Pomiar wrażliwości międzykulturowej w warunkach polskich
- Institution: Uniwersytet Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1520-8643
- Institution: Politechnika Lubelska
- ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0035-7187
- Year of publication: 2021
- Source: Show
- Pages: 187-203
- DOI Address: https://doi.org/10.15804/em.2021.02.10
- PDF: em/15/em1510.pdf
W USA, Guo-Ming Chen i William J. Starosta opracowali narzędzia badawcze w postaci Skali Wrażliwości Międzykulturowej do pomiaru wrażliwości międzykulturowej jako głównego wymiaru kompetencji komunikacji międzykulturowej. W Niemczech Wolfgang Fritz, Antje Möllenberg oraz Guo-Ming Chen, na próbie 541 studentów potwierdzili jego trafność, rekomendując je dla populacji Europy Zachodniej. W artykule zaprezentowano polską wersję kwestionariusza do pomiaru wrażliwości międzykulturowej wraz z jego własnościami psychometrycznymi i wynikami analizy normalizacyjnej. Ponadto w opracowaniu przedstawiono podstawy teoretyczne kwestionariusza oraz jego budowę i zasady posługiwania się narzędziem. Polska wersja kwestionariusza (identycznie jak oryginalna) składa się z 24 pozycji testowych zawartych w obrębie pięciu podskal (α-Cronbacha 0,85) oraz spełnia wszystkie warunki tzw. dobroci psychometrycznej testu. Narzędzie pozwala w sposób szybki, trafny i rzetelny dokonywać pomiaru podstawowych czynników wrażliwości międzykulturowej, takich jak: Zaangażowanie w interakcję, Szacunek dla różnic kulturowych, Pewność w interakcji, Przyjemność z interakcji, Uwaga/Pilność w interakcji. Narzędzie może być stosowane przez naukowców i praktyków we wszystkich sytuacjach, w których mamy do czynienia z interakcją w środowiskach zróżnicowanych kulturowo (biznes, edukacja, turystyka itd.). Do artykułu załączono kwestionariusz wraz z kluczem, ułatwiającą praktykom analizę i interpretację uzyskanych wyników.
The measurement of intercultural sensitivity in the Polish conditions
Guo-Ming Chen and William J. Starosta have invented a research tool to measure the level of intercultural sensitivity as a major dimension of intercultural communicative competence. The tool is known as The Model of Intercultural Sensitivity. Its accuracy was confirmed in Germany in a study conducted by Wolfgang Fritz, Antje Möllenberg oraz Guo-Ming Chen on a group of 541 students. As a result, the method was recommended for the Western European Societies. The article presents a Polish version of the questionnaire measuring intercultural sensitivity together with its psychometrical properties and the results of normalization analysis. What is more, the theoretical basis of the questionnaire, its structure and conditions of use are also described. The Polish version (just like the original) consists of 24 positions grouped into 5 sub-scales (Cronbach’s α 0,85) and meets all the requirements of the so-called psychometrical accuracy. The test allows one to quickly and precisely measure the basic elements of intercultural sensitivity such as: Engagement in interaction, Attention/Diligence in interaction. The tool can be used by scholars and practitioners in all situations that involve interaction in culturally diversified environments (business, education, tourism etc.) The article includes the questionnaire with the key, which shall make the analysis and interpretation of the results much easier.
REFERENCES:
- Chen, G.-M. and Starosta, W. J. 2000. The development and validation of the intercultural communication sensitivity scale. Human Communication. 3, pp. 3–14. https://digitalcommons.uri.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1035&context=com_facpubs.pdf (12.09.2019).
- Chen, G.-M. and Starosta, W.J. 1997. A Review of the Concept of Intercultural Sensitivity. Human Communication, 1, pp. 1–16. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED408634.pdf (23.11.2019).
- Chen, G.-M. and Starosta, W.J. 1996. Intercultural Communication Competence: A Synthesis. Annals of the International Communication Association. 19 (1), pp. 353–83. https://doi.org/10.1080/23808985.1996.11678935 (26.10.2019).
- Chen, G.-M. and Starosta, W.J. 2000. The Development and Validation of the Intercultural Sensitivity Scale. Communication Studies Faculty Publications. January. https://digitalcommons.uri.edu/com_facpubs/36 (13.12.2019).
- Chen, G-M. 2014. Intercultural Communication Competence: Summary of 30-year Research and Directions for Future Study. In: Dai, X. and Chen, G.-M. eds. Intercultural Communication Com-petence: Conceptualization and Its Development in Cultural Contexts and Interactions. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing, pp. 14–39. https://www.cambridgescholars.com/download/sample/59177.pdf (15.01.2020).
- Claes, F. and Larcker, D.F. 1981. Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error. Journal of Marketing Research. 18 (1), pp. 39–50. https://doi.org/10.2307/3151312 (23.04.2020).
- Epskamp, S. 2019. SemPlot: Path Diagrams and Visual Analysis of Various Sem Packages’ Output. https://CRAN.R-project.org/package=semPlot (02.04.2020).
- Fritz, W., Graf, A., Hentze, J., Möllenberg, A. and Chen, G.-M. 2005. An Examination of Chen and Starosta’s Model of Intercultural Sensitivity in Germany and United States, Intercultural Communication Studies. XIV (1), pp. 53–65. https://web.uri.edu/iaics/2005-vol-14-no-1/ (17.04.2020).
- Fritz, W., Mollenberg, A., and Chen, G-M. 2001. Measuring Intercultural Sensitivity in Different Cultural Context. https://www.econstor.eu/dspace/bitstream/10419/54780/1/683506986.pdf (13.01.2020).
- Fritz, W., Mollenberg, A. and Chen, G.-M. 2002, Measuring Intercultural Sensiti-vity in Different Cultural Contexts. Intercultural Communication Studies. XI (2), pp. 165–176. https://web.uri.edu/iaics/files/12-Wolfgang-Fritz-Antje-Mollenberg.pdf (26.01.2020).
- Henseler, J., H., Christian, H., Ringle, M. and Sarstedt, M. 2015. A New Criterion for Assessing Discriminant Validity in Variance-Based Structural Equation Modeling. Journal of the Academy of Marketing Science. 43 (1), pp. 115–35. https://doi.org/10.1007/s11747-014-0403-8 (21.02.2020).
- Jorgensen, T.D., Pornprasertmanit, S., Schoemann, A.M. and Rosseel, Y. 2018. semTools: Useful Tools for Structural Equation Modeling. https://CRAN.R-project.org/package=semTools (23.03.2020).
- Revelle, W. 2018. Psych: Procedures for Psychological, Psychometric, and Personality Research. Evanston, Illinois: Northwestern University. https://CRAN.R-project.org/package=psych (25.03.2020).
- Rosseel, Y. 2012. Lavaan: An R Package for Structural Equation Modeling. Journal of Statistical Software. 48 (2), pp. 1–36. http://www.jstatsoft.org/v48/i02/ (23.03.2020).
- Team, R.C. 2019. R: A Language and Environment for Statistical Computing. Vienna, Austria: R Foundation for Statistical Computing. https://www.R-project.org/ (26.03.2020).
normalizacja narzędzia badawczego kwestionariusz edukacja międzykulturowa kompetencje komunikacji międzykulturowej kompetencje międzykulturowe research tool normalization questionnaire intercultural communication intercultural communicative competence intercultural competences