Edukacja międzykulturowa na poziomie uniwersyteckim w Polsce w kontekście nabywania nowych kompetencji przez młodzież

  • Author: Joanna Cukras-Stelągowska
  • Institution: Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0120-9693
  • Year of publication: 2020
  • Source: Show
  • Pages: 295-309
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2020.02.16
  • PDF: em/13/em1316.pdf

W artykule zamierzam skoncentrować się na edukacji międzykulturowej jako przedmiocie akademickim w Polsce - w kontekście nabywania nowych kompetencji przez młodzież. Po pierwsze, analizie poddałam programy zajęć pod kątem oczekiwanych efektów uczenia się: wiedzy, umiejętności i kompetencji międzykulturowych, które studenci powinni zdobyć podczas kursu. Uwzględniłam zakres tematów poruszanych podczas kursu, liczbę godzin, a także formę zajęć oferowanych na uniwersyteckich kierunkach pedagogicznych w Polsce. Chciałabym również podzielić się własnymi doświadczeniami zebranymi podczas pracy ze studentami w związku z prowadzonym przeze mnie przedmiotem z zakresu edukacji międzykulturowej na wydziale pedagogicznym. W tekście przedstawię studenckie wizje edukacji międzykulturowej - na podstawie stworzonych przez nich scenariuszy zajęć dla dzieci. Moim zdaniem projekty te mogą odsłonić poziom wiedzy studentów na temat różnorodności kulturowej, kompetencje do przyszłej pracy w zróżnicowanych kulturowo środowiskach, a także ich podejście do edukacji międzykulturowej na poziomie szkolnictwa wyższego.

Intercultural education at the university level in Polandin the context of acquiring new competences by youth

In the paper I intend to focus on intercultural education as an academic subject in Poland in the context of acquiring new competences by young people. Firstly, the syllabus of classes will be a subject to analysis in terms of their expected learning outcomes: the knowledge, skills and intercultural competencies to be acquired by students during the course. The considered aspects will include the scope of subjects addressed during the course, the number of hours, as well as the forms of study that offer this type of higher education in Poland. I would also like to share my own experiences collected while working with students on subjects associated with intercultural education, which I have been teaching at a pedagogical faculty. Among other things, I will present their visions of what intercultural education means to them - based on their own scenarios of classes for children. In my opinion, the projects can show the level of student’s knowledge on cultural diversity, their competencies related to future work in culturally diverse environments and their approach to intercultural education at the level of higher education.

REFERENCES:

  • Badowska, M. 2018. Kompetencje społeczne i międzykulturowe nauczycieli i pedagogów w świetle badań własnych. Kultura i Edukacja. 3 (121), ss. 184-200.
  • Dąbrowska, E. i Markowska-Manista, U. 2018. Przygotowanie nauczycieli i pedagogów w zakresie edukacji międzykulturowej - prezentacja projektu badawczego. Edukacja Międzykulturowa. 1, ss. 169-184.
  • Kamińska, K. 2013. W stronę wielokulturowości w edukacji przedszkolnej. Warszawa: PWN.
  • Korczyński, M. i Świdzińska, A. 2017. Wrażliwość międzykulturowa studentów z pogranicza polsko-ukraińskiego. Edukacja Międzykulturowa. 1, ss. 113-129.
  • Lewowicki, T. 2011. Cztery spojrzenia na wielokulturowość i edukację międzykulturową. Pogranicze. Studia Społeczne. 17, ss. 28-38.
  • Misiejuk, D. 2013. Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w świetle procesów samooceny w warunkach historycznego zróżnicowania regionu i procesów migracyjnych - komunikat z badań. Pogranicze. Studia Społeczne. XXI, ss. 37-44.
  • Nikitorowicz, J. 2013. Kompetencje do komunikacji międzykulturowej w aspekcie tradycyjnej wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych. Wprowadzenie w realizowaną problematykę. W: Sobecki, M., Danilewicz, W., Muszyńska, J., Misiejuk, D. i Bajkowski, T. red. Kompetencje do edukacji międzykulturowej w aspekcie wielokulturowości regionu i procesów migracyjnych. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie „Żak”, ss. 4-12.
  • Nowakowska-Buryła, I. i Okrasa, M. 2016. Wiedza i stosunek do mniejszości narodowych jako element kompetencji międzykulturowej studentów. Edukacja Międzykulturowa. 5, ss. 131-142.
  • Ogrodzka-Mazur, E. 2018. Intercultural education in Poland: current problems and research orientations. Kultura i Edukacja. 2 (120), ss. 65-82.
  • Paszenda, I. 2013. Kształcenie kompetencji międzykulturowych w szkole wyższej - dylematy teorii i praktyki. W: Szerląg, A. red. Wielokulturowość - międzykulturowość w edukacji akademickiej. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, ss. 51-59.
  • Sielatycki, M. 2004. Metody nauczania w edukacji międzykulturowej. www.ore.edu.pl (4.06.2020), ss. 30-35.
  • Suchodolska, J. 2011. Wprowadzenie. W: Lewowicki, T. i Suchodolska, J. red. Dzieci w procesie kształtowania postaw kulturowych. Przewodnik po ścieżkach edukacji regionalnej, wielo-, i międzykulturowej (materiały dla nauczycieli gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych). Katowice - Cieszyn - Warszawa - Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”, ss. 13-19.
  • Szczurek-Boruta, A. 2013. Doświadczenia społeczne w przygotowaniu przyszłych nauczycieli do pracy w warunkach wielokulturowości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Weigl, B. 2020. Dylematy edukacji wielokulturowej dziecka przedszkolnego, http://miedzykulturowa.org.pl/czytelnia/artykuly/dylematy-edukacji-wielokulturowej-dziecka-przedszkolnego/ (4.06.2020)

intercultural education student scenarios intercultural competences edukacja międzykulturowa scenariusze studenckie kompetencje międzykulturowe

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart