Nauczyciel w doświadczeniu Innego

  • Author: Kinga Konieczny-Pizoń
  • Institution: Uniwersytet Śląski w Katowicach
  • Year of publication: 2019
  • Source: Show
  • Pages: 280-290
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2019.02.19
  • PDF: em/11/em1119.pdf

W opracowaniu autorka pragnie zwrócić uwagę na spotkania nauczyciela z Innym w przestrzeni edukacyjnej, w odniesieniu do koncepcji edukacji międzykulturowej. Innym, czyni dziecko z układu ryzyka, które charakteryzuje się wzrastaniem w trudnych warunkach socjalno-bytowych oraz zmaganiem się z kryzysami rozwojowymi okresu dzieciństwa i dorastania. Uwzględniając klasyfikację typów nauczycieli w ujęciu Zbigniewa Zaborowskiego, autorka interpretuje narrację spotkań Innych (dzieci z układu ryzyka) z nauczycielami wyzwalającymi, obojętnymi, konfliktowymi, rzeczowymi, a także z nową kategorią pedagoga utworzoną na podstawie dziecięcych opowieści (typ umęczony).

A teacher in the experience of the Other

This article presents the teacher who meets with the Other in the school environment, according to the concept of intercultural education. A child from risk settings, denoted as the Other, is defined as growing in difficult living and housing conditions and struggling with developmental crises of childhood and adolescence. Taking into account the classification of teacher types in accordance with Zbigniew Zaborowski approach, the author interprets the narration of meetings the Others (children from risk setting) with liberating, uninterested, conflictual teachers, as well as with the new category of an educator created on the basis of children’s stories.

REFERENCES:

  • Adamska-Staroń, M. 2009. Edukacja – Inspiracja – Tworzenie. W: Szmidt, K., L. i Ligęza, W. red. Twórczość dzieci i młodzieży. Stymulowanie – badanie – wsparcie. Kraków: OTE „Kangur”, PSK, ss. 167–193.
  • Bąbel, P. 2011. Terapia behawioralna zaburzeń rozwoju z perspektywy analizy zachowania. Psychologia. 3 (16), ss. 27–38.
  • Blake, N. and Masschelein, J. 2003. Critical theory and critical pedagogy. W: Blake, N., Smeyers, P., Smith, R., D. and Standish, P. red. The blackwell guide to the philosophy of education. Malden: Blackwell Publishing, pp. 38–57.
  • Bennett, M. J. 1986. Developmental approach to training intercultural sensiti­vity. International Journal of Intercultural Relations. 2 (10), pp. 179–186.
  • Brzezińska, A. 2003. Dzieci z układu ryzyka. W: Brzezińska, A., Jabłoński, J. i Marchow, M. red. Ukryte piętno. Zagrożenia rozwoju w okresie dzieciń­stwa. Poznań: Wydawnictwo Fundacji Humaniora, ss. 11–57.
  • Cudowska, A. 2017. Inny w aksjologicznej przestrzeni wychowania. Lubelski Rocznik Pedagogiczny. XXXVI, ss. 25–34.
  • Grzybowski, P. P. 2008. Edukacja międzykulturowa – przewodnik. Pojęcia – literatura – adresy. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
  • Hałas, E. 2006. Interakcjonizm symboliczny. Społeczny kontekst znaczeń. War­szawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Kapuściński, R. 2007. Ten Inny. Kraków: Wydawnictwo Znak.
  • Kotarbiński, T. 1987. Wypowiedź w dyskusji o etyce zawodowej. W: Smo­czyński, P. J. red. Pisma etyczne. Wrocław – Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich.
  • Krasuska-Betiuk, M. 2015. Interakcje w klasie szkolnej z perspektywy spo­łecznych reprezentacji i oczekiwań interpersonalnych. Studia z Teorii Wy­chowania. 3 (12), ss. 49–77.
  • Lewowicki, T. 2000. W poszukiwaniu modelu edukacji międzykulturowej. W: Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. i Szczurek-Boruta, A. red. Edukacja międzykulturowa w Polsce i na świecie. Katowice: UŚ, ss. 21–35.
  • Łobocki, M. 1994. Autorytet w wychowaniu. Problemy Opiekuńczo-Wycho­wawcze. 9, ss. 5–9.
  • Nikitorowicz, J. 2003. Wartość etnosu jako podstawa kształtowania tożsamości wielokulturowej, podłoże konfliktów kulturowych i cel edukacji międzykul­turowej. W: Lewowicki, T., Ogrodzka-Mazur, E. i Gajdzica, A. red. Świat wartości i edukacja międzykulturowa. Cieszyn – Warszawa: UŚ – Filia w Cieszynie, Wyższa Szkoła Pedagogiczna ZNP w Warszawie, ss. 35–54.
  • Nikitorowicz, J. 2001. Spotkanie i dialog kultur – wymiar edukacji między­kulturowej. W: Lewowicki, T., Nikitorowicz, J., Pilch, T. i Tomiuk, S. red. Kultury tradycyjne a kultura globalna. Białystok: Wydawnictwo Uniwer­syteckie „Trans Humana”, ss. 85–104.
  • Polak, K. 2012. Bezradność nauczyciela. Kraków: UJ.
  • Rzeźnicka-Krupa, J. 2013. Inny i pedagogika: doświadczanie Inności i relacja z Innym jako istotne kategorie nauk o wychowaniu. Studia Edukacyjne. 23, ss. 31–45.
  • Strelau, J. (red. nauk.) 2000. Psychologia. Podręcznik akademicki. Tom 1. Pod­stawy psychologii. Gdańsk: GWP.
  • Szczepański, J. 1971. Odmiany czasu teraźniejszego. Warszawa: Wydawnic­two Książka i Wiedza.
  • Szczurek-Boruta, A. 1996. Obraz interakcji między nauczycielem i uczniem w procesie edukacji (uwarunkowania społeczno-pedagogiczne i osobo­wościowe). W: Dudzikowa, M. red. Nauczyciel – uczeń: między przemocą a dialogiem: obszary napięć i typy interakcji. Kraków: Oficyna Wydawni­cza „Impuls”, ss. 119–133.
  • Ulicka, D. 2001. Niektóre problemy poetyki Bachtina. Teksty Drugie: teoria literatury, krytyka, interpretacje. 6, ss. 33–58.
  • Wołoszyn, S. 1993. Nauki o wychowaniu w Polsce w XX wieku: próba zaryso­wania encyklopedycznego. Warszawa: Instytut Badań Edukacyjnych.
  • Zaborowski, Z. 1972. Stosunki międzyludzkie a wychowanie. Warszawa: Na­sza Księgarnia.

edukacja międzykulturowa Inny dziecko z układu ryzyka nauczyciel intercultural education child from risk setting

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart