-
Author:
Anita Staszkiewicz
-
Institution:
Wydział Konsularny Ambasady RP w Kazachstanie (Ukraina)
-
Author:
Lech Aleksy Suchomłynow
-
Institution:
Centrum Języka i Kultury Polskiej (Ukraina)
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
133-150
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.09
-
PDF:
em/8/em809.pdf
Streszczenie:
W podjętych rozważaniach autorzy analizują obecny stan tożsamości Polaków zamieszkujących na terenach Ukrainy wschodniej ze szczególnym uwzględnieniem sytuacji językowej na Donbasie. Przeprowadzone badania pozwalają stwierdzać, iż ze względu na specyficzne mechanizmy tygla kulturowego w Ukrainie wschodniej tworzy się jakościowo nowy gatunek kultury polskiej. W środowiskach polonijnych, gdzie nie ma ciągłości kultury ojczystej, kultywowane są tylko niektóre jej elementy, o czym często decyduje nieliczna grupa działaczy i społeczników. Dlatego tak zwany renesans polskiej mniejszości na Wschodzie ma charakter spontaniczny i nieukierunkowany. Dotyczy to również znajomości języka polskiego i motywacji podjęcia jego nauki.
linguistic competence
linguistic interference
mother tongue
cultural circles
postcultural man
distorted identity
multi-ethnicity
kompetencje językowe
interferencja językowa
język ojczysty
kręgi kulturowe
człowiek postradziecki
zniekształcona tożsamość
tożsamość narodowa
wieloetniczność
Ukraina
national identity
Ukraine
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Adela Kożyczkowska
-
Institution:
Uniwersytet Gdański
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
151-166
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.10
-
PDF:
em/8/em810.pdf
Streszczenie:
Autorka tekstu podejmuje problematykę relacji między językiem a edukacją. Egzemplifikacją jest kultura kaszubska. Postrzega język jako element gry o tożsamość etniczną (kulturową). Ponadto opisuje proces zmiany statusu (prestiżu) języka kaszubskiego, co odzwierciedla się w podejściu do formalnej edukacji kaszubskiej. Uznanie mowy kaszubskiej jako języka przekłada się na uznanie prawa do edukacji kaszubskiej.
język kaszubski
edukacja
kultura
Kashubian language
culture
Education
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Ewa Dąbrowa
-
Institution:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
Author:
Urszula Markowska-Manista
-
Institution:
Akademia Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej w Warszawie
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
169-184
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.11
-
PDF:
em/8/em811.pdf
Streszczenie:
Artykuł stanowi prezentację projektu badawczego mającego na celu diagnozę przygotowania polskich nauczycieli i pedagogów (pracujących na różnych etapach kształcenia formalnego) w zakresie edukacji międzykulturowej. Podjęta w projekcie problematyka stanowi odpowiedź na zmiany zachodzące we współczesnym świecie (w tym – na szczególnie wyrazistą w ostatnich latach – intensyfikację ruchów migracyjnych), które wymagają od nauczycieli wiedzy merytorycznej i metodycznej do pracy w zróżnicowanej kulturowo klasie/szkole i wielokulturowym społeczeństwie. Podstawę warsztatu metodologicznego stanowi zbiór autorskich narzędzi – kwestionariusz ankiety i skale pomiarowe, stworzone w efekcie wcześniejszych poszukiwań badawczych i zaadoptowane informatycznie do realizacji badań ogólnopolskich i międzynarodowych.
edukacja międzykulturowa
diagnoza przygotowania zawodowego nauczycieli
kompetencje zawodowe nauczyciela
nauczyciel w edukacji międzykulturowej
badania międzykulturowe
diagnosis of teachers preparation
intercultural education
professional competences of teacher
teacher in intercultural education
intercultural researches
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Aleksandra Matyja
-
Institution:
Uniwersytet Wrocławski
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
185-195
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.12
-
PDF:
em/8/em812.pdf
Streszczenie:
Wzrost liczby studentów zagranicznych na polskich uniwersytetach jest z jednej strony zjawiskiem pożądanym, a z drugiej – stanowiącym wyzwanie dla wszystkich członków środowiska akademickiego. Szczególnie interesujące w kontekście internacjonalizacji uczelni publicznych wydają się relacje cudzoziemców ze studentami polskimi, będące czynnikiem determinującym ich adaptację do nowych warunków edukacyjnych i społecznych.
Niniejszy tekst zawiera wyniki badania ankietowego mającego na celu diagnozę sytuacji studentów zagranicznych oraz ich relacji ze studentami z Polski. W badaniu udział wzięło 73 cudzoziemców realizujących studia po angielsku na Uniwersytecie Wrocławskim w roku akademickim 2016–2017. Zapytano ich m.in. o stosunek do Polaków, intensywność kontaktów z innymi studentami oraz uczestnictwo w życiu uczelni.
Uzyskane odpowiedzi pozwoliły sformułować wniosek, że relacje między studentami zagranicznymi i polskimi są rzadkie, co wynika przede wszystkim z braku okazji do spotkań (studenci cudzoziemscy biorą udział w skierowanych specjalnie do nich zajęciach, zwykle też mieszkają w przeznaczonych dla nich domach studenckich) oraz z bariery językowej.
internationalization
universities
foreign students
internacjonalizacja
uniwersytety
studenci zagraniczni
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Karina Sabina Gnat
-
Institution:
Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
185-195
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.13
-
PDF:
em/8/em813.pdf
Streszczenie:
Problematyka artykułu dotyczy percepcji wartości, jakie wypromowała i promuje Reformacja. Przedstawiam tło i genezę powstania ruchu reformacyjnego w Europie i na ziemiach polskich, pokazując dynamikę i zakres jego oddziaływania. Nakreślam istotę filarów Reformacji w rozumieniu teologicznym oraz postrzeganie i percepcję dziedzictwa Reformacji przez współczesną młodzież licealną na podstawie przeprowadzonego wywiadu skategoryzowanego.
Percepcja wartości Reformacji
młodzież z pogranicza polsko-czeskiego
perception of the Reformation’s values
youth from the Polish-Czech borderland
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Przemysław Paweł Grzybowski
-
Institution:
Uniwersytet Kazimierza Wielkiego
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
213-225
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.14
-
PDF:
em/8/em814.pdf
Streszczenie:
W artykule zostały zawarte obszerne fragmenty analizy kapitału społecznego opracowanej dla burmistrza Lubska. Autor przedstawia także założenia koncepcji edukacji międzykulturowej adresowanej do społeczeństwa małego miasta. Celem autora jest zainicjowanie dyskusji nad formami współpracy między przedstawicielami władz samorządowych i środowiskiem akademickim w dziedzinie projektowania i realizowania koncepcji edukacji międzykulturowej. Przedstawiony dokument zawiera sugestie działań władz miasta, instytucji samorządowych i organizacji społecznych, na zasadach współpracy międzypokoleniowej.
sfera publiczna
miasto
kapitał społeczny
edukacja międzykulturowa
intercultural education
public sphere
city
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Bożena Cholewa
-
Institution:
Uniwersytet Śląski w Katowicach
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
226-237
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.15
-
PDF:
em/8/em815.pdf
Streszczenie:
Autorka w swym tekście pragnie zaprezentować „dobre praktyki w zakresie edukacji wielokulturowej”, jakie prowadzi w ramach programów europejskich Zespół Szkół Technicznych im. płk. Gwidona Langera w Cieszynie. Nauczyciele i uczniowie szkoły zdobywają i poszerzają doświadczenia w zakresie kształcenia zawodowego w Hiszpanii i na Ukrainie. Zasadnicza tematyka projektu koncentrowała się wokół spraw branżowych odpowiadających na zapotrzebowanie aktualnego rynku pracy. Młodzi ludzie mieli okazję poznać i porównać zawody zdobywane w ich szkołach, zawody swojego miasta, sprawdzić swoje umiejętności zawodowe podczas różnorodnych warsztatów i zajęć praktycznych w różnych pracowniach. Młodzież poprzez międzynarodowe praktyki zawodowe zapoznaje się również z historią i kulturą danego kraju, a co warto podkreślić, uczy się języków.
W artykule Autorka podaje programy, jakie są realizowane w praktykach zagranicznych i zwraca uwagę na edukację wielokulturową obecną w Hiszpanii i na Ukrainie, jak również wskazuje na zadania, jakie pełni edukacja międzykulturowa w wielonarodowym i wielowyznaniowym społeczeństwie tych krajów.
school
edukacja międzykulturowa
wielokulturowość
szkoła
programy europejskie
European programmes
multiculturalism
intercultural education
Kontynuuj czytanie
-
Author:
Ewa Ogrodzka-Mazur
-
Institution:
Uniwersytet Śląski w Katowicach
-
Year of publication:
2018
-
Source:
Show
-
Pages:
255-256
-
DOI Address:
https://doi.org/10.15804/em.2018.01.18
-
PDF:
em/8/em818.pdf
Streszczenie:
PROFESSORIAL TITLES, HABILITATION AND DOCTORAL THESES
rehabilitation
Professorial titles
doctoral theses