Pedagogy of place in the theatrical space. Theatre as a factor in shaping intercultural identity

  • Author: Urszula Namiotko
  • Institution: University of Białystok
  • ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9015-3091
  • Year of publication: 2021
  • Source: Show
  • Pages: 245-257
  • DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2021.01.15
  • PDF: em/14/em1415.pdf

The author presents several theoretical approaches to defining place and space in social sciences, placing both categories in the context of the terminology of the pedagogy of place and space in theater. By showing the role of theatrical practices in educating “to” and “through” place, they indicate the convergence of these activities with the assumptions of regional and intercultural education. Referring to the practices of non-professional theaters operating on the border of north-eastern Poland, the author analyses the symbolic potential of this art form as a factor shaping the intercultural identity of young people.

REFERENCES:

  • Augé, M. 2010. Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowocze­sności. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
  • Balme, Ch. 2002. Wprowadzenie do nauki o teatrze. Warszawa: Wydawnic­two Naukowe PWN.
  • Braun, K. 1982. Przestrzeń teatralna. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Buczyńska-Garewicz, H. 2006. Miejsca, strony, okolice. Kraków: Universitas.
  • Chaudhuri, U. 1997. Staging Place. The Geography of Modern Drama. Michi­gan: The University of Michigan Press.
  • Copik, I. 2013. Pedagogika miejsca – kultura lokalna a kształtowanie się toż­samości współczesnego człowieka. Pedagogika. XXII, pp. 179–189.
  • Encyklopedia Teatru. brw. https://www.encyklopediateatru.pl (01.03.3021).
  • Gieba, K. 2015. Zwroty ku przestrzeni w badaniach literackich – próba upo­rządkowania pojęć i podstawowe rozróżnienia. Przestrzenie Teorii. 23, pp. 27–38.
  • Gołaczyńska, M. 2013. Miejsca i tożsamość. Teatr lokalny na Dolnym Śląsku. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
  • Kubiszyn, M. 2007. Edukacja wielokulturowa w środowisku lokalnym. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
  • Lewicka, M. 2012. Psychologia miejsca. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR.
  • Libura, H. 1990. Percepcja przestrzeni miejskiej. Warszawa: WYDAWNIC­TWA PROGRAMU CPBP Rozwój regionalny – Rozwój lokalny – Samo­rząd terytorialny, Uniwersytet Warszawski, Instytut Gospodarki Prze­strzennej.
  • Marino, A. 2014. Site-Specific Performance by Mike Pearson. Theatre Jour­nal. 66 (1), pp. 177–178 (Review).
  • Mendel, M. 2006. Kategoria miejsca w pedagogice. In: Mendel, M. ed. Peda­ gogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, pp. 21–51.
  • Mendel, M. 2006. Wstęp. In: Mendel, M. ed. Pedagogika miejsca. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej TWP, pp. 9–18.
  • Mendel, M. and Theiss, W. 2017. Pamięć, miejsce i kategoria pamięciomiej­sca w perspektywie społeczno-edukacyjnej. In: Mendel, M. and Theiss, W. eds. Pamięć i miejsce. Perspektywa społeczno-edukacyjna. Gdańsk: Wy­dawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, pp. 9–30.
  • Muszyńska, J. 2014. Miejsce i wspólnota. Warszawa: Wydawnictwo Akade­mickie „Żak”.
  • Myga-Piątek, U. 2012. Krajobrazy kulturowe. Aspekty ewolucyjne i typolo­giczne. Katowice: UŚ.
  • Nikitorowicz, J. 2005. Kreowanie tożsamości dziecka. Wyzwania edukacji międzykulturowej. Gdańsk: GWP.
  • Nikitorowicz, J. 2009. Edukacja regionalna i międzykulturowa. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne.
  • Nikitorowicz, J., Młynarczuk-Sokołowska, A. and Namiotko, U. eds. 2019. Przestrzenie międzykulturowe w badaniach i praktyce edukacyjnej. Biały­stok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
  • Niziołek, K. 2011. One world, many peoples. Toward art for multicultura­lism. Studia Społeczne. 18, pp. 156–179.
  • Ossowski, S. 1966. Więź społeczna i dziedzictwo krwi. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.
  • Pearson, M. 2010. Site-Specific Performance. Palgrave Macmillan.
  • Pracownia Kronik Sejneńskich. brw. http://pogranicze.sejny.pl/pracownia_ kronik_sejnenskich,103.html (1.03.2021).
  • Sajkiewicz, V. 2010. Organizacja przestrzeni teatralnej. In: Wąchocka, E. ed. Widowisko – teatr – dramat. Skrypt dla studentów kulturoznawstwa. Ka­towice: UŚ, pp. 93–101.
  • Sławek, T. 2013. Gdzie? In: Sławek, T., Kunce, A. and Kadłubek, Z. Nauka o domu. Katowice: Stowarzyszenie Inicjatyw Wydawniczych, pp. 7– –57.
  • Tuan, Y. 1987. Przestrzeń i miejsce. Warszawa: PIW.
  • Tyszka, J. 2010. Miasto jako teatr i przestrzeń teatralna – palimpsest pro­blemów i terminów. In: Rewers, E. ed. Miasto w sztuce – sztuka miasta. Kraków: Wydawnictwo Universitas, pp. 193–206.
  • Ubersfeld, A. 2007. Czytanie Teatru. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
  • Weil, S. 1961. Zakorzenienie i inne fragmenty. Wybór pism. Kraków: Społecz­ny Instytut Wydawniczy „Znak”.
  • Żardecki, W. 2012. Teatr w refleksji i praktyce edukacyjnej. Ku pedagogice teatru. Lublin: UMCS.

regional and intercultural education non-professional theatres place pedagogy identity of a place category of place “intercultural identity”

Wiadomość do:

 

 

© 2017 Adam Marszałek Publishing House. All rights reserved.

Projekt i wykonanie Pollyart