiej mniejszości na Wschodzie ma charakter spontaniczny i nieukierunkowany. Dotyczy to również znajomości języka polskiego i motywacji podjęcia jego nauki.

linguistic competence linguistic interference mother tongue cultural circles postcultural man distorted identity multi-ethnicity kompetencje językowe interferencja językowa język ojczysty kręgi kulturowe człowiek postradziecki zniekształcona tożsamość tożsamość narodowa wieloetniczność Ukraina national identity Ukraine

Czytaj więcej

Mowa – język – edukacja. Od peryferii i polityki ciszy do edukacji na pogranicza. Casus języka i edukacji kaszubskiej

  • Author: Adela Kożyczkowska
  • Institution: Uniwersytet Gdański
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 151-166
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.10
  • PDF: em/8/em810.pdf

Autorka tekstu podejmuje problematykę relacji między językiem a edukacją. Egzemplifikacją jest kultura kaszubska. Postrzega język jako element gry o tożsamość etniczną (kulturową). Ponadto opisuje proces zmiany statusu (prestiżu) języka kaszubskiego, co odzwierciedla się w podejściu do formalnej edukacji kaszubskiej. Uznanie mowy kaszubskiej jako języka przekłada się na uznanie prawa do edukacji kaszubskiej.

język kaszubski edukacja kultura Kashubian language culture Education

Czytaj więcej

Przygotowanie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji międzykulturowej – prezentacja projektu badawczego

  • Author: Ewa Dąbrowa
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Author: Urszula Markowska-Manista
  • Institution: Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 169-184
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.11
  • PDF: em/8/em811.pdf

Artykuł stanowi prezentację projektu badawczego mającego na celu diagnozę przygotowania polskich nauczycieli i pedagogów (pracujących na różnych etapach kształcenia formalnego) w zakresie edukacji międzykulturowej. Podjęta w projekcie problematyka stanowi odpowiedź na zmiany zachodzące we współczesnym świecie (w tym – na szczególnie wyrazistą w ostatnich latach – intensyfikację ruchów migracyjnych), które wymagają od nauczycieli wiedzy merytorycznej i metodycznej do pracy w zróżnicowanej kulturowo klasie/szkole i wielokulturowym społeczeństwie. Podstawę warsztatu metodologicznego stanowi zbiór autorskich narzędzi – kwestionariusz ankiety i skale pomiarowe, stworzone w efekcie wcześniejszych poszukiwań badawczych i zaadoptowane informatycznie do realizacji badań ogólnopolskich i międzynarodowych.

edukacja międzykulturowa diagnoza przygotowania zawodowego nauczycieli kompetencje zawodowe nauczyciela nauczyciel w edukacji międzykulturowej badania międzykulturowe diagnosis of teachers preparation intercultural education professional competences of teacher teacher in intercultural education intercultural researches

Czytaj więcej

Studenci polscy i zagraniczni – specyfika ich relacji na przykładzie Uniwersytetu Wrocławskiego

  • Author: Aleksandra Matyja
  • Institution: Uniwersytet Wrocławski
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 185-195
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.12
  • PDF: em/8/em812.pdf

Wzrost liczby studentów zagranicznych na polskich uniwersytetach jest z jednej strony zjawiskiem pożądanym, a z drugiej – stanowiącym wyzwanie dla wszystkich członków środowiska akademickiego. Szczególnie interesujące w kontekście internacjonalizacji uczelni publicznych wydają się relacje cudzoziemców ze studentami polskimi, będące czynnikiem determinującym ich adaptację do nowych warunków edukacyjnych i społecznych.
Niniejszy tekst zawiera wyniki badania ankietowego mającego na celu diagnozę sytuacji studentów zagranicznych oraz ich relacji ze studentami z Polski. W badaniu udział wzięło 73 cudzoziemców realizujących studia po angielsku na Uniwersytecie Wrocławskim w roku akademickim 2016–2017. Zapytano ich m.in. o stosunek do Polaków, intensywność kontaktów z innymi studentami oraz uczestnictwo w życiu uczelni.
Uzyskane odpowiedzi pozwoliły sformułować wniosek, że relacje między studentami zagranicznymi i polskimi są rzadkie, co wynika przede wszystkim z braku okazji do spotkań (studenci cudzoziemscy biorą udział w skierowanych specjalnie do nich zajęciach, zwykle też mieszkają w przeznaczonych dla nich domach studenckich) oraz z bariery językowej.

internationalization universities foreign students internacjonalizacja uniwersytety studenci zagraniczni

Czytaj więcej

Reformacja w percepcji młodzieży licealnej na Śląsku Cieszyńskim

  • Author: Karina Sabina Gnat
  • Institution: Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 185-195
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.13
  • PDF: em/8/em813.pdf

Problematyka artykułu dotyczy percepcji wartości, jakie wypromowała i promuje Reformacja. Przedstawiam tło i genezę powstania ruchu reformacyjnego w Europie i na ziemiach polskich, pokazując dynamikę i zakres jego oddziaływania. Nakreślam istotę filarów Reformacji w rozumieniu teologicznym oraz postrzeganie i percepcję dziedzictwa Reformacji przez współczesną młodzież licealną na podstawie przeprowadzonego wywiadu skategoryzowanego.

Percepcja wartości Reformacji młodzież z pogranicza polsko-czeskiego perception of the Reformation’s values youth from the Polish-Czech borderland

Czytaj więcej

Kapitał społeczny małego miasta i edukacja międzykulturowa. Propozycja działań w sferze publicznej

  • Author: Przemysław Paweł Grzybowski
  • Institution: Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 213-225
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.14
  • PDF: em/8/em814.pdf

W artykule zostały zawarte obszerne fragmenty analizy kapitału społecznego opracowanej dla burmistrza Lubska. Autor przedstawia także założenia koncepcji edukacji międzykulturowej adresowanej do społeczeństwa małego miasta. Celem autora jest zainicjowanie dyskusji nad formami współpracy między przedstawicielami władz samorządowych i środowiskiem akademickim w dziedzinie projektowania i realizowania koncepcji edukacji międzykulturowej. Przedstawiony dokument zawiera sugestie działań władz miasta, instytucji samorządowych i organizacji społecznych, na zasadach współpracy międzypokoleniowej.

sfera publiczna miasto kapitał społeczny edukacja międzykulturowa intercultural education public sphere city

Czytaj więcej

Dobre praktyki w zakresie edukacji międzykulturowej w Zespole Szkół Technicznych w Cieszynie

  • Author: Bożena Cholewa
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2018
  • Source: Show
  • Pages: 226-237
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2018.01.15
  • PDF: em/8/em815.pdf

Autorka w swym tekście pragnie zaprezentować „dobre praktyki w zakresie edukacji wielokulturowej”, jakie prowadzi w ramach programów europejskich Zespół Szkół Technicznych im. płk. Gwidona Langera w Cieszynie. Nauczyciele i uczniowie szkoły zdobywają i poszerzają doświadczenia w zakresie kształcenia zawodowego w Hiszpanii i na Ukrainie. Zasadnicza tematyka projektu koncentrowała się wokół spraw branżowych odpowiadających na zapotrzebowanie aktualnego rynku pracy. Młodzi ludzie mieli okazję poznać i porównać zawody zdobywane w ich szkołach, zawody swojego miasta, sprawdzić swoje umiejętności zawodowe podczas różnorodnych warsztatów i zajęć praktycznych w różnych pracowniach. Młodzież poprzez międzynarodowe praktyki zawodowe zapoznaje się również z historią i kulturą danego kraju, a co warto podkreślić, uczy się języków.
W artykule Autorka podaje programy, jakie są realizowane w praktykach zagranicznych i zwraca uwagę na edukację wielokulturową obecną w Hiszpanii i na Ukrainie, jak również wskazuje na zadania, jakie pełni edukacja międzykulturowa w wielonarodowym i wielowyznaniowym społeczeństwie tych krajów.

school edukacja międzykulturowa wielokulturowość szkoła programy europejskie European programmes multiculturalism intercultural education

Czytaj więcej

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart