Cultural and linguistic diversity in education as a challenge for teacher training
- Institution: Matej Bel University in Banská Bystrica
- Year of publication: 2019
- Source: Show
- Pages: 127-135
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.02.08
- PDF: em/11/em1108.pdf
Poprzez proinkluzywne postawy wobec uczniów z mniejszości oraz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi nauczyciele przyczyniają się do ich akceptacji przez społeczność większościową. Nie tylko za granicą, ale także w Republice Słowackiej skład kulturowy populacji uległ zmianie i wciąż się zmienia z powodu migracji. W swoich klasach nauczyciele edukują uczniów z różnych kultur, których język ojczysty różni się od języka, w którym prowadzona jest edukacja. Na podstawie literatury wydaje się, że duża liczba przyszłych oraz aktywnych nauczycieli jest wciąż niewystarczająco przygotowana do pracy z kulturowo i językowo zróżnicowanymi uczniami (Flores and Smith, 2008, za: Vázquez- -Montilla Just and Triscari, 2014). Na podstawie analizy wyników PISA 2009 (OECD, 2010c), można stwierdzić, że osiągnięcia uczniów o pochodzeniu imigracyjnym, z kulturowo i językowo odmiennych środowisk, w międzynarodowych testach warunkowane są również ich umiejętnością radzenia sobie z wypełnianiem tego typu testów. W artykule zaprezentowano cele projektu badawczego, skoncentrowanego na uchwyceniu stosunku studentów edukacji przed- i wczesnoszkolnej do zróżnicowania kulturowego i językowego w edukacji.
Cultural and linguistic diversity in education as a challenge for teacher training
Through their pro-inclusive attitudes towards learners from minorities and learners with special educational needs, teachers contribute to their acceptance by the majority and intact population. Not only abroad but also in the Slovak Republic, due to migration the cultural composition of the population has been changing. Teachers in their classes educate learners from different cultures, whose mother tongue differs from the language they are being educated in. On the basis of the literature, it appears that a large number of pre-service and in-service teachers still find themselves insufficiently prepared for work with the culturally and linguistically diverse pupils (Flores, Smith 2008 cited by Vázquez-Montilla, Just and Triscari, 2014). On the basis of the analysis of PISA 2009 findings (OECD, 2010c), it appears that the achievements of learners with immigrant background, hence from a culturally and linguistically different environment, within international testing are also influenced by their success in testing. The article comprises a presentation of the aims of a research project focused on capturing attitudes of pre-primary and primary education students towards the cultural and linguistic diversity within education.
REFERENCES:
- Aragona-Young, E. and Sawyer, B.E. 2018. Elementary teachers’ beliefs about multicultural education practices. Teachers and Teaching, 24 (5), pp. 465–486.
- Bleha, B., Šprocha, B. and Vaňo, B. 2013. Prognóza populačného vývoja Slovenskej republiky do roku 2060. Bratislava: INFOSTAT – Inštitút informatiky a štatistiky.
- Cabanová, M. 2016. Zmeny spoločnosti ako výzva pre pedagogický výskum detí na prahu vzdelávania.In: Kasáčová, B. and Cabanová, M. eds. Deti na prahu vzdelávania: dôvody a možnosti ich skúmania. Banská Bystrica: Vydavateľstvo Univerzity Mateja Bela – Belianum, pp. 35–54.
- Cabanová, M. 2017. Teachers´ opinions on the selected characteristics of children on threshold of education. In: ICERI 2017: 10th International conference of education, research and innovation. Madrid: International Academy of Technology, Education and Development (IATED), pp. 1745–1751.
- Civitillo, S., Juang, L.P. and Schachner, M. K. 2018. Challenging beliefs about cultural diversity in education: a synthesis and critical review of trainings with pre-service teachers. Educational Research Review. 24, pp. 67–83.
- Divinský, B. and Mihály, G. 2011. Nové trendy a prognóza pracovnej migrácie v Slovenskej republike do roku 2020 s výhľadom do roku 2050. Bratislava: Trexima.
- Flores, B.B. and Smith, H.L. 2008. Teachers’ characteristics and attitudinal beliefs about linguistic and cultural diversity. Bilingual Research Journal. 31, pp. 323–358.
- Gažová, V. 2014. Komunikácia kultúr a kultúrna identita. In: Ballay, M., Gabašová, K. and Kudlačáková, V. eds. Minority v substusystéme kultúry. Nitra: UKF, pp. 15–24.
- Hachfeld, A., Hahn, A., Schroeder, S., Anders, Y., Stanat, P., and Kunter, M. 2011. Assessing teachers’ multicultural and egalitarian beliefs: the teacher cultural beliefs scale. Teaching and Teacher Education. 27, pp. 986–996.
- Kasáčová, B. 2015. Children at the threshold of education and their world. In: ICERI 2015: 8th International conference of education, research and innovation. Madrid: International Academy of Technology, Education and Development (IATED), pp. 1034–1040.
- Komora, J. 2013. Poňatie diverzity v školskom prostredí a aspekty pedagogickej diagnostiky v kontexte žiackej diverzity. In: Duchovičová, J. et al. Diverzita v školskej populácii ako objekt pedagogickej vedy. Nitra: UKF, pp. 20–92.
- Kriglerová Gallová, E. 2018. Banská Bystrica – mesto pre všetkých? Cudzinci a úloha samosprávy v ich integrácii. Banská Bystrica. Analýza strategických dokumentov a kvalitatívny výskum. Bratislva: CVEK.
- Mareš, J. 2013. Pedagogická psychologie. Praha: Portál.
- Oberhuemer, P. and Colberg-Schrader, H. 1999. The changing practitioner role in early childhood centres: Multiple shifts and contradictory forces. International Journal of Early Years Education. 7 (3), pp. 249–257.
- 2010a. Trends Shaping Education 2010. Paris: OECD Publishing.
- 2010b. PISA 2009 Results: Overcoming social background: equity in learning opportunities and outcomes (Volume II). Learning outcomes and socio-economic background. Paris: OECD Publishing.
- 2010c. PISA 2009 Results: Reading performance difference between students from single-parent families and those from other types of families: Differences in performance before and after accounting for socio-economic background. In Overcoming Social Background: Equity in Learning Opportunities and Outcomes (Volume II) .
- 2013a. Trends Shaping Education 2013. Paris: OECD Publishing.
- 2013b. PISA 2012 Results: Excellence through Equity (Volume II). Giving every student the chance to succeed. Paris: OECD Publishing.
- 2014. Talis 2013 Results: An international perspective on teaching and learning. Paris: OECD Publishing.
- 2018. International migration outlook 2018. Paris: OECD Publishing.
- 2019. Society at a glance 2019: OECD social indicators. Paris: OECD Publishing.
- Szafrańska, A. 2018. (nie)Wiedza nauczycieli mieszkających na pograniczu polsko-czeskim o swoich sąsiadach. Edukacja Międzykulturowa. 2 (9), pp. 195–206.
- Vázquez-Montilla, E., Megan Just, M. and Triscari, R. 2014. Teachers’ dispositions and beliefs about cultural and linguistic diversity. Universal Journal of Educational Research. 2 (8), pp. 577–587.
- Vedder, P., Horenczyk, G., Liebkind, K. and Nickmans, G. 2006. Ethno-culturally diverse education settings: problems, challenges and solutions. Educational Research Review. 1, pp. 157–168.
- Venterová, L. 2018. Third culture children in the Czech Republic: the influence of parents’ cultures on preparing for school. Edukacja Międzykulturowa. 2 (9), pp. 179–192.
- Vzdelávanie učiteľov k inklúzii.Profil inkluzívneho učiteľa. Európska agentúra pre rozvoj špeciálneho vzdelávania. <http://www.europeanagency.org/publications/ereports/te4i-profile/Profile-insert-CS.doc/view> (24.05.2019).
intercultural education edukacja międzykulturowa postawy nauczycieli zróżnicowanie kulturowe i językowe teachers’ attitudes cultural and linguistic diversity